sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:453

השבת במדינת ישראל שולמית אלוני מאז ימי המקרא זכתה השבת למעמד מיוחד ומרכזי והנמקתה היא בעיקרה סוציאלית וקשורה לימי עבדותם של בני ישראל במצרים . רעיון השבת , כיום מנוחה שבועי מחייב , היה חידוש גדול בתרבות המזרח הקדום ויש בו משום תרומה ייחודית של היהדות לתרבות העמים . במקרא עצמו , ובמיוחד בספרות ההלכה שלאחריו , נקבעו איסורים רבים הכרוכים במצוות השבת . החל בתקופת ההשכלה הסתמנה מגמה שביקשה למתן חומרות יתרות שפסקו פוסקי הלכות , ובה בעת הבליטה את ערכה הייחודי המחדש של השבת בתרבות העולם . ההכרה במעמדה המיוחד של השבת ליוותה את החיים היהודיים , גם בשעה שתהליך החילון החל לפקוד את קהילות ישראל . כבר בתקופת היישוב התקיימה הסכמה כללית , שהיתה מקובלת על כל הזרמים , כי יום השבתון השבועי המחייב יהיה – כמקובל במסורת היהודית – יום השבת . היתה לכך גם משמעות סמלית חשובה : שהרי יום המנוחה השבועי המקובל בתפוצות אירופה ואמריקה , יום ראשון , היה כפוי גם על עובדים יהודיים , ותנועת הפועלים היהודית נאבקה , בהצלחה חלקית ביותר , על ההכרה ביום השבת כיום המנוחה של הפועל היהודי . והנה , בעקבות הישגיו של היישוב היהודי בארץ–ישראל , שנשען בעיקרו על הציונות החילונית , ניתן היה להנהיג את יום המנוחה הרשמי בשבת , לפי המסורת היהודית והמנהג הלאומי . השבת היתה ליישוב גם מקור גאווה , בהיותה הישג סוציאלי חשוב , המכיר בעיקרון שכל אדם עובד זכאי ליום מנוחה מעבודתו . יחד עם זאת , כבר אז החלו פולמוסים ומאבקים על דמות השבת . עם התגברות העלייה לארץ גברו התופעות של התעלמות מאיסורי השבת ההלכתיים . חופי הרחצה בערים שקקו בשבת המוני מתרחצים . בתי קפה , מסעדות וקיוסקים לא מעטים היו פתוחים בלילות שבת ובשבת עצמה . כלי רכב – שאמנם היו אז מעטים – נעו ברחובות . המונים היו מתכנסים באולמות שבהם ערכו מוסדות לאומיים , עירוניים והסתדרותיים מעין במות–עם פתוחות לקהל שבהן הופיעו מרצים ונואמים . אירועים אלה היו מלווים לעתים קרובות בתוכנית אמנותית . באולמות של הסתדרות העובדים נערכו גם בלילות שבת מופעי שירה . בתי הראינוע בתל–אביב היו אמנם סגורים בערבי שבת , אך בקרבת מקום , בשרונה , יכלו התושבים לצפות בסרטים . ביאליק החל כבר בסוף שנות ה20– להנהיג בשבת מפגשי "עונג שבת" בניסיון להעניק לשבת צביון תרבותי מודרני . חריגות אלו לא נתקבלו יפה בקרב החרדים ובקרב חוגים דתיים קיצוניים אחרים והם נזעקו לעתים למחות על מה שנחשב בעיניהם ל"חילול שבת . " במסמך המכונן של מדינת ישראל , "הכרזת העצמאות , " אין אזכור של השבת ושל המועדים האחרים , כשם שאין כל התייחסות למקומה של הדת ולממסדים דתיים , למעט ההתחייבות לקיים חופש דת ולשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות . קביעת יום השבת כיום מנוחה שבועי , בלא שתהיה כפופה בהכרח למנהגי דת ופולחן , מעוגנת בשני מסמכים חשובים מראשית ימי המדינה : מסמך ה"סטטוס קוו" בענייני דת ( ר' ערך מיוחד במדור זה ;( ו"קווי היסוד" של הממשלה הראשונה , שהונחו על שולחן הכנסת בחודש מארס 1949 ובהם נאמר , בין השאר : "שבת ומועדי ישראל יהיו ימי המנוחה הקבועים במדינת ישראל . שאינם יהודים , תישמר להם זכות ימי מנוחה בשבתם ובחגיהם . " בשני המסמכים האלה אין שום התייחסות לאופיו של יום המנוחה השבועי ולתוכנו . גם בחוקי "שעות העבודה והמנוחה , " שנתקבלו במהלך השנים , לא כלולה אמירה כלשהי המחייבת הענקת צביון דתי–הלכתי ליום המנוחה השבועי . יתר על כן : ישראל , כמדינה ריבונית , קבעה גם בהכרזת העצמאות וגם בקווי היסוד של ממשלתה הנבחרת הראשונה כי תבטיח "חופש של דת , מצפון , לשון , חינוך ותרבות , " דבר שהסתבר ממנו , בין השאר , כי אזרחיה חופשיים לקבוע לעצמם , כיחידים וכציבור , את אורח התנהגותם ביום השבתון השבועי שלהם . שמירת השבת על פי חומרות ההלכה התאפשרה בעבר בקהילות ישראל בגולה , משום שהמדינה שחיו בה היתה אחראית לכל השירותים החיוניים לקיום חיים תקינים בעולם תעשייתי מודרני . אבל במדינת ישראל לא ניתן להסתמך על "גויים של שבת" לקיום שירותיה החיוניים והיא חייבת לקיימם Academic Publishers , Amsterdam , 1997 . Cohen Stuart , The Scroll or the Sword ? Harwood no . 3 , 1998 . Sociological Perspective" , Theory and Society , v . 27 , Lustick Ian , For the Land and the Lords : Jewish Fundamentalism in Israel , Council of Foreign . Relations , N . Y ., 1988

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help