sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:449

הצבאי ( כגון : הסדרת פעילויות מסוימות בשבת . ( עם מלחמת ששת הימים התבלט הרב גורן בשורה של צעדים שגרמו למחלוקת ציבורית : התפילה הפומבית שערך ליד הכותל מיד לאחר כיבוש העיר העתיקה ; ניסיונו להתפלל על הר הבית ; יצירת תקדימים לתפילה יהודית במערת המכפלה ; וטקסים שערך על "הר סיני . " פעילות זאת שיקפה את המפנה שהיה מתהווה והולך בתפיסתה העצמית של הציונות הדתית , המבקשת לקחת חלק פעיל יותר בעיצוב עקרונות היסוד של ישראל . עד מלחמת ששת הימים היה האגף הדתי בתנועה הציונית קטן יחסית ועיקר כוחו הפוליטי נגזר מהעובדה שמפא"י ראתה בנציגיו שותפים נוחים לקואליציות שהקימה . בזירה הציבורית היו אנשי הציונות הדתית נתונים בצבת בין החרדיים לחילונים : במשך שנים רבות הם התגוננו מפני החרדיים שראו ביהודים קבוצה דתית בלבד ובלימוד התורה את העיקר , ומפני החילונים , שערערו על התפיסה שלפיה יש חפיפה מוחלטת בין דת ללאום ביהדות , ואשר בתפיסה הלאומית שלהם נשזרו , במינון זה או אחר על פי קבוצותיהם השונות , ערכים שהיו זרים בעיקרם לתפיסה הדתית . ביישוב היהודי שבארץ–ישראל המנדטורית ובשנים הראשונות של מדינת ישראל התקשו הציונים–הדתיים להיחלץ ממצבם זה . בתחומים שנחשבו מרכזיים , כמו התיישבות וביטחון , שלט האתוס של הצבר , יליד המקום , שלא פעם גם היה בוגר תנועת נוער , חבר קיבוץ , איש תנועת העבודה , בעל השקפת עולם סוציאליסטית , וחילוני גמור באורח חייו . גם בצה"ל ניצב עיקרו של האתוס הזה במרכז , והוא נתן השראה לגיוס של צעירים בעלי מוטיבציה גבוהה , שבאו מקבוצות חברתיות , כגון בני קיבוצים , בוגרי תנועות נוער וצעירים ילידי הארץ . עם השנים השתנתה התמונה . צה"ל נהפך בהדרגה מצבא ממלכתי , שמורכב בעיקרו מחילונים ויש בו סידורים מיוחדים לדתיים , לצבא הנתון להשפעה גוברת והולכת של חוגים דתיים–לאומיים וחשוף ללחצים רבים מצדם . השפעתו של השינוי הזה החלה להתברר בהדרגה במהלך שנות ה . 90– והיא מעלה את השאלה , עד כמה יכול צה"ל לשמש בעתיד מכשיר ממלכתי הנתון לחלוטין למרותו של הדרג האזרחי , והאם לא קיים החשש כי חוגים דתיים לאומניים ינסו לנצלו למטרותיהם ויראו בו מכשיר העשוי לסייע להשקפת עולמם , הכוללת סירוב מוחלט לראות בשטחים שכבש צה"ל במלחמת ששת הימים פיקדון לשלום אפשרי בעתיד . ראשיתו של השינוי ביחסי הדתיים והצבא התחולל בעקבות מלחמות ששת הימים ויום הכיפורים . תחושת האופוריה הכללית שאחזה בציבור לאחר מלחמת ששת הימים , והרצון להסביר את פשר הניצחון המוחץ והמהיר שבא מיד לאחר תקופה של חרדה , גרמו לחוגים מסוימים בציונות הדתית לראות במלחמה אירוע משיחי של כיבוש שטחי ארץ–ישראל ההיסטורית ומעשה של גאולה . בייחוד נטו צעירי "הכיפות הסרוגות" לאמץ גרסה זו , ומי שהשפיע עליהם יותר מכול בכך הוא הרב צבי יהודה קוק . הוא קרא להם להרחיב את קשריהם עם החברה החילונית , הנתונה לדעתו במשבר אידיאולוגי עמוק והיא ; שלה להשפעה דתית . קוק טען כי הקדושה שוכנת גם במוסדות הלאומיים החילוניים : במדינה , בצבא ובהתיישבות , בייחוד בזו שבשטחים שנכבשו במלחמה , ועודד את הצעירים הדתיים להתגייס לצבא ולראות בשירות בו ייעוד . זו היתה משיחיות , שלא חיכתה לקץ הימים , אלא האמינה בהבאת הגאולה הלכה למעשה . היא לא נפגמה גם לאחר מלחמת יום הכיפורים . להפך , המלחמה נתפסה כניסיון נוסף שבאמצעותו האל מנסה את עם ישראל . משיחיות חדשה הביטוי המעשי הבולט ביותר למשיחיות החדשה היה בהקמת " גוש אמונים" בחורף , 1974 לאחר הסכמי ההפרדה שעליהם חתמה ישראל עם הסורים והמצרים . כדי לסכל אפשרות שהסכמים מעין אלה יופעלו גם בתחומי הגדה המערבית , התרבו ההתנחלויות שיזם גוש אמונים בשטחיה , ולפעמים דווקא באזורים צפופי אוכלוסין . אלו הביאו לא פעם את המדינה להפעיל את הצבא לפינוי התנחלויות שהוקמו בלא רשות הממשלה . אבל בסופו של דבר – ובייחוד מאז הוקמה ממשלת בגין ב – 1977– הצליחו אנשי הגוש להכתיב את מיקומה של ההתיישבות בשטחים בהשראתן של תפיסות היסטוריותדתיות . האמונה בקדושת ההתנחלות נראתה למתנחלים הניצחון המהיר במלחמת ששת הימים הביא חוגים מסוימים בציונות הדתית לראות במלחמה אירוע משיחי של כיבוש שטחי ארץ-ישראל ההיסטורית . בתמונה : הרב הצבאי שלמה גורן על הר הבית , בידיו ספר תורה והוא תוקע בשופר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help