sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:446

להציל את הנרדף גם במחיר נטילת נפשו של הרודף , כאמור במסכת סנהדרין . ואכן , במהלך השנתיים שבין הכינוס לבין רצח רבין עסקו רבנים ותלמידיהם בשאלה אם חל הדין הזה על ראש הממשלה . אף על פי שלא ידוע על פסק הלכה מפורש הקובע שדינו של יצחק רבין הוא דין רודף ומוסר , היה בעצם העיסוק ההלכתי בשאלה זו כדי להתיר את דמו . הרוצח אף טען שלא היה עושה את מה שעשה לולא היה לו על מי להסתמך . אחרי רצח רבין התפרסמו חוות דעת הלכתיות בגנות הרצח והרוצח . חשבון נפש הוביל גם את חשובי הרבנים שוללי הוויתורים לניסוחים מתונים יותר של עמדותיהם . ואולם לגופו של עניין לא השתנו העמדות , ומי שרואה בוויתור עבירה על מצוות התורה מתקשה להתירו . לעומת הגישה השוללת ויתורים בארץ–ישראל התפתחה מאז מלחמת ששת הימים גם גישה התומכת בוויתורים כאלה , אם יביאו תועלת לאומית – שלום עם ארצות ערב או מניעת שפיכות דמים . כך פסק הרב עובדיה יוסף . גם רבנים מתונים בזרם הדתי–הלאומי פסקו שבתנאים מסוימים מותרת העברת השליטה בחלק מארץ–ישראל לידי ערבים . על יסוד דין פיקוח נפש , הדוחה כמעט את כל המצוות , פסקו רבנים מתונים שגם ההלכות המשמשות לאחרים נימוק לשלילת ויתורים מדיניים נדחות מפני פיקוח נפש , קל וחומר פיקוח נפש לאומי . שלילה גורפת של ההתנגדות לוויתורים יש בשיטת הרב אליעזר מנחם שך , ראש ישיבת פוניבז' ומנהיג הזרם הליטאי בקרב החרדים : הכוחניות שבהחזקת השטחים בניגוד לדעה המקובלת בעולם היא כשלעצמה חטא , הן מצד ההשקפה והן מצד ההלכה . לפיכך שלל את סיפוח רמת הגולן לישראל ותמך בשלום עם מצרים ובפירוק חבל ימית . ומצד אחר שלל את הסכם אוסלו משום שנעשה על ידי "ממשלת השמאל , " שאותה שלל בכל תוקף מטעמים שבהשקפתו הדתית . עוד זרם שהתפתח בהלכה גורס שאל לה להתערב כלל בוויכוח המדיני . הרב חיים דוד הלוי , חתן פרס ישראל לספרות תורנית ורבה הראשי של תל–אביב , פסק שכוח ההלכה הוא בהינזרותה מפוליטיקה ולכן יש להשאיר את ההכרעה בידי נבחרי הציבור והיא תהיה לגיטימית . כשהחליטו רשויות המדינה לפנות את היישובים בחבל עזה ' ) ההתנתקות' ( 2005 – שוב נמצאו רבנים שאסרו לקיים את החלטות המדינה והתנבאו שהן יבוטלו . גם ביטויי הסתה נגד ראש הממשלה הושמעו . אולם קריאתם לחיילי צה"ל לסרב פקודה לא נענתה , למעט מקרים ספורים . חלק מהמתנחלים ותומכיהם , שהחלו ב'התנגדות פסיבית' לפינוי , הגיעו לידי עימותים חריפים עם כוחות הביטחון . ציבור המתנחלים ברובו קיבל לבסוף את דין המדינה . לקריאה נוספת : יצחק אנגלרד , "הבעיה ההלכתית של מסירת שטחים מארץ–ישראל , " הפרקליט , מא , ( 1993 ) עמ' . 34-13 יעקב בלידשטיין , "ההלכה – עולם הנורמה היהודי , " מסע אל ההלכה – עיונים בין–תחומיים בעולם החוק היהודי ( ערך ע' ברהולץ , ( תל–אביב , , 2003 עמ' . 58-21 אריה נאור , ארץ–ישראל השלמה – אמונה ומדיניות , חיפה ולוד , . 2001 מנחם פרידמן , "מדינת ישראל כדילמה דתית , " אלפיים , , ( 1990 ) 3 עמ' . 68-24 אביעזר רביצקי , הקץ המגולה ומדינת היהודים : משיחיות , ציונות ורדיקליזם דתי בישראל , תל–אביב , . 1993 ידידיה צ' שטרן , פסיקת הלכה בשאלות מדיניות , ירושלים , . 1999 צה"ל בצומת יחסי הדת והמדינה אורי בן–אליעזר שאלות מתחום יחסי הדת והמדינה וכן מתחום היחסים בין דתיים לחילונים התעוררו מיד עם הקמת צה"ל , בעיצומה של מלחמת העצמאות . השאלה הראשונה שעלתה , בהקשר הזה , על סדר היום הממלכתי היתה שאלת גיוסם של תלמידי הישיבות . כבר בטרם הוקם צה"ל , ב9– במארס , 1948 הוציא ראש המפקדה הארצית של ה"הגנה , " ישראל גלילי , הוראה זמנית הפוטרת את תלמידי הישיבות מחובת הגיוס שהוכרז בצו המוסדות הלאומיים . דגם היחסים בין חילונים לדתיים שעוצבו במסגרת ה"הגנה" השפיע מאוד על התפתחותם גם במסגרת צה"ל , שכן ה"הגנה" היתה למעשה השלד שעל בסיסו קם צה"ל . נציגי "המזרחי" ו"הפועל המזרחי" השתתפו במפקדה הארצית של ה"הגנה" וצעירים דתיים ציוניים היו משולבים במערכותיה של ה"הגנה . " לאחר קום המדינה , משהחלו להתגבש ההסדרים שכונו לאחר מכן הסדרי הסטטוס קוו , בנוגע לסוגיות מתחום יחסי הדת והמדינה , הם הוחלו בהדרגה גם על הצבא , ואפשרו את שילובם של הדתיים בפרויקטים המדינתיים השונים . הסדרים אלה כללו בעיקר : שמירת שבת וכשרות בכל המתקנים הצבאיים , אספקת שירותים דתיים לחיילים שומרי מצוות והקפדה על כללי ההלכה בבתי הקברות הצבאיים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help