sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:466

ברובה המכריע , אינה דתית , ויש בה אף רכיב חילוני משמעותי וחשוב . יש לזכור שחלק ניכר מהעולים הלא–יהודים נחשבו ליהודים בארצות מוצאם . לדוגמה , לעולים לא ברור מדוע הם צריכים ללמוד 400 שעות של נושאים ותחומים , ששכנם היהודי הוותיק אינו יודע את רובם המכריע . לא ברור להם מדוע ילדם שנולד כאן או שלמד כאן מהשנה הראשונה של בית הספר היהודי זקוק לגיור שיכניס אותו לתוך זהות שהוא ממילא נולד לתוכה או לפחות גדל לתוכה . מכאן מובן מדוע נתונים שונים מראים שהקושי לכאורה בתהליך הגיור אינו מוצג על ידי העולים כבעיה מרכזית . רובם פשוט אינו רואה צורך בשום סוג של גיור דתי , ולא חשוב כל כך באיזה מהזרמים הדתיים מדובר . " אשר כהן בוחן גם את הגישות השונות הרווחות בציבור החילוני באשר לדרכי ההצטרפות לעם היהודי : מכאן – גישה הגורסת שהצטרפות לעם היהודי היא תהליך חברתי–תרבותי , שאינו מחייב שום טקס , תהליך שאין לערבבו עם קבלת אזרחות במדינה או עם הצטרפות לאחד הזרמים של הדת היהודית ( ר' גם הערך המסיים מדור זה – מבט אישי על הזהות היהודית החילונית . ( ומכאן – גישה הגורסת הנהגת "גיור חילוני" כחלק מהגדרת היהדות החילונית כזרם נוסף , רביעי , ביהדות , שיטפח גם "רבנים חילוניים" משלו . מתנגדי הרעיון מגדירים את הגיור החילוני כ"צירוף בלתילגיטימי של מושגים , " צירוף הסותר את עצמו . בדונו ברעיון זה טען אביעזר רביצקי , כי "המציאות האנושית מכירה בעיקר שני תהליכי הצטרפות לקולקטיב : הצטרפות לקולקטיב דתי , המתבצעת באמצעות המרת דת , והצטרפות לקולקטיב אזרחי , המתבצעת באמצעות קבלת אזרחות . הליכי הצטרפות לעם , לעומת זאת , אינם ידועים ואינם מוכרים במציאות האנושית . מדובר בתהליך שבעצם מהותו הוא הדרגתי וקשור לטמיעה תרבותית . " מנקודת הראות ההלכתית , היקף הבעיה גדול יותר ממה שעולה מתוך נתוני הלמ"ס . עד אמצע , 1991 כשלארץ הגיעו כבר כ 280 , 000– עולים , הם נרשמו כיהודים על פי הצהרתם בלבד . הרבנות גם חושדת בריבוי זיופים של מסמכים המוכיחים זהות יהודית . עקב כך עורכת הרבנות בירורים מיוחדים גם לעולים הרשומים כיהודים , דבר המגביר את המרירות כלפי הממסד הדתי . לאחר כל המאמצים שנעשו לייעל את מערך הגיור הגיעו בראשית המאה לסדר גודל של כ 1 , 000– גיורים לשנה . מספר זה אינו מכסה אפילו את הריבוי הטבעי של אוכלוסיית היהודים הלא–יהודים ( המסתכם בכ 4 , 000– בשנה . ( לפי חישוביו של אשר כהן , אם רוצים להניח בסיס להתמודדות עם האתגר בטווח הארוך , יש להבטיח כי במהלך חמש השנים של סוף העשור הראשון יגוירו 10 , 000 עולים כל שנה . הערכה מפוכחת יותר אומרת כי ספק אם מערך הגיור הרבני יהיה מסוגל להסדיר כראוי את גיורם של אלה שירצו בכך , אבל אין ספק שלא הוא ולא מערכת אחרת כלשהי תגרום לכך שרוב העולים הלא–יהודים יתייצבו בתור לגיור . חיזוק להנחה זאת ניתן למצוא במחקר שערכה ב2001– הסוציולוגית לודמילה אויגנבליק למען "העמותה לזכויות משפחות מעורבות . " לפי המחקר הזה , נושא הגיור תפס את המקום האחרון ברשימת הבעיות המטרידות את בני המשפחות המעורבות . מסקנת המחקר , הנגזרת מנתונים נוספים , היא כי "הרוב המוחלט של העולים אינו רואה עניין וצורך בשום הליך גיור , אורתודוקסי או לא–אורתודוקסי . " הבעיה המטרידה ביותר את בני המשפחות המעורבות 55 % ) מהן ) היא אי–ההכרה ביהדותם של ילדים לאבות יהודים , " הנתפסת כסטירת הלחי החריפה ביותר . " העולים מתקשים להבין כיצד הממסד מתעלם מהטענה , הכל כך טריוויאלית , שלפיה קשה להניח שיש הבדלים משמעותיים , מבחינת המודעות העצמית לזהות היהודית , בין אלה שנולדו לזוגות מעורבים שבהם האם יהודייה והאב אינו יהודי , שהם יהודים לפי ההלכה , לבין אלה שנולדו לזוגות מעורבים שבהם האב יהודי והאם אינה יהודייה , שהם אינם יהודים לפי ההלכה . יתר על כן , יש הסוברים שהסיכוי לשמר זיקה לזהות היהודית גדול יותר אצל ילדים שאביהם הוא יהודי , משום שבבריה"מ זהותו של האב היא הקובעת את השייכות המשפחתית . אי אפשר להתעלם גם מהעובדה שרבים מקרב האבות הללו נשאו שמות יהודיים והילדים גדלו בדרך כלל בנסיבות שאי אפשר היה להתכחש בהן לזהות היהודית . על רקע זה ניתן להבין את התביעה שהלכה וגברה שמדינת ישראל תכיר בזהותו היהודית המלאה ו"הבלתי מסופקת" גם של מי שנולד לאב יהודי ואימו אינה יהודייה . לפי הפילוח שנעשה בסוכנות היהודית , בקרב עולי בריה"מ שהגיעו עד סוף 2001 היו 27 % לא–יהודים , אבל למעלה משליש מהם 10 . 5 % ) מכלל העולים ) היו בנים לאב יהודי ; כלומר , הכרה בהם היתה מפחיתה את מספר העולים הנחשבים ללא–יהודים ל 16 . 5 % – "בלבד . " מחסומים בדרך לחופה 49 % מבני המשפחות המעורבות ציינו שהעדר האפשרות להינשא בנישואים אזרחיים הוא הבעיה המטרידה ביותר . זוג , שאחד מהשניים או שניהם אינם יהודים לפי ההלכה , והם אינם רוצים להסתפק ב " הסכם לחיים משותפים " או ב " הסכם ממון " אצל עורך דין כדי שמעמדם כזוג נשוי יוכר , מחפש ישועה ב " נישואי חו " ל , " בדרך כלל בקפריסין . אלא שרבים בקרב זוגות אלה אין ידם משגת לממן נישואים כאלה והם נותרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help