sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:463

האתנית הגדולה בישראל , המהווה כחמישית מהאוכלוסייה היהודית . זו " מאסה קריטית , " המשפיעה על עיצוב הזהויות הקיבוציות בחברה הישראלית ועל יחסי הגומלין ביניהן , על השסע בין דתיים לחילוניים ועל מעמדה של הדת במדינה . עם זאת , חשוב להדגיש כי מדובר בקבוצה הטרוגנית ביותר , שהמכנה המשותף המובהק ביותר שלה הוא השימוש בשפה הרוסית . מיקומה של הסוגיה הדתית בעליית שנות ה , 90– במיוחד כשמדובר בעולי בריה " מ לשעבר , היה שונה בתכלית ממיקומה בשנות ה : 50– שנות ה50– עמדו בסימן ביקורת חריפה של העולים שומרי המצוות ושל המפלגות הדתיות נגד מה שהוצג על ידם – לא בלי יסוד – כתופעות חוזרות של כפייה אנטידתית ; ואילו שנות ה90– עמדו בסימן ביקורת חריפה של עולי בריה " מ לשעבר ושל חלק מהמפלגות החילוניות כנגד מה שהוצג על ידם – שוב , לא בלי יסוד – כגילויים של כפייה דתית . בני דור תהפוכות מאות אלפי העולים הללו הגיעו לארץ מחברה שעברה תהפוכות מטלטלות , במיוחד במחצית השנייה של המאה ה , 20– והיהודים חוו את התהפוכות האלה בדרך כלל בצורה מוכפלת , שכן בתוככי התהפוכות הכלליות נכונו להם טלטלות משלהם בכל הנוגע ליחס השלטונות כלפיהם . רובם באו לכאן מחברה סובייטית שהגדירה עצמה כחברה חילונית ואשר העניקה לילדיה חינוך אתיאיסטי . אולם , האוכלוסייה היהודית בברית המועצות היתה הטרוגנית ביותר . מנקודת הראות של זיקתם של היהודים לזהותם הלאומית , למורשתם ולדת היהודית , ניתן לחלק אותם לארבע קבוצות : תושבי הערים הגדולות , בעיקר ברוסיה ובאוקראינה , שבהן תהליך השתלבותם בחברה הכללית היה מואץ ביותר ; תושבי הערים הקטנות והעיירות ברפובליקות אלו , שבהן נשמרו במידת–מה הדיבור בשפת היידיש והחגים היהודיים העיקריים ; תושבי הרפובליקות האסיאתיות , ששמרו יותר מבני הקבוצות האחרות על זיקתם למסורת ; תושבי שלוש המדינות הבלטיות ואותם אזורים בפולין שסופחו לבריה"מ בעקבות מלחמת העולם השנייה ( ביילורוסיה ומערב אוקראינה , ( שמבחינת רקעם התרבותי–יהודי נבדלו מאוד מהיהדות הסובייטית . מפקד האוכלוסין היחידי בבריה"מ שבו נשאלו האזרחים על אמונתם הדתית נערך ב . 1937– רק כעשירית מיהודי בריה"מ – 280 , 000 – הצהירו שהם רואים עצמם כדתיים ( רובם נמנו עם בני השישים ומעלה . ( ( ר' ערך יהודים בעולם הקומוניסטי במדור יהודים ולא יהודים בזמן החדש וערך מודרניזציה וחילון של יהודי רוסיה ואוקראינה במדור חיים יהודיים מודרניים בתפוצות ) בעשורים שלאחר מכן עברה החברה הסובייטית – עקב התגברות התיעוש והעיור והתרחבות ההשכלה – תהליכי מודרניזציה וחילון רחבי היקף . בתהליכים אלה בלט חלקה של האוכלוסייה היהודית . לכך הצטרפו צעדי מדיניות שכוונו במיוחד להצר את מרחב הפעילות היהודית . מפנה של ממש חל רק בתקופת ה"גלאסנוסט" של גורבצ'וב בשנות ה , 80– ועם התמוטטותה של בריה"מ הוסרו כל ההגבלות על הפעילות היהודית , הלאומית והדתית . מפגשם של עולים חילוניים עם "ארץ הקודש" מעברם של עולים אשר גדלו במדינה שבה כיבדו את "החופש מדת , " אך הרבה פחות את "חופש הדת , " למדינה שבה מכבדים את "חופש הדת , " אך הרבה פחות את "החופש מדת , " הוא מעבר בעייתי למדי . משהו מטעמו של המעבר הבעייתי הזה הם חוו כבר בבריה"מ , כאשר תוחקרו בידי נציגי הסוכנות או " נתיב" על מוצאם היהודי , בדגש על זהותה היהודית של האם . אלעזר לשם , מוותיקי החוקרים של עולי בריה"מ לשעבר , ערך בנובמבר 1993 מחקר שביקש לאפיין את העולים על פי ממדים שונים המגדירים את היחסים בין דתיים לחילוניים , וגם לבחון את אורח החיים של העולים בפרמטרים של דתיות / חילוניות ואת עמדותיהם בשאלת היחסים בין הדת למדינה . כ 60 % – העדיפו להגדיר עצמם כיהודים יותר מאשר כישראלים וכ 76 % – העדיפו להגדיר עצמם כיהודים יותר מאשר כרוסים . ברור לחלוטין שרובם תופסים את זהותם היהודית כזהות לאומית , אתנית , ולא כזהות דתית . על פי מחקר שערכו יוחנן פרס ואליעזר בן–רפאל גבר במהלך השנים משקלה של ההגדרה העצמית הרוסית , אשר הגיעה בשנות ה2000– לשיעור של יותר מ . 60 % – ניתן לייחס שינוי זה לשני גורמים : הגידול בשיעור העולים הלא–יהודים והשפעת העימות עם הסוגיה הדתית . במחקרו של לשם ב1993– הגדירו עצמם 4 % מעולי בריה"מ לשעבר כדתיים , 29 % כמסורתיים ו 67 % – כחילוניים . רוב גדול מתוכם מתח על תופעות של כפייה דתית ביקורת מקיפה מזו של הישראלים הוותיקים : 78 % מהעולים תבעו לצמצם או לבטל את החוקים הדתיים ; 95 % תמכו בהנהגת נישואים אזרחיים ; 95 % תמכו בזכותו של מי שמגדיר עצמו כיהודי , גם אם אינו מוגדר כך לפי ההלכה , להיקבר בבית קברות יהודי . יש לציין כי רק רבע מהמגדירים עצמם כדתיים שלחו את ילדיהם ללמוד בבית ספר דתי . ממחקר שערך מרכז גוטמן ב1999– על התנהגות דתיתיהודית בישראל , אשר התבסס על מדגם של כ 2 , 500– נסקרים מקרב כלל האוכלוסייה היהודית ועל מדגם של כ400– עולים מבריה"מ ( שהוגדרו כיהודים , ( עלה , כי 5 % מקרב המדגם הכלל–ארצי הגדירו עצמם כחרדים , לעומת 0 % בקרב העולים ;

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help