sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:447

הנושא שהעסיק את דעת הקהל יותר מכול בהקשר הזה היה אי גיוסם של תלמידי הישיבות לצבא . לאחר קום המדינה הודיע דוד בן–גוריון , ראש הממשלה ושר הביטחון , לוועדה של מועצת המדינה הזמנית כי מדובר ב"דחיית שירות , " שהיתה למעשה פטור משירות לכל דבר , לכ400– תלמידי ישיבות . ראשי הישיבות החרדיות ומנהיגיה של אגודת ישראל דחו כל הצעות פשרה שבהן הומלץ שהתלמידים יעברו לפחות תקופת אימונים קצרה . חוקר החברה החרדית מנחם פרידמן גורס שלא רק הפחד מפני היסחפות הצעירים החרדיים לעבר החילוניות המריץ מנהיגים אלה בסירובם , אלא גם גישתם האנטי–ציונית . להערכתו , הסכים בן–גוריון להסדר לא רק משום שגרס כי המספר ההתחלתי הקטן יקטן עוד יותר בעתיד עקב תהליך החילון שיפקוד את הדור הצעיר החרדי , אלא גם מתוך רצונו להתפייס עם המחנה החרדי ומתוך הערכה כי שימורו של עולם הישיבות חשוב לישראל כמרכז רוחני של העם היהודי . בשנת 1949 הורה בן–גוריון על הסדר קבע של דחיית שירות למי ש"תורתו א 3 מנ 3 תו . " כעבור עשור , ב , 1958– הוא הגיע למסקנה כי יש לבטל את ההסדר , משום שהנימוק לעשיית ההסדר המיוחד שהיה קיים בראשית ימי המדינה שוב אינו מתקיים ; ואולם את מסקנתו זאת לא הביא לכלל יישום . ב1968– הורה שר הביטחון , משה דיין , להכפיל את מכסת הפטור , ל800– לנוכח הביקורת הגוברת בציבור כלפי התופעה הזאת , ובעקבות פסיקתו של בג"ץ בעניין , מינה ב22– באוגוסט 1999 ראש הממשלה ושר הביטחון , אהוד ברק , ועדה ציבורית " לגיבוש ההסדר הראוי בנושא גיוס בני ישיבות לצה"ל , " בראשות השופט בדימוס צבי טל ( ועדת טל . ( הוועדה הגישה את המלצותיה באפריל 2000 ובמרכזן המלצה הפותחת פתח לתלמידי ישיבות לעבור מתחום הישיבה אל מעגל העבודה , בלי שיהיו מחויבים לשירות צבאי מלא , אלא רק לשירות צבאי מקוצר מאוד או לשירות אזרחי . ב23– ביולי 2003 אישרה הכנסת את "חוק טל . " מסקנות ועדת טל התקבלו בתגובות מעורבות : רבים בציבור החרדי קיבלו אותן בברכה , שכן לראשונה נקבע בחוק הפטור לבני ישיבות , אך גורמים חרדיים אחרים יצאו נגד הפשרה שהגיעה אליה הוועדה . רבים בציבור החילוני קיבלו בביקורת חריפה את מסקנות טל וטענו כי מדובר בחוק המעניק גושפנקה לגיטימית לתופעה של אי שוויון בסיסי ; יחד עם זאת גם בציבור החילוני , כולל באגפו הרדיקלי , נשמעו קולות שצידדו בהרחבת האפשרויות של המעבר מעולם הישיבות למעגלי העבודה ואף היו שראו בכך פריצת דרך בכיוון של הכרה בזכות להשתחרר משירות צבאי מנימוקי מצפון . מול הסירוב החרדי לגיוס לצה"ל בלטה נכונותם , ואף רצונם , של מנהיגי הציבור הדתי–הציוני לשלב לימודים בישיבה עם השירות הצבאי . מנהיגים אלה גיבשו , יחד עם שלטונות הצבא , ארבעה מסלולים משולבים כאלה , שהבולט בהם הוא מסלול ישיבות ההסדר . ישיבת ההסדר הראשונה , כרם דיבנה , נוסדה ב , 1953– אך קיבלה הכרה רשמית רק ב . 1965– על פי ההסדר , מגויסים הצעירים ל4– שנים , ומתוכן שנה וחצי שירות פעיל והיתר לימודים בישיבה . ב1976– הוארכה תקופת השירות ל5– שנים . בראשית שנות ה90– כבר פעלו 16 ישיבות הסדר . תלמידי ישיבות . ואולם ב , 1977– לאחר עליית הליכוד לשלטון , בוטלה המכסה ומספרם של משוחררי הגיוס מקרב תלמידי הישיבות גדל והלך . כך , למשל , בשנת 1996 / 7 עמד מספרם על 6 . 0 % מכלל חייבי הגיוס ואילו בשנת 2003 / 4 הוא כבר הגיע ל . 9 . 6 % – סוגיית גיוס הבנות סוגיה אחרת שהעסיקה את הכנסת ואת דעת הקהל היתה שאלת גיוס הבנות לצה"ל . המסורת של השתתפות נשים ב"השומר , " ב"הגנה" ובארגוני המחתרת האחרים , וכן בגיוס ליחידות הצבא בחור חרדי בפתח לשכת הגיוס . אי גיוסם של תלמידי ישיבות לצבא היה בין הנושאים שהרבו להעסיק את דעת הקהל . יש גורסים שהימנעות החרדים מגיוס אינה נובעת רק מן הפחד מהיסחפות צעירים חרדים לעולם החילוני , כי אם גם מגישתם האנטי-ציונית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help