sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:459

החיים שלהם – אך " שיטה " כפייתית לא היתה כאן . רבים ניסו להנחיל בחופזה את ה " ארצישראליות " שלהם לילדי העולים – והנחלה זו פעמים רבות לא היתה רגישה למאוויי העולים עצמם . " ואמנם , מעדויות שונות , גם מקרב בני העדה עצמם , מתברר , כי חלק ניכר של עולי תימן , במיוחד הצעירים שבהם , שינו את אורח חייהם מרצונם , בהשפעת עצם המפגש עם החברה החילונית בארץ . גם המפגש עם הציבור הדתילאומי בארץ , שברובו הגדול ויתר מרצונו על גידול הפאות , האיץ את התהליך . " מיתוס גזיזת הפאות " , מסכם צמרת , " היה נוח לצורכי מאבקי ההסברה והתעמולה , והוא נקלט היטב בארץ ובחוץ לארץ – והוא גם זה שבמידה רבה נותר ומטופח עד ימינו . " הממשלה קבעה כי היא "מקבלת בכללן מסקנותיה של ועדת החקירה , " אולם עם זאת היא שידרה , ובמיוחד העומד בראשה , מסר הפוך . בן–גוריון שקל אפילו לערער על כמה מקביעותיה של הוועדה , אך נמנע מכך בעצת היועץ המשפטי לממשלה . במיוחד הוא חלק על קביעתה , שאת הטיפול בחינוך של העולים הדתיים יכולים לעשות רק אנשים המזדהים עם ערכי החינוך הדתי , ומקיימים אורח חיים הנגזר ממנו . אולם הנושא לא ירד מסדר היום . בפברואר 1951 ( תשעה חודשים לאחר הגשת הדוח של ועדת פרומקין ) נערך בכנסת דיון נוסף על חינוך ילדי העולים . במסגרתו נתן בן–גוריון ביטוי תמציתי לתפיסת כור–ההיתוך שלו : "אין בדעתה של הממשלה להקפיא ההווי התימני של עולי תימן . להפך , אנו רוצים לסגל העלייה התימנית להווי הישראלי ... אנחנו רוצים למחוק כל הבדל מיותר ביניהם ובין יהודי אחר . איננו רוצים שהיחס לאישה , לילד ולילדה יישאר כמו שהיה בתימן . ... ואנחנו רוצים להופכו [ את היהודי התימני ] עד כמה שאפשר במהירות האפשרית מתימני ליהודי השוכח מאין בא , כמו שאני שכחתי שאני פולני . " באנלוגיה זו שערך בן–גוריון בינו לבין העולה מתימן הוא שגה שגיאה כפולה : הוא התעלם מההבדל העמוק שבין היפרדות מהעולם המסורתי שנעשתה מכוח הכרעה אישית חופשית להיפרדות שהתרחשה בדרך מאולצת ; כמו כן הוא התעלם מההבדל העמוק שבין הציונות האירופית שנתפסה כמרד במסורת , לבין הציונות של יוצאי ארצות האיסלאם , שנתפסה כהמשכה הטבעי של המסורת . וכך ניסח את ההבדל הסוציולוג ברוך קימרלינג בספרו מהגרים , מתיישבים , ילידים : המדינה והחברה בישראל – בין ריבוי תרבויות למלחמות תרבות : ... " אמנם כל המהגרים נתבעו להשתנות במסגרת האידיאולוגיה של כור ההיתוך ויצירת האדם הישראלי החדש , אך עומק ומהות השינוי שנדרש מן המהגרים מארצות האיסלאם היו גדולים לאין ערוך מעומק השינוי שנתבעו לו יוצאי אירופה . ההבדל העיקרי היה טמון במקומה של הדת בקרב שתי הקבוצות ובדרך שהן תפסו בה את היהדות : בעוד שרוב המהגרים מארצות אירופה כבר היו דור שני או שלישי לתהליכי חילון , יהדותם של רוב יוצאי ארצות האיסלאם היתה מזוהה בראש ובראשונה עם הדת ועם הפרקטיקות שלה . " עולי עיראק וצפון אפריקה : דמיון ושוני שתי הקבוצות האחרות שבלטו בין עולי ארצות האיסלאם היו יוצאי עיראק ויוצאי ארצות צפון–אפריקה , ובמיוחד מרוקו . נסיבות שונות גרמו לכך שרבים מיהודי עיראק , ש 123 , 000– מהם הגיעו ארצה בגל העלייה הראשון , כבר היו חשופים לתהליכי המודרניזציה והחילון יותר מאשר יהודי מרבית ארצות האיסלאם האחרות . שיעור בעלי ההשכלה העל–יסודית בקרב עולי עיראק היה הגבוה ביותר מקרב עולי אסיה–אפריקה , וכך ילדי עולים חדשים מתימן , שנציגים דתיים בכנסת התגייסו לעמוד לצדם , השמיעו קול מחאה תקיף על תופעות של כפייה אנטידתית . הביקורת העיקרית נמתחה על הפניית ילדים דתיים לבתי ספר לא דתיים ושידולם להסיר את הכיפה מעל ראשם ולגזור את פאותיהם . בתמונה : ילדים תימנים במעברת כסלון , 1950

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help