sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:462

תהליכי הקליטה . תודעת העדתיות ניזונה בהכרח ממשקעים אלה , במיוחד כאשר הפערים העדתיים עדיין שרירים וקיימים וקצב צמצומם מאכזב . יוחנן פרס ואליעזר בן–רפאל , בספרם קירבה ומריבה – שסעים בחברה הישראלית , מביאים ממצאים הקושרים בין רמת הדתיות של הנסקרים לבין החשיבות שהם מייחסים להשתייכותם העדתית . אמנם החשיבות העדתיות יורדת מדור לדור , אולם עדיין יש פער ניכר בין האשכנזים למזרחים : 59 % מהאשכנזים אינם מייחסים חשיבות לשיוך העדתי , לעומת 44 % מקרב המזרחיים . בין החילוניים 67 % – מדווחים שהזהות העדתית אינה ממלאה תפקיד חשוב בחייהם , ואילו בקרב אלה המגדירים עצמם כמסורתיים – רק 17 % אומרים זאת . פרס ובן–אליעזר מגיעים למסקנה "שגם המסורות העדתיות הייחודיות נחשבות חלק מזהות דתית . " פרס ובן–רפאל בדקו גם את "הצד השני של המטבע : " את השפעת המוצא העדתי על רמת הדתיות . הם מביאים נתונים ממחקרם , המתבסס על סקרים שנערכו בשנים 28 % . 2000-1999 של המזרחיים מדור ראשון הגדירו עצמם כחילוניים ( לעומת 60 % בקרב האשכנזים , ( ואילו מקרב המזרחיים מדור שני 39 % הגדירו עצמם כחילוניים ( לעומת 67 % מקרב האשכנזים 47 % . ( מכלל המזרחיים הגדירו עצמם כמסורתיים ( לעומת 21 % מכלל האשכנזים . ( ממקבץ סקרים שערך מכון " דחף" בהנהלתה של ד"ר מינה צמח במהלך שנת 2006 עולה , כי 44 % מהמזרחיים , דור ראשון ושני , הגדירו עצמם כחילוניים ( לעומת 72 % מקרב האשכנזים 38 % . ( מקרב המזרחיים הגדירו עצמם כמסורתיים ( לעומת 15 % מקרב האשכנזים . ( בכל הסקרים שיעור המגדירים עצמם כחרדים נע בין 4 % ל , 6 % – הן בקרב המזרחיים והן בקרב האשכנזים . מכיוון שהסקרים הללו מציעים לנסקרים , לצד האופציות החילונית והדתית , גם את האופציה המסורתית ( שיש לה ביקוש ניכר בקרב המזרחיים ) ברור שמזרחיים המגדירים עצמם כחילוניים מתקרבים בכך להגדרה העצמית המקובלת על הרוב החילוני . בסקר שערך מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה ב1993– נשאלו הנסקרים אם בהשוואה לבית הוריהם הם מנהלים אורח חיים יותר דתי או מסורתי , או פחות דתי או מסורתי . 39 % מהמזרחיים ו 36 % – מהאשכנזים דיווחו שהם מנהלים אורח חיים פחות דתי או מסורתי מאשר הוריהם . לפי נתוני סקר שערך המרכז בשנת 2002 עולה , כי 12 . 2 % מקרב המזרחיים בני דור ראשון השיבו כי אינם שומרים כלל על המסורת הדתית לעומת 14 . 6 % מקרב הדור השני . ניתן לטעון כי ניסוח הקטגוריה הזאת מרחיק לכת יותר מהקטגוריה של הגדרה עצמית חילונית , שכן לא מעטים הם החילוניים שישיבו לשאלה כזאת כי הם "שומרים במקצת על המסורת . " הפער בין הדורות ניכר בתשובות לקטגוריה השלישית " ) שומר במידה רבה על המסורת הדתית 28 . 8 % : ( " מבני הדור הראשון שייכו עצמם לקבוצה זאת , לעומת 19 . 8 % בלבד מבני הדור השני . למשקיפים על ההשלכות של קליטת שנות ה50– של עולי ארצות האיסלאם על דמותה של החברה הישראלית כיום צפויות שתי סכנות קוטביות : מצד אחד – האשליה כאילו פג תוקפן של תחושות הקיפוח מלפני יובל שנים וכאילו נעלמו גילויי הקיפוח החברתי–תרבותי–עדתי גם בימינו ; ומצד שני – ההתעלמות מהתמורות שעברו עולים אלה וצאצאיהם בתחומים שונים מבחינה השכלתית , חברתית וכלכלית ; מהמעמד הראוי יותר שזכתה לו המורשת התרבותית שלהם עם קריסת ההשפעה ההגמונית של תפיסת "כור ההיתוך ; " ומתהליכים של חילון שפקדו חלקים לא מבוטלים של קבוצות העולים שנסקרו . ב . שנות ה : 90– עולי ברית המועצות לשעבר בשלהי 1989 החל גל העלייה ההמונית מחבר המדינות העצמאיות ( ברית המועצות לשעבר . ( בשנים 2000-1989 הגיעו לארץ כ 886 , 000– עולים מחבר המדינות ו 43 , 000– מאתיופיה . ישראל קלטה בעשור זה בממוצע שנתי 18 עולים לכל 1 , 000 תושבים ; שיעור זה היה רק כעשירית משיעור העולים בשנים הראשונות של המדינה , אולם גדול פי כמה מהשיעור המקביל בארצות הגירה אחרות . לאחר מכן הידלדל זרם העלייה , ועד סוף 2006 עלה מספר העולים שהגיעו מבריה " מ לשעבר ל . 980 , 000– אם מצרפים אליהם את עולי שנות ה – 70– כ – 160 , 000– מונה קבוצה זו כ 1 , 140 , 000– נפש והיא הקבוצה אריה ( לובה ) אליאב שעמד בראש מפעל הקמת חבל לכיש ( כאן בתמונה משנות ה50- בחברת מתיישבים בחבל לכיש , שרבים מהם היו עולים ממרוקו ) מעיד כי 'הסוגיה הדתית' כשלעצמה לא העסיקה את עולי מרוקו ורבים מהם מצאו את מקומם במושבים השייכים לתנועת המושבים , שהיא תנועה כללית-חילונית במהותה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help