sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:460

גם שיעור בעלי המקצועות החופשיים . אמנם גם מהם לא נחסכו תלאות מחנות העולים והמעברות . גם בהם צמחו תחושות של אפליה , קיפוח ופגיעה בכבוד , אבל תודות להשכלתם , שיעורם של אלה מהם שנחלצו מהמעברות בשלבים מוקדמים יחסית ואשר השתלבו בחברה הכללית , היה גבוה יותר מאשר בקרב הקבוצות האחרות של עולי ארצות האיסלאם . רק מיעוט מקרב עולי עיראק , בעיקר מהדור הקשיש , הקפיד על אורח חיים דתי . מנגד היתה קבוצת מיעוט אחרת , שהגדירה עצמה כחילונית כבר בהיותה בעיראק . רוב עולי עיראק ראו עצמם כמסורתיים , הקפידו לחגוג את חגי ישראל ולקיים את הטקסים המסורתיים של מחזור החיים , אך לבד מזאת נהגו כחילוניים . רוב משפחות העולים מעיראק בחרו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר של זרם העובדים או של הזרם הכללי . ואמנם , הרוב המכריע של עולי עיראק לא נחשף לסוגיה הדתית , כבעיה מרכזית בתהליך הקליטה . הקבוצה הבולטת השנייה היתה זו של עולי צפון אפריקה . היו הבדלים ניכרים באורחות החיים בין יהודי מרוקו , תוניסיה ואלג'יריה ( ר' ערך תהליכי חילון ביהדות המזרח במדור תמורות באורחות החיים . ( התנועה הציונית החלה להתפתח במרוקו בצעדים אטיים למדי . פעילותה גברה רק לאחר מלחמת העולם השנייה . הרבנים השמרנים , שעיקר מעיינם היה נתון לבלימת תהליכי חילון בסביבתם , יחסם של לציונות היה אמביוולנטי : מצד אחד , הם יצאו חוצץ , למשל , נגד "עליית הנוער" על שלא העניקה לילדים יוצאי מרוקו חינוך דתי ; אולם , מן הצד האחר , הם ראו בציונות בת ברית במאבקם נגד סכנת ההתרחקות מן הדת שהביאה עמה מגמת ההתמערבות המתגברת . עד מהרה גילו גם שהקשר עם הציונות יכול להיתרגם לקשר עם הגורמים הדתיים בסוכנות , שיכלו לסייע בידם סיוע חומרי ממשי במלחמותיהם . הופעתם של השליחים הארצישראליים , נציגי התנועות השונות , בזירה זאת , העתיקה אליה , במידה לא מבוטלת , את דפוס היריבות הבין–מפלגתית של היישוב . ביוני , 1949 בוועידה של ציוני מרוקו , נבחר ועד–פועל חדש שבו זכתה תנועת "המזרחי" לארבעה נציגים , "חרות" זכתה בנציג אחד ושני נציגים הוגדרו כבלתי–מפלגתיים . קמה קואליציה שהרכבה היה הפוך מזו שהנהיגה אז את המדינה . אבל כאן בארץ העסיקה את הממסדים השונים יותר מכול בעיית קליטתם של יהודי מרוקו , התפוצה הגדולה ביותר מבין ארצות האיסלאם . בשנים 1963-1948 עלו לארץ רוב יהודי מרוקו – למעלה מ 210 , 000– נפש – ועד מהרה הם נעשו לקבוצה הדומיננטית בין העולים יוצאי ארצות האיסלאם . יהודי מרוקו , יותר מכל קבוצת עולים אחרת , סבלו כבר בראשית ימיה של המדינה מדעות קדומות ואף מגילויים של גזענות . בקרב חלקים ניכרים של ההנהגה הציונית ושל יהודי " היישוב" נשמעו קולות של "דאגה" לנוכח "הסכנה מפני הרס ההישגים התרבותיים , החברתיים והכלכליים בעקבות העלייה הזאת . " סטריאוטיפים שליליים ליוו את כל העליות גם בתקופת " היישוב , " וידוע למשל הסבל שהיה מנת חלקם של יוצאי גרמניה , "היקים . " אבל הדעות הקדומות כלפי עולי ארצות המזרח היו חזקות במיוחד . בעיקר סבלו מן התיוג השלילי עולי מרוקו . סערה קשה עוררה סדרת מאמרים שפרסם אריה גלבלום בהארץ באביב , 1949 ובהם ניתן תיאור שרבים ראוהו כגזעני ומקומם , של עולי המזרח בכלל ועולי מרוקו במיוחד . אבל חרף ההזדעזעות מגילויים כאלה של התנשאות גזענית אי אפשר להתעלם מהעובדה שהסטריאוטיפים השליליים שדבקו בעולי מרוקו רווחו , ולו בצורה מתונה יותר , בחלק לא מבוטל של הציבור . משקעים צורבים במיוחד הצטברו בתודעתם של רבים מעולי מרוקו עקב החלטת הסוכנות היהודית ( שנתקבלה בתיאום עם הממשלה , ( ממארס , 1952 להטיל מגבלות על העלייה , בעיקר מתוניסיה וממרוקו , שבעקבותיה נמנעה עלייתם של קשישים , של חולים ושל נכים והועדפו צעירים . היו נסיבות אובייקטיביות שבהן ניתן לתרץ מגבלות מסוימות : העומס על השירותים החברתיים , ובמיוחד שירותי הבריאות ; האבטלה הקשה ; תנאי הדיור במחנות ובמעברות ; והסכנה של קריסת מערכות עקב עומסים ומתחים בלתי נסבלים . אולם , אי אפשר להתעלם מכך שה"סלקציה" הזו הופעלה כמעט אך ורק לגבי יוצאי צפון אפריקה ולא לגבי יוצאי אירופה . ובעיקר שהיתה מלווה בביטויים שפגעו ביוצאי צפון אפריקה . אליעזר ליבנה , ממנהיגי מפא"י ואחד הקולניים בתביעה לסלקציה , כתב בנובמבר : 1951 "אין להסכים בשום פנים ואופן שדווקא החלק המפגר והמפוקפק מבחינה מוסרית או בריאותית יועלה לארץ . בפרט כאשר השכבות היהודיות המושרשות והאיתנות נשארות בגלותן . " בן–גוריון התנגד תחילה להטלת הגבלות על העלייה , אולם הדיווחים על מצב הבריאות של רבים מהמועמדים לעלייה בכלל ובמרוקו במיוחד גרמו לו לבסוף לקבל את דינן . בשנתון הממשלה לשנת תשי"א ( 1951 ) כתב : "רובם הגדול של יהודים אלה [ יהודי המזרח ] הם מחוסרי כל ... וגם עשוקי חינוך ותרבות שלא ניתנו להם . ... הפיכת אבק אדם זה לאומה תרבותית , עצמאית ונושאת חזון – היא מלאכה לא קלה . " ( ראוי להדגיש כי בכינוי הקשה "אבק אדם" השתמש ב"ג גם ביחס לפליטי השואה מאירופה . ( מה היה משקלו של "המרכיב הדתי" בתהליך התהוותה של תודעת האפליה והקיפוח בקרב רבים מעולי מרוקו ? האנתרופולוגים משה שוקד ושלמה דשן ציינו בחיבורם דור התמורה – שינוי והמשכיות בעולמם של יוצאי צפון–אפריקה את התגובה המתונה של הרבנים המזרחיים לגילויים של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help