sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:480

תקיים את דרישות האו"ם – תתרחק מתיאוקרטיה , תאמץ חוקה דמוקרטית ותבטיח חופש מצפון . ואולם בו בזמן , ב , 1947– ערב בואה של ועדת החקירה של האו"ם לענייני ארץ–ישראל , נענתה הנהלת הסוכנות היהודית בראשות בן–גוריון לכמה דרישות דתיות , במגמה להשפיע על "אגודת ישראל" החרדית לבל תפעל נגד הקמת המדינה . ( ר' הערך סטטוס קוו בענייני דת במדור זה ( . המפלגות הציוניות משמאל למפא"י – "פועלי ציון שמאל" ( שפרשה ב1923– מפועלי ציון , ( "אחדות–העבודה-פועלי–ציון" ( שילוב שנוצר ב1946– כאשר "סיעה ב "' שפרשה ב1944– ממפא"י התאחדה עם פועלי ציון שמאל ) ו"השומר הצעיר" ( שצמחה מתוך תנועת הנוער השומר הצעיר והיתה ל"מפלגת הפועלים השומר הצעיר" מ – ( 1946– היו מפלגות חילוניות מובהקות ואף מיליטנטיות . אמנם השומר הצעיר , בראשית דרכו כתנועת נוער , לא זו בלבד שלא ראה בעצמו חילוני ואנטי–דתי , אלא ביטא יחס אמביוולנטי אל הדת עצמה . בדיברות התנועה נקבע אז כי חבר התנועה "נאמן לעמו ולאלוהי ישראל . " רק בסוף שנות ה , 20– כאשר שאימצה התנועה את רעיונות הסוציאליזם המארקסיסטי , היא החלה לגבש את תפיסתה האתיאיסטית ואת עמדותיה הביקורתיות כלפי נכונותה של מפא"י להתפשר עם הגורמים הדתיים . התנועה , בקיבוציה , ביטאה יחס עקרוני חיובי לשבת ולחגי ישראל , מלבד יום כיפור , אך הקנתה להם צביון חילוני . בשוליים של המחנה הסוציאליסטי התקיימה המפלגה הקומוניסטית הפלשתינית ") פאלעסטינישע–קאמאניסטישעפארטיי " – פק " פ , ( שגם היא היתה חילונית מיליטנטית וראתה בדת ובתומכיה כוחות חשוכים וריאקציוניים . במחנה הקרוי "אזרחי" התבלטה מפלגת "הציונים הכלליים , " שעל אף חילוקי דעות בתוכה היה המשותף לכל חבריה חתירה לכינון מדינה יהודית דמוקרטית ותמיכה בליברליזם כלכלי . ב1935– התפלגה המפלגה ל"הציונים הכלליים א "' ( קבוצה שתמכה בווייצמן ושיתפה פעולה עם מפלגות הפועלים ) ול"הציונים הכלליים ב "' ( קבוצה שבין מנהיגיה היה אבא הלל סילבר והיא נטתה לכיוון הימין הרוויזיוניסטי . ( הציונים הכלליים א' העדיפו התייחסות ליברלית בשאלות דת ומדינה . ערב הקמת המדינה טען חיים וייצמן שעם קום המדינה אסור לוותר לכוחות דתיים וחשוב לקבוע מראש ש"המדינה תתייחס במלוא הכבוד לרגשות הדתיים " , אך "מקום הדת בבתי הכנסת ובמשפחה . " מנהיגם הבולט , יצחק גרינבוים , שהיה מיליטנטי מאוד בגישתו האנטיקלריקאלית , טען כי "המדינה היא בת בלי דת . " לעומתם , גילו הציונים הכלליים ב' גישה מסורתית–פרגמטית יותר והבליטו את מקום הדת בזהות הלאומית ואת החשיבות שיש לשיתוף פעולה עם דתיים . מפלגה ליברלית נוספת שהשתייכה למחנה האזרחי היא " עלייה חדשה , " שנוסדה ב1942– בידי עולים מגרמניה ואוסטריה . היא ייצגה בעמדותיה כלפי דת ומדינה תפיסות ליברליות קלאסיות ותמכה בדה–פוליטיזציה של הדת . בימין הקרוי "הלאומי" היתה המפלגה העיקרית "ברית הציונים הרוויזיוניסטים" ( הצה"ר ) ולצדה תנועת הנוער בית"ר וארגוני המחתרת אצ"ל ולח"י . למחנה הזה היו אופייניות עמדות ימניות רדיקליות והוא בלט בדרישה לכונן מדינה יהודית במרב הארץ התנ"כית . מייסד התנועה , זאב ז'בוטינסקי , היה בהשקפתו אתיאיסט , והחוג שסביבו היה לאומי–ליברלי . ואולם במהלך התרחבותה של התנועה , ובעידודו של ז'בוטינסקי , הצטרפו לתנועה חוגים שיחסם אל הדת היה מסורתי . מבחינתם , השיבה למולדת היתה קודם כול מימוש הריבונות היהודית העתיקה , והם התייחסו בכבוד אל הדת כאל מרכיב עיקרי בזהות הלאומית . הצה"ר ומנהיגי בית"ר פעלו במרץ בקרב אוכלוסייה מסורתית בחו"ל . גם בארץ טופח הקשר בין התנועה הרוויזיוניסטית ליישוב הישן הדתי ולמזרחיים המסורתיים והדתיים שהגיעו לארץ–ישראל ממדינות האזור . בית"ר כיבדה את השבת . בין לוחמי אצ"ל ולח"י היו רבים ממוצא מזרחי / ספרדי מסורתי . גם מפקד האצ"ל מנחם בגין בלט בגישתו המסורתית ובאהדתו לדת . תנועה זעירה שונה לחלוטין , שיש המגדירים אותה תנועה ימנית , הן משום השאיפות הטריטוריאליות של מייסדיה והן משום שבין חבריה היו שנטו לאצ"ל או ללח"י – היתה תנועת לא רק המפלגות הקשורות בתנועת הפועלים הארצישראלית ראו עצמן כחילוניות , אלא גם חלק ניכר מהמפלגות הקרויות " אזרחיות . " בלט בגישתו האנטי-קלריקאלית יצחק גרינבוים , ממנהיגי הציונים הכלליים א , ' שטען כי "המדינה היא בת בלי דת . " בתמונה : שר הפנים גרינבוים בטקס החלוקה הראשונה של תעודות הזהות הישראליות , 1949

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help