sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:444

מסקנה מדינית על דרך של אנלוגיה מהלכות ספר תורה ( ספר תורה נפסל לשימוש אם חסר בו משהו , אפילו אות אחת , ( מהלכות מכירת בתי כנסת ( אין תוקף משפטי למכירת 'בית כנסת של כרכים , ' בהיותו שייך לציבור כולו , ( מהלכות אפוטרופוס של יתומים ( אין הוא רשאי לוותר על זכויותיהם הקנייניות , ( או מדיני שטרות ( המחזיק בשטר ואינו יכול לגבות את כל החוב רשאי לקבל מה שאפשר ולזקוף את השאר על חשבון החוב . ( גישה פרגמטית מעין זו עשויה להתנגש בהלכה האוסרת למכור לגוי קרקע בארץ–ישראל : את איסור התורה " לא תחנם" ( דברים ז , ב ) שנאמר על שבעת העממים בעת כיבוש הארץ פירשה הגמרא במסכת עבודה זרה כאיסור משולש : לא לתת להם חנייה בקרקע , לא לתת להם חן ( שלא לשבחם ) ולא לתת להם מתנת חינם . על דרך האנלוגיה ובהסתמך על פסקי ראשונים החילו שוללי החלוקה את האיסור גם על הסכמה לריבונות זרה בארץ–ישראל . מתוך הדיון בשיקול ההלכתי אנו למדים שהמשא ומתן ההלכתי אינו נקי משיקול פוליטי ופעמים ההלכה מגויסת למתן לגיטימציה לעמדה שנקבעה בלאו הכי . ההשקפה היא הקובעת את הפרספקטיבה הפרשנית , וכמה רבנים פסקו הלכה על יסוד עמדה שנתמכה בהשקפה . הרב יעקב משה חרל"פ ניסח את העמדה הגורסת שהנכונות לוותר על חלק מהארץ כמוה כהכחשת יהדותו של הנוקט עמדה זו , ולכן מוטב לאדם לקצץ בהונות ידיו ולא לחתום על חוזה בינלאומי שיש בו ויתור על זכויות לאומיות בארץ–ישראל . הוויתור כשלעצמו פוגם בקדושת הארץ . אין הבדל בין ויתור מרובה לבין ויתור מועט , ומכאן איסור מוחלט ובלתי מותנה לוותר על משהו מתוך שיקולי מדיניות אינסטרומנטליים . אחרי מלחמת העולם השנייה הועלה רעיון החלוקה מחדש , אך בשל הנסיבות ההיסטוריות היה הפולמוס מינורי . כנגד זה התעורר בעולם החרדי פולמוס אחר , בשאלת הלגיטימיות של עצם קיומה של מדינת ישראל . הרבי מסאטמר , ר' יואל טייטלבוים , היה ראש וראשון לשוללים את מדינת ישראל , ובהשראתו פסק בית הדין של העדה החרדית שאסור להשתתף בבחירות לכנסת ולשאר רשויות השלטון במדינה . רבני מועצת גדולי התורה לא קיבלו עמדה זו . הם קיבלו את פסיקתו של ' החזון אי"ש , ' ר' אברהם ישעיהו קרליץ , ולפיה ההשתתפות בבחירות וההצבעה בעד אגודת ישראל היא מצווה . ואולם בפרוץ משבר גיוס הבנות , בראשית שנות ה , 50– הוא אסר על נציגי אגודת ישראל להשתתף בממשלה , לבל יישאו באחריות משותפת לפעולותיה , משום שעל גיוס בנות לצה"ל חל , לדעתו , דין 'ייהרג ולא יעבור , ' כאילו בגילוי עריות מדובר . מאז ועד היום לא התירו 'גדולי התורה' לנציגיהם להיות שרים , וכשהשתתפו בקואליציה נשאו משרות של סגני שרים ויושבי ראש ועדות , אך לא היו חברים בממשלה . מיד אחרי מלחמת ששת הימים פסק הרב צבי יהודה הכהן קוק כי ההלכה אוסרת לוותר על השליטה בכל מקום שכבש צה"ל במלחמה . המרכיב ההלכתי של עמדתו היה דין "לא תחנם , " ומסקנתו שלא יהיה תוקף להחלטה של הממשלה בדבר ויתור טריטוריאלי , בהיותו סותר את דין התורה . פסיקה זו היתה ראשונה בשורת הכרעות נורמטיביות של רבנים שוללי פשרה טריטוריאלית . הרב צבי יהודה נימק את מעורבותו בפולמוס על עתיד השטחים באומרו : "הפוליטיקה של כלל ישראל היא תורה , היא קדושה " , שהרי , לשיטתו , "מדינת ישראל היא עניין אלוהי . " ביחסו ערך של קדושה להכרעות מדיניות הוא הפך את הפוליטיקה לעניין תיאולוגי , ואפילו משיחי , והחיווי הנורמטיבי המוחלט לא הותיר מרווח לשיקול דעת . לדידו , התורה ניתנה משמים והקדושה נובעת מהחלטתו של הקב"ה , ומכאן שלא בידי אדם לשנות את המציאות הזאת . מהלך הגאולה הוא חד–סטרי : משעה שהחל תהליך הגאולה אין בו נסיגות , ולא זו בלבד שאסור לוותר ולפגום בקדושה , אלא שהדבר גם לא יצלח . לא רק בהיקף השטח שבידי ישראל מדובר , אלא גם בסמכויות השלטון ובתפקידיו . מכאן השלילה המוחלטת של רעיון האוטונומיה לפלסטינים , רעיון שיש בו " סידור של שותפות בהחלטיות שלטוננו על ארצנו זאת כולה , " ושותפות בשלטון אסורה , לשיטתו , בתוקף איסור "לא תחנם . " העמדה הזאת על שני אדניה , ההשקפתי וההלכתי , הנחתה את הזרם 'האמוני' בציונות הדתית והיא היסוד לפסיקת הלכה מפי תלמידי הרב צבי יהודה ותלמידי תלמידיו , השוללים לא רק ויתורים טריטוריאליים אלא גם ויתורים פונקציונליים לפי שיש בהם צמצום שלטון ישראל בארץ . עם זה הסכים הרב צבי יהודה אחרי מלחמת ששת הימים היו רבנים שטענו כי ההלכה אוסרת לוותר על מקום שצה"ל כבש במלחמה . הרב הראשי האשכנזי שלמה גורן הוציא פסק הלכה מפורש נגד ויתור כלשהו על שטחים בטענה ש"חוק לאומי או בינלאומי הסותר את ההלכה – בטל" לעומתו התיר הרב עובדיה יוסף ויתורים טריטוריאליים למען אינטרסים לאומיים ומטעמי "פיקוח נפש"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help