sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:461

מודרניזציה וחילון , בהשוואה לזו של הרבנים האשכנזים . ההתערות הקשה בארץ גררה אחריה התפרקות חברתית וכן " אובדן של דתיות מסורתית בקרב דור העולים ובניהם שנולדו בארץ . ואולם , חרף השינויים באורחות חיים בכלל ובשמירת מצוות בפרט , אין המזרחים רואים עצמם בדרך כלל כ"חילונים" בנוסח האשכנזים . " אמונות יסוד בבורא עולם , בהשגחה פרטית , בנבחרותו של עם ישראל וכיו"ב מקובלות על עולי המזרח ועמן גם מנהגים מעשיים רבים , כקבלת שבת והליכה לבית הכנסת בחגים או באירועים משפחתיים , ויחד עם זאת , הם אינם נרתעים מחילול השבת הכרוך , למשל , בנסיעה למשחקי הכדורגל של הקבוצות האהודות עליהם . בדתיות של המזרחים , מציינים שוקד ודשן , קיימות זו בצד זו הידלדלות של המנהגים המסורתיים עם דבקות באמונות יסוד . צירוף זה מוליד שורה של נוהגים עממיים–דתיים חדשים , שהם גם קלים לביצוע וגם בעלי עוצמה דתית גדולה , כגון ההילולה השנתית בהר מירון סביב מה שנחשב לקברו של ר' שמעון בר–יוחאי , או פולחני קברים קדושים . דברים אלה תקפים במיוחד כאשר דנים בעולי מרוקו . על רקע זה יובן , מדוע "הסוגייה הדתית" כשלעצמה לא בלטה במיוחד בין הסוגיות הקשות שהעסיקו את עולי מרוקו בשנות ה . 50– מבחינה זאת היה מצבם שונה מזה של עולי תימן . אין זה מקרה , לכן , שהם כמעט לא העסיקו את ועדת פרומקין . עדותו של אריה ( לובה ) אליאב , שעמד בראש המפעל של הקמת חבל לכיש , בספרו קפיצת הדרך , ממחישה זאת : בחבל קמו 20 מושבים , כמעט כולם מושבי עולים , ש"חולקו" בין תנועת המושבים של "הפועל המזרחי , " הדתית כמובן , לבין תנועת המושבים הכללית , שנתפסה כתנועה חילונית . מכיוון שרוב העולים היו דתיים או מסורתיים , דאגה תנועת המושבים לכך שהפעילים הוותיקים שהופקדו על הדרכת המושבים החדשים יבואו מקרב חבריה הדתיים של התנועה . היה ניסיון אחד מצד גורמים חרדיים חיצוניים להסית על רקע דתי את מתיישבי המושב הראשון בחבל , עוצם , עולים מהרי האטלס , שתבעו להעבירם לחסות "הפועל המזרחי . " לדבריו לא היו בחבל עימותים סביב שאלת חינוכם של ילדי העולים . אלא שאותה דתיות מתונה , שלא גרמה בשנות ה50– לעימותים ישירים סביב נושאים דתיים , היתה אחוזה ודבוקה בתודעת הזהות העדתית . וכאשר זו צברה עוצמות , כל גילויי המצוקה התנקזו לתחושת האפליה העדתית , ולא בלי יסוד . הנטייה להיבדלות עדתית גברה ככל שהחריפה תחושת הקיפוח . וכך , בהבניית הזהות העדתית המזרחית השתתפו לא רק רגשות הקיפוח והאפליה , אלא כל מה שיכול היה לשמש כגורם מבדל מהגורם האשכנזי ההגמוני , ובכלל זה היחס למסורת ולדת . למעלה מיובל שנים לאחר אירועי השנים ההן עדיין פועלים ומשפיעים משקעי המרירות ותחושות הקיפוח שליוו את חרף השינויים באורחות חייהם בכלל ובשמירת מצוות בפרט , אין עולי המזרח רואים עצמם כחילונים ומקובלות עליהם אמונות יסוד בבורא עולם , בהשגחה פרטית וכיו"ב . הם דבקים באמונות בעלות עוצמה דתית גדולה , כגון ההילולה השנתית בהר מירון בל"ג בעומר ( כאן בתמונה משנת ( 1970 ליד מה שנחשב לקברו של ר' שמעון בר-יוחאי , המושכת אליה מאות אלפים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help