sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:474

הכפייה הדתית והמאבק נגדה לוי יצחק הירושלמי פעילות החרדים והדתיים – במגמה להשליט במדינה את אורח החיים הדתי ( בעיקר ברשות הרבים , אך גם ברשות היחיד ) – החלה כבר בימיה הראשונים של מדינת ישראל , בניגוד לנאמר במגילת העצמאות , שהבטיחה חופש דת ומצפון , ובניגוד לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות . תביעת החרדים והדתיים מסתמכת על מסמך ה"סטטוס קוו" שבו נקבעו כללים הנוגעים לשבת , לכשרות , לדיני אישות וכיו"ב . מסמך זה משמש למעשה – בלחצם של האורתודוקסים ולפי פירושיהם – קו מנחה לממשלות ישראל ולקואליציות השונות בכל הנוגע לחקיקה דתית וליחסי דת–מדינה , אף שרבים רואים באכיפתם של הכללים האלה פגיעה בחופש המצפון ובזכויות הפרט . הכללים האלה לא היו מתקבלים בלא תמיכת המפלגות החילוניות הגדולות שעמדו בראש השלטון . שתי עובדות הקלו על הדתיים לזכות בתמיכה הזאת לפחות לחלק מעמדותיהם , והביאו להשלטת ההלכה היהודית בפרשנותה האורתודוקסית על כמה מערכות חיים מרכזיות במדינה : ( 1 ההשתתפות המתמדת ( להוציא תקופות קצרות ביותר ) של המפד"ל כמעט בכל ממשלות ישראל בראשות מפא"י ( אחר כך מפלגת העבודה ) ובראשות הליכוד . תוצאות הבחירות לאספה המכוננת ( שהפכה לכנסת הראשונה , ( ב25– בינואר , 1949 אפשרו אמנם למפא"י ( שזכתה ב46– מבין 120 ח"כים ) לכונן ממשלה חילונית בשיתופה של מפ"ם ( שלה היו 19 ח"כים , ( ולהסתמך אף על רוב גדול יותר בצירוף הפרוגרסיבים והספרדים 9 ) ח"כים יחד . ( מסיבות פוליטיות שונות העדיפה מפא"י את השותפות עם המפלגות הדתיות אף שנאלצה לשלם להן מחיר כבד בוויתורים ניכרים גם בתחומי דת–מדינה ( בראש ובראשונה בענייני רבנות , אישות , גיור , אזרחות , כשרות ושבת ) וגם בחקיקה ובהסדרים מנהליים . בשנת 1977 עם הקמת ממשלת הימין הראשונה בראשות מנחם בגין , וגם בשאר ממשלות הליכוד , הורחבו והעמיקו יסודות השותפות בין הדתיים והחרדים לבין הימין . תרם לכך גם היחס האוהד של מנחם בגין וחבריו למפלגתו למסורת . התוצאה היתה שבתקופת שלטון הימין – עד לכינון הממשלה האחרונה בראשותו של אריאל שרון ( בראשית – ( 2003 היו יותר יוזמות חקיקה ברוח אורתודוקסית וגברה פעילות החרדים והדתיים להרחבת הישגיהם . בד בבד היתה הגדלה ניכרת בתקציבים שהועמדו לרשות מערכות החינוך של החרדים ; הוחמרו התנאים להתרת הפלות , והתנאים הסוציאליים חדלו לשמש סיבה מוכרת להפלה ; והתרחבה מערכת הפטור משירות בצה " ל לבני ישיבות ונוספו הקלות לבנות שביקשו להשתחרר משירות צבאי או לאומי . כמו כן נקבע כי לניתוח שלאחר המוות נדרשת הסכמת כל בני המשפחה . ראוי לציין כי גם ב " ממשלות שמאל " היו סטיות מעטות בלבד מנוהג הוויתור לדתיים . ( 2 העדר של חוקת יסוד למדינה . בכנסת הראשונה – ומאז במרוצת כל השנים – ניהלו הדתיים והחרדים מערכה תקיפה נגד חקיקת חוקת יסוד למדינה . לפי תפיסתם , יכולה התורה בלבד לשמש חוקת יסוד למדינת יהודים , ומכיוון שברור להם שאין סיכוי שהתפיסה הזאת תתקבל , עדיף שלא תהיה חוקה בכלל . מפא"י , אף שהיו בה מצדדים בחוקה , נכנעה בנושא העקרוני הזה לדתיים . העדר חוקה הקל במידה רבה את החקיקה ואת הפעולות בתחומים הנוגעים למערכת הדתית , שפגעו בזכויות ובחופש המצפון של רבים מאזרחי המדינה . מאבקים ציבוריים רבים נערכו בעניינים שבהם ניסו דתיים לכפות את עמדותיהם וחילונים ניסו להיאבק במה שנראה להם ככפייה דתית . ירושלים היתה לעתים קרובות מוקדם של מאבקים אלה ולעתים אף שימשה דוגמה לפעילותם של חרדים במקומות אחרים , בעיקר בני–ברק . המערכות אורגנו בידי כוחות מקומיים כגון " העדה החרדית " בהנהגת הבד " ץ שלה , ובייחוד " נטורי קרתא " שבראשם עמד הרב עמרם בלוי , והם נתמכו לעתים באופן בלתי רשמי בידי " אגודת ישראל " הירושלמית . פעילותם של החרדים הקיצוניים התרכזה בשני תחומים : השבת וה"צניעות . " במאבקם רב השנים , שלעתים היה מלווה במעשי אלימות , גרמו לזה שכמעט כל השכונות והרחובות בצפון ירושלים – גם כאשר בחלק מהם היתה אוכלוסייה מעורבת – נסגרו זה אחר זה לתנועת כלי רכב בשבתות . למעשה , נוצרה בירושלים מציאות של עיר מחולקת לשלוש : חרדים , דתיים וחילונים . מערכות אחרות התנהלו נגד פעילותם של מוסדות ומועדונים חילוניים ( כגון גני ילדים ) באזורים הסמוכים לשכונות חרדיות , נגד פרסום תמונות "תועבה" בחוצות עיר ובתחנות האוטובוסים ונגד כל תופעה של "פריצות" בלבוש ובהתנהגות , הכול לפי המושגים המקובלים על החרדים . בתחומים האלה התנהלו מאבקים בשיטות חריפות יותר . חרדים קיצוניים עשו שימוש גם באיומים ובמעשי אלימות , עד שהיעד שלהם הושג במלואו : בצפון ירושלים ( שהם רואים בו "תחום שיפוט" אוטונומי ) נסגרו כל גני הילדים החילוניים ( ובמידה רבה גם הדתיים–הציוניים ) וכל החנויות והדוכנים שמכרו עיתונים , כתבי עת וספרים חילוניים בלשון העברית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help