sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:475

מלחמות חסרות מעצורים בתחומי הצניעות המלחמות בתחומי הצניעות , בכל מה שנראה בעיני חרדים כ"פריצות , " היו לעתים חסרות מעצורים . קמו ועדים מקומיים , אגודות ומשמרות–צניעות , שהכריזו מלחמה בחריגות וסטיות מהמנהגים וההליכות השמרניים ופעלו בכל מקום שיש בו אוכלוסייה חרדית ניכרת ( כגון בבני–ברק , וגם באי אלה יישובים חרדיים ומתחרדים . ( נשים וגברים צעירים הותקפו – אם משום שלבושם והתנהגותם לא היו כמקובל ואם משום שנחשדו בפזילה אל "החופשיים , " או גילו סימנים של "חזרה בשאלה . " במאבק אחד נחלו החרדים כישלון מוחלט . הם ניהלו מערכה קולנית נגד בניית בריכה "מעורבת" לגברים ולנשים בירושלים , שהוקמה במלון "דיפלומאט" שבשכונת תלפיות בירושלים . ראש העירייה , גרשון אגרון , לא נענה לדרישות החרדים ולא נרתע גם מן ה"חרם" שהטיל עליו הבד"ץ של "העדה החרדית . " הבריכה נפתחה לכל דורש . במרוצת השנים נבנו בעיר בריכות מעורבות נוספות . במאבק אחר , חריף יותר , היתה הצלחת החרדים חלקית בלבד . ראש העירייה טדי קולק ביקש לבנות איצטדיון ספורט בשועפט . החרדים התקוממו . לאחר מערכה קשה נבנה איצטדיון באזור אחר בירושלים , בקטמון , והוא נודע לאחר מכן כ"איצטדיון טדי . " לא בכל העניינים עמדותיהם של החרדים והדתיים זהות . האחרונים מגלים נכונות רבה יותר להתפשר בשאלות מסוימות . אבל בשאלת מעמדה הבלבדי של הרבנות האורתודוקסית שוררת ביניהם תמימות דעים , ומכאן מאבקם העקשני המתמיד נגד כל הכרה מטעם המדינה בזרמים הלא אורתודוקסיים . כל ניסיון פעילות של רפורמים או קונסרבטיבים מביא לאיום במשבר , גם אם היא שולית למדי . כך , למשל , נתחוללה באוגוסט 1956 סערה בעיריית ירושלים סביב התוכנית להקמת בית ספר לארכיאולוגיה של הד"ר נלסון גליק ( ארכיאולוג ורב רפורמי , ( שבמתחם שלו ייבנה גם בית כנסת רפורמי . מועצת העירייה אישרה את התוכנית ועקב כך עזבו הדתיים והחרדים את הקואליציה העירונית , שבראשותו של גרשון אגרון . במקרה הזה לא הועיל הלחץ , התוכנית בוצעה במלואה , ואף הורחבה במרוצת השנים . יתרה מזו , פעילותם של התנועה ליהדות מתקדמת ( מיסודם של הרפורמים ) ושל תנועת היהדות המסורתית ( מיסודם של הקונסרבטיבים ) מתפשטת ברחבי המדינה . בשנת 2003 כבר היו לזרמים האלה בישראל עשרות רבות של קהילות ובתי כנסת . בירושלים פועלות שלוחות של ה"היברו יוניון קולג "' הרפורמי ושל "הסמינר היהודי התיאולוגי" הקונסרבטיבי שבארה"ב . לומדים שם גם ישראלים ויש בהם שהוכתרו לרבנים ( אצל הרפורמים – גם לרבות , ( המכהנים / ות בקהילות שונות של תנועותיהם . אך הרבנים האלה – בניגוד לרבנים האורתודוקסים – הם חסרי מעמד וזכויות במדינה . הם אינם מורשים לסדר קידושין וגירושים , או לכהן כרבנים צבאיים . כל ניסיון לחולל שינוי מהותי במעמדם של הזרמים האלה ולהשוותו לזה של האורתודוקסיים ורבניהם נבלם בראשיתו . בתחומי הכשרות והשבת פועלים חרדים לעתים גם בדרכי כפייה וגם בשיטות של פיתויים ולחצים ציבוריים וכלכליים . רק הקיצונים בחרדים עושים לפעמים שימוש גם באלימות . שיטות אלו הביאו לידי כך שכמעט כל בתי המלון ( ובייחוד הגדולים ) ואולמות השמחה בארץ מתנהלים לפי כללי הכשרות , השבת נשמרת בהם על פי חוקי ההלכה והם נתונים לפיקוח משגיחים מטעם מועצות דתיות ובתי דין רבניים . הרבנות האורתודוקסית הבהירה להם חד–משמעית , שאם לא ישמרו על הכשרות ועל השבת , תימנע מהם האפשרות לערוך חתונות משום שלא יימצא רב אורתודוקסי שיסכים להקים שם חופה . הכשרת הקרקע לכפיית הכשרות על כלל הציבור החלה כבר בפברואר , 1949 כאשר בהסכם הקואליציוני עם המפד"ל ו"אגודת ישראל" ( אז "החזית הדתית המאוחדת ( " נקבע עיקרון המלחמה בכל מה שנראה לחרדים כחריגה מן המעמד הראוי לאישה , היתה חסרת מעצורים . נשים הותקפו בשכונות חרדיות אם לבושן והתנהגותן לא היו כמקובל . בתמונה : פשקוויל משנת 1926 נגד זכות בחירה לנשים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help