sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:448

הבריטי במלחמת העולם השנייה , ביקשה את המשכה הטבעי עם הקמת צה"ל . גם הצורך הדחוף בתגבור כוח האדם העומד לרשות הצבא בתקופת מלחמת העצמאות חיזק את המגמה של גיוס בנות לצבא . חוק שירות הביטחון הוחל מלכתחילה גם על אזרחיות ישראליות יהודיות מעל גיל , 18 אלא אם כן מדובר בצעירה נשואה , לוקה בבריאותה או דתייה . נציגי הציבור החרדי יצאו בחריפות נגד כל גיוס של בנות לצבא , אך התפשרו על פטור מגיוס לבנות המכריזות על דתיותן . ב1951– העלה בן–גוריון את התביעה כי בנות המצהירות על דתיותן יידרשו להוכיח כי אמת בפיהן , ויחויבו בשירות לאומי כתחליף לשירות הצבאי . תביעתו עוררה התנגדות חריפה בקרב החרדיים וכן פולמוס סוער גם בתוך הציונות הדתית . הרבנים הראשיים יצאו בנחרצות נגד כל גיוס של בנות ונתמכו בידי רבים ממנהיגי " הפועל המזרחי . " לעומתם הזדהו עם תביעת הגיוס נציגי הקיבוץ הדתי וסיעת "למפנה" במפלגה . ב1952– התקבל חוק השירות הלאומי ונציג אגודת ישראל פרש במחאה מהממשלה . המחנה הציוני–הדתי תמך לבסוף בחוק , שאגב , מעולם לא יושם , בהעדר תקנות . בהסכם הקואליציוני של ממשלת בגין עם אגודת ישראל בשנת 1977 נקבע במפורש כי לא יותקנו תקנות לחוק . עוד קודם לכן , בראשית שנות ה , 70– פעל שר הסעד , מיכאל חזני , להפיכת השירות הלאומי למערכת התנדבותית , המופעלת באמצעות עמותות המקורבות למפד"ל ומתמקדת בתחומי החינוך , הבריאות והרווחה . ואולם המתקפה החרדית–הדתית , החוזרת ונשנית , נגד גיוס בנות לא הצליחה לבלום את המאבק למען שוויון מעמדן של הנשים בצה"ל ושילובן במגוון רחב יותר של המקצועות הצבאיים . בימיה הראשונים של המדינה נאכפו הסדרי הסטטוס קוו בצה"ל רק בהדרגה . למשל : עד 1954 נשאו טקסי הזיכרון בחלק מבתי העלמין הצבאיים אופי ממלכתי–חילוני , ורק בשנה זאת הוצאו פקודות מטכ"ל שחייבו שילוב מרכיבים דתיים בטקסים . השפעה רבה ביותר על עיצוב היחסים בין דתיים לחילונים נודעה לרב הצבאי הראשי הראשון , שלמה גורן , שכיהן בתפקידו מ1948– עד . 1971 גורן , שהתבלט בפעילותו הנמרצת ובהבעת השקפותיו , גם כשחרגו מתחום העניינים שבסמכותו , הקים את מערכת הרבנות הצבאית והרחיב אותה , הסדיר שירותים דתיים לחיילים ופעל לפתרון בעיות הלכתיות הכרוכות בשירות צה"ל נהפך בהדרגה מצבא ממלכתי המורכב ברובו מחילונים לצבא הנתון להשפעה גוברת והולכת של חוגים דתיים-לאומיים . בתמונה : שריונאים , בוגרי "ישיבות ההסדר 1992 , "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help