sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:479

המפלגות הישראליות הלא–דתיות ושאלת יחסי דת ומדינה בנימין נויברגר וסיגל בן–רפאל גלנטי ערך זה דן בעמדותיהן של המפלגות הלא דתיות בנוגע ליחסים שבין הדת למדינה . אין הוא עוסק במכלול תפיסותיהן האידיאולוגיות של המפלגות בתחומי החברה , הכלכלה , החוץ והביטחון . עם זאת הגדרתן של המפלגות מפלגות שמאל , ימין ומרכז נעשית כאן בהתאם למה שנהוג בספרות על מפלגות בישראל וחלוקה זו היא בעיקרה מדינית–ביטחונית וכלכליתחברתית . מראשית התפתחותה של הציונות היתה מחלוקת בין מפלגות ותנועות בסוגיית הקשר שבין דת , לאומיות ומדינה . עיקר המחלוקת היתה בין האורתודוקסיה האנטי–ציונית ובין האורתודוקסיה הציונית ובין הזרמים הלא אורתודוקסיים , אך גם בתוך המחנה הלא דתי היה אפשר להבחין בין מגוון גישות ועמדות בסוגיה הדתית . בתנועה הציונית , ביישוב היהודי בארץ–ישראל ובמדינת ישראל היו ארבעה אבות–טיפוס של מפלגות לא דתיות בהתייחסותן אל הדת והקשר הרצוי בין דת למדינה : מפלגות חילוניות , ליברליות , פרגמטיות ומסורתיות . המפלגות החילוניות הציוניות מדגישות זהות יהודית המתבססת על מוצא , היסטוריה , תרבות וגורל משותפים ורצון לשמר את הזהות הזאת במסגרת מדינית לאומית–יהודית . זיקתן ליהדות נעדרת תוכן דתי ואין להן מחויבות לאמונה ולאורח חיים דתי . עם זאת הן מכירות בדרך כלל בתפקיד הדומיננטי שמילאה הדת בהיסטוריה היהודית בעבר ובתרומתה לשמירת אחדותו של העם . הן מוכנות לשלב מוטיבים לאומיים שמקורם דתי ( מעין "דת אזרחית . ( " למשל , מקור צבעיו של הדגל הלאומי הכחול–לבן הוא בצבעי הטלית המסורתית , אך זה עשרות שנים מוקנה לדגל מעמד לאומי עצמאי לחלוטין . המפלגות הליברליות מייצגות זרם שאינו בהכרח חילוני באמונתו , אף שבין חבריהן , אוהדיהן ובוחריהן יש גם חילונים מובהקים רבים . המפלגות הליברליות אומרות שהמדינה היהודית המודרנית חייבת להיות חילונית , שהדת היא עניינו הפרטי של האדם ואין להקנות לה מעמד מחייב במוסדות המדינה . כשם שצרפת וארצות הברית הגיעו להפרדת הדת מהמדינה ממניעים שונים לחלוטין , כך גם בישראל מפלגות חילוניות ( המייצגות בעיקר לא מאמינים ) וליברליות ( המייצגות לא מאמינים ומאמינים ) גיבשו תפיסות דומות בדבר הקשר הרצוי בין הדת למדינה . המפלגות הפרגמטיות הן מפלגות שהנהגתן היא בדרך כלל חילונית או ליברלית אך ציבור בוחריהן כולל גם אוכלוסייה מסורתית . מפלגות אלו חותרות לא רק לגייס בוחרים מסורתיים , אלא גם לכונן בריתות וקואליציות עם מפלגות דתיות , ולכן הן נכונות להתפשר איתן גם בנושאי דת ומדינה מרכזיים . לדידן של המפלגות המסורתיות , היהדות היא שילוב של לאומיות ודת , ולכן אין הן תומכות בצביון חילוני לחלוטין של המדינה . מפלגות אלו דוגלות בצביון יהודי–דתי מתון של "הממלכה" ומתנגדות בתוקף להפרדה מלאה בין הדת למדינה ולהפרטת הדת . מפלגות אלו רוצות שהלאומיות תכלול מרכיבים דתייםמסורתיים והדת תתמוך בלאומיות הציונית . בתקופת היישוב המפלגות הלא דתיות של תקופת היישוב ביטאו מגוון התייחסויות לדת ולדתיים . תנועת הפועלים הארצישראלית , ותנועות האם שלה בגולה , גיבשו את זהותן החילונית בהשפעת שתי מורשות רעיוניות–תרבותיות רבות עוצמה : מורשת מאבקה הנמרץ של ההשכלה ברבנות ובעולמה האמונתי , ומורשת הסוציאליזם , שהושפעה מניסוחו של מארקס , בדבר היות הדת " אופיום להמונים . " במחנה המפלגות הסוציאליסטיות היו מאפייני ההתייחסויות האלה בעיקר חילוניים ופרגמטיים . המפלגה הראשית של המחנה הזה ביישוב , "מפלגת פועלי ארץ–ישראל" ( מפא"י , ( היתה בראשית דרכה מפלגה חילונית . היא המשיכה בכך את דרכן של המפלגות שמהן צמחה – "הפועל הצעיר" ו"פועלי ציון" ואחר כך גם "אחדות העבודה . " עם היווסדה ראתה מפא"י בעצמה מפלגה סוציאל דמוקרטית ציונית לא דתית . במצעיה נאמר שהמפלגה היא מפלגת הפועלים בא"י שמטרתה העיקרית " התמסרות לתקומת עם ישראל וארץ ישראל כעם עובד בןחוריןפ המפתח ברשות עצמו את תרבותו העברית . " מנהיגה הדומיננטי ואחד ממייסדיה , דוד בן–גוריון , היה בהשקפתו חילוני לחלוטין , אך הוא ביטא בהדרגה יחס פרגמטי כלפי הדת והכוחות הדתיים . מנהיגה האידיאולוגי ברל כצנלסון ראה במעמד הפועלים העברי את היורש הלגיטימי של כל הערכים החיוביים שבמסורתו של העם . אחדות העבודה , שקדמה למפא"י , תמכה ב1928– בכניסת מפלגות הציונות הדתית ל"קופת החולים של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץישראל . " ב1935– צירף יו"ר הסוכנות היהודית , בן–גוריון , את מנהיג הציונות הדתית ח"מ שפירא להנהלה הציונית . ( ר' גם הערכים דוד בן–גוריון , ברל כצנלסון וציונות סוציאליסטית במדור תנועות לאומיות וחברתיות ( . ערב הקמת המדינה הבהיר בן–גוריון שהמדינה היהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help