sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:471

ולהתמודדות עם משמעות התודעה הדתית פחתה והלכה ברבות השנים , יש לה עדיין השפעה ומשמעות במאבק על עתיד " השטחים . " מקרב המתנחלים הדתיים קמו חוקרים ומחנכים שניסו לבחון את התנ"ך בהקשרו הגיאוגרפי וההיסטורי , מתוך כוונה לחזק את זהותם הלאומית והדתית ולהשתמש בממצאים במאבק הזכויות על הארץ . מן הצד האחר , התפתחה ארכיאולוגיה פלסטינית , שמנסה אף היא לבסס את הזיקה לארץ על ממצאים קדומים . בפרספקטיבה היסטורית ניתן לראות כיצד שימשה הארכיאולוגיה במאבקה של הציונות , ובמידה מסוימת החליפה הנמקות דתיות בהנמקות הלקוחות מתוך השיח המדעי החילוני . חשיבות הארכיאולוגיה המקראית הישראלית , מלבד הישגיה המדעיים , היא בשימוש שנעשה בה לעצב סיפור לאומי המבוסס על עוגנים היסטוריים , וזאת למול תביעות נגדיות מתוך היהדות ומחוצה לה . המאבק רב השנים בין החרדיים לארכיאולוגים , והעמדות השונות הקיימות בישראל בנוגע לארכיאולוגיה , פורשים את מגוון הדעות הנוגעות ללאומיות , לעבר , לזיכרון ולמוות בקרב קבוצות יהודיות שונות . לקריאה נוספת : רוני רייך , הזמנה לארכיאולוגיה , תל–אביב . 1995 מיכאל פייגה , "ארכיאולוגיה , אנתרופולוגיה ועיירות הפיתוח : עיצובו של המקום הישראלי , " ציון , סג ( ד ) תשנ"ח . נדב נאמן וישראל פינקלשטיין , עורכים , מנוודות למלוכה : היבטים ארכיאולוגיים והיסטוריים על ראשית ישראל , ירושלים . 1990 ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן , ראשית ישראל : ארכיאולוגיה , מקרא וזיכרון היסטורי , תל אביב . 2003 צ . משי זהב וי . משי זהב , מורד הר הבית : יומן מערכה , ירושלים תשמ " ה . יעקב שביט , "אמת מארץ תצמח : קווים להתפתחות העניין הציבורי היהודי בארכיאולוגיה ( עד שנות השלושים , " ( קתדרה , , 44 תשמ"ז . שולמית גבע , "פה בארץ חמדת אבות : הארכיאולוגיה המקראית הישראלית בראשית דרכה , " זמנים , . 1992 , 42 קבורה אזרחית–חלופית יפעת סולל בעשורים הראשונים של המדינה נשמר המונופול האורתודוקסי בענייני קבורה , ויהודים נקברו – להוציא החריג של תנועות ההתיישבות – אך ורק בבתי קברות המנוהלים בידי "חברות קדישא" והמועצות הדתיות . בעשור האחרון של המאה ה20– הסתמן מפנה ונוצרו תנאים לקבורת מתים יהודיים גם בקבורה אזרחית–חלופית > . כמו בתרבויות אחרות , כך גם בתרבות היהודית , עברו מנהגי האבלות והקבורה תמורות רבות במהלך הדורות . מנהגי הקבורה , תפקידיה של החברה קדישא ובתי העלמין היהודיים המסורתיים , כפי שאנו מכירים אותם כיום , הם בני כחמש מאות שנים . למרות מידה לא מבוטלת של אחידות , שהתבססה על הגישה האורתודוקסית , התגבשו במהלך הדורות בקרב קהילות , עדות וזרמים דתיים שונים דפוסי אבלות וקבורה שהיה בהם ייחוד מסוים . בירושלים , למשל , בסוף המאה ה , 20– פעלו כחמש–עשרה חברות קדישא אורתודוקסיות שונות , רובן על בסיס של ארץ מוצא או של עדה . סדקים ראשונים בחומת המסורת האורתודוקסית נבעו עם הופעת הרפורמה . בבתי עלמין השייכים לתנועה הרפורמית אין "קבורה מחוץ לגדר" ומתאבדים , למשל , נקברים ליד בני משפחתם . החריגה ממסגרת הקבורה המסורתית הופיעה בארץ לראשונה בראשית ימיה של ההתיישבות העובדת . דוגמה ידועה היא בית העלמין של קבוצת כינרת , שנוסדה ב , 1913– שבו נמצאים קבריהם של המשוררת רחל , של ברל כצנלסון , ולימים – של אישים נוספים שנמנו עם ראשי תנועת הפועלים . בתקופת המנדט הבריטי היו ענייני הקבורה מסורים לסמכותן של העדות השונות . בעדה היהודית נשמר למעשה המונופול האורתודוקסי באמצעות החברות קדישא השונות ורק יישובי ההתיישבות העובדת החזיקו בתי עלמין משלהם ועיצבו בעצמם את טקסי הקבורה . היחסים המורכבים שבין הדת למדינה בישראל , וההסדרים הבעייתיים שנקבעו בין רשויות המדינה למוסדות הרבניים משתקפים , בין השאר , בהכפפת תחומי חיים מרכזיים לציו 3 יים הלכתיים , המטילה סימני שאלה כבדים בנוגע למילוי מחויבותה של המדינה לעיקרון של חופש הדת . כשם שעד היום לא הבטיחה המדינה את זכותם של כל אזרחית ואזרח לבחור באורח חופשי את צורת נישואיהם ( ר' המעמד האישי בישראל במדור זה , ( כך לא נמצא , שנים רבות , מענה לתביעה כי תובטח זכותו של כל תושב לבחור את הדרך שבה יובא למנוחת עולמים . רק בואה של העלייה ההמונית מחבר המדינות העצמאיות , ובה שיעור ניכר של זוגות מעורבים ושל יהודים שביהודיותם אין פוסקי ההלכה מכירים , חידד את הצורך בפתרון אלטרנטיבי להסדרי הקבורה המקובלים , שהם בעלי אופי דתי–אורתודוקסי . התהליך הזה גם העניק תנופה רבת עוצמה למאבקם רב השנים של גורמים אידיאולוגיים , חילוניים ודתיים–ליברליים ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help