sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:441

השנים גדל מאוד מספר הזוגות שוויתרו מראש על ההיזקקות למוסד הרבני והסדירו את הקשר והמחויבות ביניהם על ידי " אמנת נישואים" לפי דיני חוזים . מאז שנות ה70– של המאה ה20– גדל מספרם של הזוגות הצעירים , וכן של אנשים שהקימו משפחה שנייה לאחר גירושים , המתנערים מהצורך להיזקק לרבנות . שיעור הנישאים ברבנות ירד מ 9 . 6– לכל 1 , 000 נפש עד ל 5 . 8– לכל 1 , 000 נפש . בשנת . 1995 הירידה התלולה הזאת משקפת גם מגמה כלל–עולמית בירידה בהקמת משפחות חדשות , אבל לא פחות מכך את החלטתם של זוגות חדשים שלא להיזקק לרבנות . עם העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר , מאז שנות ה80– של המאה ה , 20– החמירו הבעיות שבתחום המעמד האישי : חוק השבות מקנה לבאים מכוחו אזרחות , אך לא כל הבאים הם יהודים לפי ההלכה . בישראל חיים עתה כ 300 , 000– נפשות שאינן יכולות כיום , או לא יוכלו בעתיד , להינשא במסגרת הרבנות . לא כל אחד ואחת מוכנים לוותר על מוסד הנישואים ולהסתפק בהסכמים ובאמנות , מה עוד שזוג צעיר הזקוק להקלות בקבלת דיור ומשכנתה אינו זוכה להן באין נישואים רשמיים . יתר על כן , רבים אינם מוכנים ברמה העקרונית להשלים עם פסילתם לנישואים רשמיים . על רקע זה מתנהל בכנסת ומחוצה לה , בכל שנות קיומה של המדינה , מאבק למען הנהגת נישואים אזרחיים . הצעות חוק רבות ברוח זו הונחו על שולחנה של הכנסת , אך את כולן דחה הרוב הקואליציוני . בפולמוס המתחולל סביב התביעה להנהגת נישואים אזרחיים מעלים מתנגדי החוק מקרב הנציגים הדתיים את הטענה כי הדבר יביא לפילוג העם ולריבוי ממזרים . אותם נציגים מציעים , למשל , שכל העולים שאינם יהודים כהלכה יגוירו ואז תיפתר בעייתם . מצדדי החוק דוחים את הטיעונים האלה בטענה שגיור הוא אקט דתי פולחני שיש בו מיסוד המרת דת . מדינה דמוקרטית חילונית אינה תולה אזרחות , כל שכן זכות להקמת משפחה , שהיא מזכויות האדם הבסיסיות ביותר , בהמרת דת . הם גם מביאים לדוגמה את אותן ארצות , דוגמת ארצות הברית , שנהוגים בהן נישואים אזרחיים על פי חוק ומי שרוצים מוסיפים להם טקס דתי , כל זוג לפי אמונתו . המציאות הזאת לא הביאה לידי "פילוג העם היהודי" לא בארצות הברית ולא במדינות אחרות שהמצב בהן דומה . מצדדי חוק הנישואים האזרחיים גורסים גם כי עולים המבקשים מרצונם החופשי להתגייר יש לסייע בידם ולהקל עליהם את התהליך ולא להתנות אותו , למשל , בהתחייבות לקיים אורח חיים דתי לאחר הגיור . כמו כן דוחים מצדדי החוק את הטענה , כי אם יתקבל החוק , ינהלו הקהילות החרדיות רישום נפרד משלהן , דבר שימחיש את אפשרות הפילוג בעם . ניהול רישום כזה נעשה כיום , נעשה בעבר והיה נוהג ברוב קהילות ישראל . רשימות גלויות כאלה מכובדות יותר מן " הרשימות השחורות" של פסולי חיתון , המועברות בהסתר בין בתי הדין הרבניים ובלא הודעה מראש וללא שימוע . קרה שרבנים מסוימים ביטלו במפתיע נישואים – תוך גרימת עלבון והשפלה לבני הזוג ולמשפחתם – משום שמצאו ברגע האחרון , למשל , כי רב פלוני מחו"ל , שגייר את החתן או את הכלה , אינו ברשימת הרבנים המחמירים , או משום שנמצא פסול במי מהורי הזוג או בכשרותם . חשוב לדעת כי באין קידושים רבניים אין צורך בגיטין רבניים ואין בעיית איסור כוהן וגרושה , אין בעיית עגונה וחלוצה ואין בעיית ממזרות , הואיל וגם על פי ההלכה , ילד שנולד מאישה פנויה הוא ילד כשר , ואישה שלא קודשה כדת משה וישראל היא בחזקת פנויה . ( ממזרים הם רק ילדים הנולדים לאשת איש מגבר שאינו בעלה או מגילוי עריות במשפחה ( . בישראל חיות כיום משפחות חד–הוריות רבות , אשר ילדיהן כשרים לכל דבר ועניין . מצדדי החוק מדגישים , כי בכל מקרה , מי שיבחר בכך יוכל לקבל עליו שיפוט רבני בענייני המעמד האישי גם אם יונהגו בארץ נישואים אזרחיים או רישום זוגיות במוסד אזרחי , כשם שמאמינים קתוליים בארצות שקיימת בהן חובת נישואים אזרחיים מקבלים עליהם חומרות בענייני נישואים וגירושים הנובעות מאמונתם הדתית . בשנים האחרונות גברה התמיכה בתביעה להנהיג נישואים אזרחיים לכול ורישום מלא של הנישואים , אם במשרד הפנים ואם ברשויות המקומיות , ולאפשר לכל בני זוג להוסיף להם לאחר מכן טקס דתי לפי אמונתם , או בהתאם לזרם הדתי שאליו הם משתייכים , או בבית הכנסת ובקהילה המקובלים עליהם . לתמיכה בחקיקה כזאת מצטרפים גורמים דתיים רבים יותר ויותר , בהם אינטלקטואלים דתיים ואף רבנים , שרובם עדיין במחקרים מתברר שרוב האוכלוסייה בישראל תומך בנישואים אזרחיים . בהעדרם , מוצאים פרטים פתרונות שונים לבעיה . בתמונה : משרד נסיעות המציע ארגון חתונות אזרחיות באיטליה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help