sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:464

– 12 % כדתיים , לעומת – 35 % ; 4 % כמסורתיים , לעומת – 48 % ; 22 % כלא–דתיים , לעומת 73 % בקרב העולים . גם בתחום היחס אל הכפייה הדתית מגלה הסקר של מרכז גוטמן גישה יותר רדיקלית בקרב העולים מאשר בקרב הוותיקים : 49 % מהישראלים הוותיקים צידדו בהנהגת נישואים אזרחיים , לעומת 77 % מקרב העולים ; 65 % מהישראלים תמכו בקיום תחבורה ציבורית בשבת , לעומת 94 % מהעולים ; 72 % מהישראלים היו בעד פתיחת בתי קולנוע בשבת , לעומת 89 % מקרב העולים . מאז סוף 1989 עורך משרד הקליטה סקרי מעקב תקופתיים על קליטת עולי בריה"מ לשעבר . שאלות בדבר זהותם הדתית / חילונית לא הוצגו בפני אותם עולים ( כ , ( 20 % – שהצהירו כי הן אינן רלוונטיות לגביהם . בשנים הראשונות של המאה הנוכחית , רק אחוז אחד או שניים הגדירו עצמם כדתיים סמוך לבואם לארץ . בין 50 % ל 60 % – הגדירו עצמם "לא דתי כלל . " השאר נטו להגדיר עצמם בהגדרת–ביניים " ) לא כל כך דתי , ( " ונראה כי התכוונו להגדרה עצמית "מסורתית . " דוח מעקב על עולי 2001 מסכם את ממצאיו בסוגיית הזהות היהודית : " עולי בריה"מ לשעבר הם חילוניים יותר מהציבור היהודי הוותיק בארץ , אולם עם עלייתם מאמצים רבים מהם את המנהגים והמסורת היהודית , והולכים ונעשים דומים יותר לציבור 'המסורתי , ' אם כי לא הדתי . רבים יותר מהם מדליקים נרות שבת , אוכלים מצות בפסח , ואפילו צמים ביום כיפור . " לשם העריך בסיכום מחקרו , כי מאפייני העולים מציגים אותם כבעלי ברית של "המחנה החילוני בשסע הדתי–חילוני רב השנים המפלג את החברה . " הערכה זו התממשה רק באופן חלקי ( בהצבעה בעד "שינוי" ב . ( 2003– להערכת חוקרים רבים , רוב העולים הם בעלי נטיות ימניות , אך המניע העיקרי בהצבעת רובם היה , בדרך כלל , הרצון "להעניש" כל ממשלה שסיימה את הקדנציה שלה . " יהודים לא–יהודים" אין ספק שמבחינות רבות הבעיה המעיקה והמורכבת ביותר בקליטת עולי בריה"מ לשעבר היא בעיית השתלבותם של העולים המוגדרים על פי ההלכה כלא–יהודים . מיעוטם מגדירים עצמם כנוצרים ורובם , החיים בדרך כלל במשפחות יהודיות ורואים עצמם כמצטרפים לעם היהודי , מוגדרים כ"ללא סיווג דת" ( או על פי הגדרת החוקר אשר כהן כ"יהודים לאיהודים . ( " לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( הלמ"ס ) לשנים 2005-1990 מתפלגים העולים מבריה"מ לשעבר כך : 73 % מתוך 924 , 000 עולים מוגדרים כיהודים ; 27 % כ"אחרים" או כ"לא–יהודים . " הללו מתפלגים לשתי קבוצות : לפי הערכה , כ 25 , 000– מגדירים עצמם כנוצרים וכ 225 , 000– מוגדרים כ"אחרים , " או "ללא סיווג דת . " בסיכומים שערך הדמוגרף סרג'ו דלה–פרגולה לגבי כ 400 , 000– עולים שהגיעו לארץ עד קיץ , 1992 הוגדרו כ 10 % – מהם כמי שאינם יהודים לפי ההלכה . אולם , שיעורם לא היה אחיד בשנים אלו . בגל הראשון , כ 200 , 000– שעלו עד סוף , 1990 שיעורם היה . 5 . 4 % בשנת , 1991 שבה עלו קרוב ל 150 , 000– עולים , עלה שיעורם לכדי ; 13 . 3 % ובשנת , 1992 שבה עלו כ 65 , 000– עולים , שיעורם היה 21 % בקירוב . שיעור הלא–יהודים לפי ההלכה מקרב העולים הלך ועלה במהלך השנים . קבוצה גדולה זאת סובלת במיוחד מקשיים רבים המהווים מחסום גבוה על דרך השתלבותה בחברה הישראלית , החל מבעיות בתחום הנישואים וכלה בבעיות בתחום הקבורה . סבלם ורגשות העלבון המלווים אותם בהתמודדות עם קשיים אלה , מקרינים על מאות אלפי עולים נוספים , הנמנים עם סביבתם הקרובה , ובמידה רבה על העלייה הזאת בכללותה . לפי התפיסה השלטת בישראל , המשתקפת גם בשורה של חוקים , הדרך היחידה להשתלבות מלאה ולקבלת זכויות שוות ליתר העולים , היא באמצעות הגיור . חלק מהעולים הללו ניסו במהלך השנים לעבור את תהליך הגיור האורתודוקסי והצליחו בכך . רבים ניסו ולא הצליחו . רבים אחרים נרתעו מהקשיים . והיו לא מעט שאמרו : היינו בעבר רוסים–חילוניים ואנו רוצים להיות עתה ישראלים–חילוניים ואיננו מוכנים לעבור פרוצדורה דתית שאיננו מאמינים בה . דו"ח מעקב של משרד הקליטה משנת 2001 מסכם כי , אף שעולי בריה"מ לשעבר חילונים יותר מהציבור היהודי הוותיק , רבים מהם מאמצים את המנהגים והמסורת היהודית . בתמונה משנת : 2003 טקס סיכום פעילות חינוכית של שנת בני / בנות מצווה של כיתות ז' בביה"ס "שבח-מופת" בתל אביב , שרוב תלמידיו עולי בריה"מ לשעבר , שהודרכה על-ידי מית"ר – מכללה ליהדות כתרבות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help