sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:443

מקום אסור לקבוע מדיניות הסותרת את ההלכה . ערב הקמת המדינה ובשנותיה הראשונות הוצע לחדש את מוסד הסנהדרין 71 – חכמים שפסקו בימי קדם בכל עניין ומילאו את תפקידי הרשות המחוקקת והרשות השופטת גם יחד . פסיקת הלכה בעניינים מדיניים חורגת מן המקובל בדמוקרטיה המודרנית , לפי שהיא מפקיעה את סמכות ההכרעה מידי הפרט והכלל והופכת את קביעת המדיניות ממעשה פוליטי לפסיקת הלכה , כלומר להכרעה משפטית שלא על יסוד המשפט החילוני מעשה ידי אדם , אלא על אדני התורה . כך מתקדשת קביעת המדיניות , מתערערת סמכות מוסדותיה של המדינה ונפגמת ריבונות העם . ההלכה רואה את מקור סמכותה בתורה שבכתב , ואת האמור בה היא מפרשת בדרך אנליטית לפי כללים לוגיים ואנלוגיים מוגדרים . היצירה הפרשנית הזאת היא התורה שבעל פה . היא נקבעת מתוך עיון ודיון בשאלות מסוימות שהובאו לפני החכמים לליבון ולהכרעה , והתפתחותה ההיסטורית היא קזואיסטית , כלומר מבוססת על ניתוח אירועים ועל שקלא וטריא – דיון במשמעותם . מטבע הדברים ההלכה מכירה בפלורליזם רעיוני במסגרת השיטה והיא מעניקה לגיטימציה למחלוקת , בבחינת "אלו ואלו דברי אלוהים חיים . " ההלכה היא שיטה משפטית כוללת , החלה , מנקודת ראותה , על כל מעשי היחיד והציבור , ואין להפקיע דבר מתחומה . "הפוך בה והפוך בה דכולה [ שהכול ] בה , " מורה המשנה , במסכת אבות . אין כמעט תחום פעילות אנושי שאין ההלכה קובעת הסדר נורמטיבי לו . תחולתה היא על רשות היחיד ועל רשות הרבים , והיא הקובעת את עצם ההבחנה בין הרשויות ואת נפקותה , כלומר , את תקפותה לכל עניין ועניין . דבר הלמד מעניינו , שמנקודת ראותה של ההלכה גם ענייני מדינה נכללים במסגרת סמכותה . ההלכה רואה בעצמה מוסמכת לקבוע כיצד יש לעצב מדיניות ומהו מתחם הלגיטימיות של מדיניות בתחום זה או אחר . ואולם בתוקף הנסיבות ההיסטוריות לא התפתח קודקס הלכתי בעניינים מדיניים , כפי שהתפתח בתחומים אחרים של חיי הפרט והקהילה . בבוא רבנים לפסוק הלכה בענייני מדינה אין להם מאגר תקדימים ושולחן ערוך להישען עליהם , ועל כורחם הם נאלצים לפרש בעצמם את המקורות הראשוניים שההלכה מתבססת עליהם . מעצם טיבה הפרשנות הזאת מוציאה אותם ממסגרת השיטה המקובלת שלא לפסוק הלכה בהסתמך על המקורות האלה בלבד , שהרי מהות הקזואיסטיקה היא ניתוח משווה של אירועים , ואין לנו למה להשוות סוגיות של מדיניות . מן הבחינה הזאת אינה דומה פסיקת הלכה בעניינים מדיניים לפסיקת הלכה בכל סוגיה אחרת , שהתפתחה בהדרגה במשך הזמן . על רקע זה מתעורר ספק בנוגע ליכולתה של ההלכה ולסמכותם של חכמים לפסוק בזמן הזה בענייני מדינה . בתלמוד קביעת המדיניות מוצגת כפסיקת הלכה לכל דבר : המלך היה אמור לשאול בעצת בית הדין קודם שהיה מחליט על צעדיו , ואחד ממבחני הלגיטימציה של מלחמה הוא החלטת הסנהדרין . כך , מכל מקום , תואר העבר המדיני במסכת סנהדרין במשנה , שנחתמה בשעה שלא היה הווה מדיני עצמאי ליהודים . בספרות השאלות והתשובות ( שו"ת ) העשירה כמעט אין דיון בסוגיות מדיניות כלשהן . כיוון שלא נשאלו השאלות , לא חיפשו תשובות . המקורות מעטים ובסיס האנלוגיה אינו יציב דיו להסקת מסקנות ודאיות . הרמב"ם אמנם סיכם את המקורות התלמודיים בהלכות מלכים ומלחמותיהם בסיום הקודקס שחיבר משנה תורה ובין פרשניו התעוררו חילוקי דעות , כגון השגות הרמב"ן הסובר שגם בזמן הזה חלה על עם ישראל מצוות כיבוש הארץ . ואולם הקודקס שלפיו נהגו יהודים הלכה למעשה מאז התקבל , במאה ה , 16– שולחן ערוך , לא עסק כלל בשאלות הנוגעות לחיים מדיניים ולשלטון מדיני . מפנה על רקע החילון המפנה התחולל על רקע תהליך החילון שעבר על העם היהודי . האורתודוקסיה שהתפתחה על רקע החילון נקטה את עמדתה גם לנוכח התארגנות התנועה הציונית , וגיבשה דפוס תגובה שהוא פחות מפסק הלכה מפורש ומנומק בנימוקים הלכתיים לפי כללים אנליטיים , והוא "דעת תורה , " שעניינה העמדה הראויה , לדעת הרבנים , בהתאם להלכה אך לאו דווקא בהסתמך על הלכה קיימת . היצירה הזאת אופיינית לעידן המודרני , ומקור הלגיטימציה שלה הוא המדרש : את הפסוק "על פי התורה אשר יורוך [ ... ] לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" ( דברים יז , יא ) דרשו חז"ל , שאפילו אומר בית הדין המוסמך על שמאל שהוא ימין ועל ימין שהוא שמאל , חייבים לעשות כפי שהורה . ברוח זו נקבעה עמדה בשאלה המדינית המרכזית שעמדה לפני העם בעת ההיא : האם מותר , במונחי ההלכה , לנקוט יוזמה מדינית עצמאית ? שוללי הציונות תלו את עמדתם במאמר הגמרא במסכת כתובות בדבר שלוש השבועות שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל , ומהותן שלא לעשות פעולה עצמאית לשינוי המציאות ההיסטורית של עידן הגלות . הדעות נחלקו גם במחנה הציונות הדתית , ולא הכול תמכו באסטרטגיה אקטיביסטית לקידום המטרה הלאומית . כשעלתה על הפרק תוכנית החלוקה בשנת , 1937 "תוכנית פיל , " נשאלו רבנים לדעתם בעניין הלגיטימיות ההלכתית שלה . השאלה שהטרידה אותם לא היתה עצם מעשה החלוקה , שלא היה בידי נציגי העם להחליט עליו , אלא הסכמתם שהוצאת התוכנית לפועל הותנתה בה . שאלה מהסוג הזה לא הועמדה מעולם על סדר יומם של פוסקי הלכות , ולפיכך באו לכלל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help