sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:481

" הכנענים" " ) הוועד לגיבוש הנוער העברי . ( " אלה חתרו לארץישראל גדולה , מתוך השתלבות במרחב השמי והפרדה מוחלטת בין לאום עברי לזהות יהודית–דתית . תנועה זו , שעם תומכיה נמנו גם אנשים שמאליים , ביטאה גישה חילונית גמורה בשאלות דת ומדינה ( ר' הערך כנעניות במדור ההגות היהודית המודרנית . ( ניתן לראות אפוא שהמפלגות הלא דתיות ביישוב ביטאו מגוון של זיקות כלפי דת ודתיים . במחנה הסוציאליסטי בלטה התייחסות כללית חילונית או פרגמטית ; המחנה האזרחי התאפיין בגישה ליברלית ומסורתית ; ואילו בימין שלטה גישה מסורתית . בתקופת המדינה מאז קום המדינה השתנתה המפה המפלגתית . מפלגות ותיקות התפלגו והתאחדו , נוצרו בריתות פוליטיות בדמות "מערכים" ו"גושים , " מפלגות חדשות קמו ונעלמו או התבססו ככוחות חדשים במפה הפוליטית . עם זאת בולטת גם מגמה של המשכיות מתקופת היישוב . וכל המפלגות הוסיפו להדגיש את עמדתן הייחודית בשאלות הדת והמדינה . במחנה השמאל בולטות מגמות פרגמטיות , ליברליות וחילוניות . מפא"י – לימים "מפלגת העבודה" – כמפלגת השלטון במשך כשלושים שנה ( 1977-1948 ) ולסירוגין מאז 1977 ( בשנים 1996-1992 ו , ( 2001-1999– או כשותפה לממשלות אחדות–לאומית , היתה תמיד בעלת גישה פרגמטית מובהקת בענייני דת ומדינה בעיקר מסיבות אלקטורליות וקואליציוניות . הנהגת המפלגה , ובן–גוריון בראשה , היתה בעלת גישה חילונית וליברלית , אבל ראתה בעצמה מחויבת להסדר הסטטוס קוו . מראשית שנות ה50– גבר חלקם של המצביעים המסורתיים–המזרחיים בקרב בוחריה . בשנים 1977 -1948 היא קיימה שותפות קואליציונית עם המפלגה הדתית הלאומית ולעתים גם עם "אגודת ישראל" ו"פועלי אגודת ישראל" החרדיות . מפא"י כמפלגת שלטון דגלה במדינה מודרנית , והתנגדה למדינת הלכה ולחלק מהתביעות הדתיות , כגון התביעה לחקיקת חוק שבת גורף וכולל . ואולם , כמפלגה פרגמטית , התפשרה עם רבות מתביעות המפלגות הדתיות , בניגוד לתפיסות האידיאולוגיות של רבים ממנהיגיה . היא הסכימה – מלבד הסכמות הסטטוס קוו מ – 1947– למונופול הרבנות האורתודוקסית בתחומי הנישואים והגירושים ולמניעת אפשרות של נישואים אזרחיים , למטבחים ממלכתיים על טוהרת הכשרות בלבד , לאוטונומיה מרחיקת לכת לחינוך הדתי–הלאומי והחרדי ( על אף פירוק "זרם העובדים , " שהיה מזוהה עם תנועת הפועלים , ( לחקיקה דתית ארצית ומוניציפלית נרחבת בעניין שמירת השבת , לחוק המגביל את גידול החזיר , לשחרור בחורי ישיבות מצה"ל ( פורמלית על ידי דחיית שירות למי ש"תורתם א / מנותם , ( " למניעת מעמד חוקי לזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים ובעיקר לאי–כינון חוקה ליברלית שתעגן ותשריין את חופש הדת והמצפון . ב1958– נקלעה המדינה למחלוקת בשאלת "מיהו יהודי . " הרקע לכך היה פרסום הנחיות לפקיד מרשם האוכלוסין מטעם שר הפנים , ישראל בר–יהודה , איש אחדות העבודה , ולפיהן רצף המפלגות והתנועות ביישוב על פי התייחסותן לנושא דת ומדינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help