sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:458

המשמעות הראשונית , הפשטנית–משהו , של כור ההיתוך היתה תהליך , שבו מתנתקות כל קבוצות העולים הנבדלות מהמרכיבים התרבותיים המייחדים אותן ומבדילים אותן זו מזו , כדי ליצור ביחד מערכת חברתית–תרבותית , שתשמר במקצת כמה מהאפיונים הייחודיים לקבוצה , אבל ביסודו של דבר תהיה בה דומיננטיות של התרבות הארצישראלית , כפי שהלכה והתגבשה בארץ בחותמם של עולי העליות הקודמות , שבאו ברובם ממזרח אירופה . ( ר' הערכים רב–תרבותיות בחברה הישראלית והמשכיות ושינוי בחברה הישראלית : המבחן של כור ההיתוך במדור זה ) זו היתה תרבות חילונית בעיקרה , אירופית ברבים מתכניה , שעוצבה בידי אנשים שגדלו בבתים יהודייםאשכנזיים , שאף כי עשו מאמצים רבים לעצב חיים חברתיים ותרבותיים שיהיו קוטב נגדי לתרבות המוצא שלהם , עדיין ניכר חותמה בתרבותם החדשה . השינוי המהפכני שחוללו לא היה בו כדי לבטל את הפערים בינם לבין עולי ארצות האיסלאם . יתר על כן , הצלחתם בביצוע השינוי המהפכני , ש"החייאת" העברית היתה ביטויו המרשים ביותר , העניקה להם לא רק הכרת ערך עצמית גבוהה , אלא גם שכנוע פנימי כי אותו תהליך עצמו ראוי שיעברו לא רק עולי הגל הראשון של פליטי אירופה כי אם גם עולי הגלים שבאו אחריו , שבהם היה חלק הארי ליוצאי ארצות האיסלאם . אינטלקטואלים , המזוהים עם "הקשת הדמוקרטית המזרחית" טענו בקובץ מאמרים "מזרחים בישראל" שהופיע בראשית שנות ה , 2000– כי גישת המודרניזציה האירופוצנטרית סיפקה ציר מארגן אידיאולוגי ותיאורטי לפרויקט כור ההיתוך וכי "היא התפתחה בעבודתם של סוציולוגים ואנתרופולוגים ... והתאימה כמסגרת מאשררת של לאומיות חילונית ואפילו מדעית של האומה . " משה ליסק , בספרו העלייה הגדולה בשנות החמישים – כישלונו של כור ההיתוך , שותף לביקורת על עיוותיה של מדיניות הקליטה , אך נזהר מלייחס אותם בכללותם ל"ציר מארגן אידיאולוגי ותיאורטי . " את מחקרו הוא מסכם בשורות הבאות : "המפגש בין הוותיקים , שבנו מערכת מוסדית וחברתית מודרנית יחסית , ובין העולים מהמזרח , שרובם ככולם היו בעלי זיקה חזקה למערכות תרבותיות מסורתיות , לא התרחש על בסיס יחסים שוויוניים וסימטריים . נטיית הקולטים לפטרונות ושאיפתם לדומיננטיות ולהגמוניה היו מסימניה הבולטים של תקופת העלייה הגדולה של שנות ה . 50– בעיצומו של המפגש הבלתי סימטרי הזה בין הוותיקים לעולים נעשו ... שגיאות רבות שפגעו בנורמות היסוד של הקהילות המסורתיות , כגון מעמד האב במשפחה והדבקות במסורת ובמנהגים יהודיים מקומיים . סיפור הקליטה של העלייה הגדולה , העלייה הראשונה בתולדות המדינה , הוא אפוא סיפור מורכב . היו בו הישגים מרשימים , בעיקר בתחום הקליטה הפורמלית–מוסדית , אבל לא נעדרו ממנו גם פרקים מכאיבים ומאכזבים , בעיקר בתחום הקליטה החברתית–התרבותית . " השפעתם של הפרקים המכאיבים והמאכזבים עתידה להופיע במרוצת כל שנות המדינה ואחד מביטוייה הקשים היה בזיהויו הגובר והולך של השסע העדתי , בין אשכנזים למזרחים , עם השסע בין דתיים לחילוניים . : 1950 הסערה סביב פרשת חינוך ילדי תימן בפעם הראשונה מאז קום המדינה עלתה הסוגיה הדתית בקליטת העלייה בעוצמה על סדר יומה של החברה הישראלית כשהתעוררה פרשת ילדי תימן במחנות העולים . כ 48 , 000– עולי תימן , שהגיעו לארץ במבצע " מרבד הקסמים " , ( 1950 -1949 ) רוכזו בארבעה מחנות : בעתלית , בעין–שמר , בביתליד ובראש–העין . עם הקמת המדינה היו בארץ כ 40 , 000– יוצאי תימן , שהיו כבר מאורגנים בארגונים פוליטיים וזכו לייצוג במוסדות ( כולל בכנסת הראשונה ) מעבר למשקלם היחסי . עובדה זאת סייעה לעולים החדשים מתימן להשמיע קול מחאה תקיף יותר נוכח גילויים של מה שנראה להם ככפייה אנטי–דתית במחנות . הביקורת העיקרית נמתחה בשל הפניית ילדי העולים לבתי ספר לא–דתיים ושידול ילדים להסיר את הכיפה מעל ראשם ולגזוז את פאותיהם . משגברה הביקורת ( שלוותה גם בהפצת שמועות מסעירות , שרבות מהן היו , כפי שהתברר לאחר מכן , מוגזמות ואף מופרכות ) התגייסו הנציגים הדתיים בכנסת למערכה נמרצת , שאילצה את הממשלה להקים ( בינואר ( 1950 ועדת חקירה , בראשות גד פרומקין , שכיהן בתקופת המנדט כשופט בבית המשפט העליון , כדי לחקור את " ענייני החינוך במחנות העולים . " צבי צמרת , בספרו ימי כור ההיתוך שהוקדש לנושא זה , העריך כי הסיבה העיקרית שהניעה את בן–גוריון להחליט על הקמת ועדת החקירה היתה רצונו לשמר את הקואליציה עם המפלגות הדתיות . אולם , גורס צמרת , לטווח ארוך הושגה תוצאה הפוכה : ממצאי הדוח ובמיוחד האופן שבו הוצגו לציבור , העמיקו את הקרע בין דתיים לחילוניים בכלל ובין הציבור הדתי–מסורתי לבין תנועת העבודה במיוחד . הוועדה אישרה את ההאשמות בדבר גילויים של כפייה אנטי–דתית , שהבולט בהם , לפחות מבחינת הרגישות הציבורית , היה האישום בדבר גזיזת פאות של ילדי תימן . הוועדה קבעה גם , כי אין מדובר במקרים בודדים , אלא ב " שיטה . " צמרת , שחקר את עבודת הוועדה , הסכים איתה שאין מדובר במקרים בודדים , אך הפריך את המסקנה שמדובר היה ב " שיטה " של גזיזת פאות בכפייה : ... " כפי שראינו , רבים מן המורים החילוניים " משכו " במודע ושלא במודע לאורח

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help