sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:438

על פי השיטה שנהגה באימפריה העותמאנית – שיטת ה"מילאת" ( המיעוטים ) – שאימץ אותה המנדט הבריטי . אזרחי ישראל ותושביה מחולקים ל13– עדות דתיות , אם כי לא כולן מפעילות שיפוט עדתי משלהן . החוק הדומיננטי הממלכתי בתחום הדת והמעמד האישי היה באימפריה העותמאנית מוסלמי , אך המשפט האימפריאלי העותמאני אפשר לקבוצות אתניות–דתיות שהיו בתחום האימפריה לקיים אוטונומיה פנימית בנושאים הנוגעים לדת ולחוקי הדת , ומינה פרנסי ציבור מקרב בני העדה שייצגו את האוטונומיה הפנימית , ישמרו על מסגרתה וישגיחו שהמסים ישולמו , שהחוקים האזרחיים יקוימו , ושלא יהיו חריגות היכולות לגרום אי שקט או מרד . בראשית ימי המנדט הבריטי פנו השלטונות אל נציגי הקהילות הגדולות בארץ כדי לברר את עמדתם בנוגע להמשך שיטת ה"מילאת . " נציגי היישוב היהודי ה"מאורגן , " שלא כללו את החרדים , הבהירו כי הם מעדיפים חוקים אזרחיים , שיחולו על כלל החברה . נציגי האוכלוסייה הערבית הודיעו כי הם מבקשים להמשיך בשיטת ה"מילאת . " השלטון הבריטי קיבל את עמדת הנציגים הערביים ואימץ את שיטת ה"מילאת . " התארגנויות שונות של מסגרות שונות של היישוב העברי הציוני החלו עוד בתקופה העותמאנית , אך התארגנות כוללת של היישוב התגבשה רק בתקופת המנדט , בשנות ה20– של המאה ה , 20– במסגרת "כנסת ישראל , " שהשלטונות הבריטיים הכירו בה ב1927– כנציגת היישוב . שלטונות המנדט העניקו ליישוב אוטונומיה בענייני הדת ובענייני החינוך במסגרת העדה – בדומה לארמנים , ליוונים–האורתודוקסיים ולאחרים . בתקופה העותמאנית רק לספרדים היה רב ראשי ") החכם באשי . (" לאחר הכיבוש הבריטי , ב , 1921– הסכימו הבריטים להכיר במוסד של רבנות ראשית ובבחירתם של שני רבנים ראשיים – ספרדי ואשכנזי . הרבנות הראשית , כאז כן היום , שאבה את סמכותה מהשלטון האזרחי . בתקופת המנדט כל הרשומים ב " כנסת ישראל " היו כפופים בענייני נישואים וגירושים למוסדות היהודיים הרבניים . יהודים תושבי הארץ שלא רצו להשתייך ל " כנסת ישראל " היו צריכים להודיע על כך לשלטונות המנדט . חוגים חרדיים שונים אכן הודיעו על רצונם שלא להשתייך למסגרת המאורגנת של היישוב וכך גם חברי המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית ( פק " פ ) היהודית–ערבית . אימוץ שיטת החלוקה לעדות מדינת ישראל אימצה למעשה את שיטת החלוקה לעדות , וגם לאחר שנבחרה האספה המכוננת , שהפכה לכנסת הראשונה , ולאחר שהיה ברור שלא תחוקק חוקה , נמנעו הממשלה והכנסת מלבטל את החלוקה לעדות דתיות . כך גם בחוק האזרחות נמנעו מלקבוע ברישום האוכלוסין אזרחות ואזרחות בלבד , כמקובל במדינות הדמוקרטיות , והותירו גם בו את השיוך לעדות ( ר' סטטוס קוו בענייני דת במדור זה , ( וכך גם ברישום בתעודות הזהות , שרק בראשית המאה ה21– נוסף בו ציון האזרחות . יתרה מזאת : גם שוויון זכויות לנשים בתחום המעמד האישי לא הובטח משלא חוקקה הכנסת חוק נישואים וגירושים אזרחי . מבחינת המעמד האישי מצבן של הנשים אף הוחמר . ב1951– הגישה חברת הכנסת רחל כגן ( נציגת ויצ"ו ) הצעת חוק שוויון זכויות האישה שעיקרו : "דין אחד יהיה לאישה ולאיש לכל פעולה משפטית וכל הוראת חוק המפלה לרעה את האישה באשר היא אישה , לכל פעולה משפטית – אין נוהגים לפיה . " כמו כן בא החוק להבטיח לאישה זכויות בקניין , באפוטרופסות ועוד . אבל סעיף 5 של אותה הצעת חוק , שהוסף לה כשהובאה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת , קבע כי "אין חוק זה בא לפגוע בדיני איסור והיתר לנישואים וגירושים" הקיימים , וכך הותיר את האישה במצב נחות מול בעלה , ונתונה לחסדיו בהתאם לדין הדתי ולשיפוט הרבני . רחל כגן נמנעה , בסופו של דבר , מלהצביע בעד החוק , שהיא עצמה יזמה . בשנת 1953 נחקק חוק חדש , חוק שיפוט בתי דין רבניים ( נישואים וגירושים ) תשי"ג , 1953 – המרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים ואת סמכויות הדיינים , משחרר אותם מכפיפות לחוקי המדינה , לסדרי השלטון והמשפט שלה ולמנהגי הציבור , וקובע כי "הנישואים והגירושים של יהודים בישראל ייערכו על פי דין תורה . " החוק הזה ביטל למעשה את מצב ההשתייכות מרצון ל"כנסת ישראל" והחיל את סמכות השיפוט של בתי הדין הרבניים על כל היהודים תושבי הארץ . אשר לעדות האחרות – כל אחת מהן כפופה לדין הדתי שלה , ולחוק האזרחי אין מה לומר בעניין . אחת הסוגיות הקשות הכרוכות בחוקי המעמד האישי הנוהגים בישראל היא סוגיית נישואי גרושה לכוהן . הדין הדתי נסמך על הנאמר בספר ויקרא ( כא , ז , ( האוסר על כוהן לשאת גרושה : "אישה זונה וחללה לא ייקחו ואישה גרושה מאיש 4 לא ייקחו כי קדוש הוא לאלוהיו . " גזרה זו נוגעת למספר גדול מאוד של אנשים . לכוהן נחשב לא רק מי ששמו כהן , אלא גם מי ששמו כגן , כץ , מאז"ה , אזולאי , אדלר , רפופורט , קפלן ועוד . כ180– שמות מוכרים כיום כשמות של כוהנים , ואיסור נישואי כוהן וגרושה הם , אכן , מכה קשה לרבים . בשנת 1953 פנו בני זוג , כוהן וגרושה , שרצו להינשא וסורבו על ידי בית הדין הרבני , לעורך דין פרטי , והוא קידשם כדת משה וישראל בנוכחות עדים . במרשם האוכלוסין סירבו לרשום אותם כנשואים , והם פנו לבית המשפט האזרחי וקיבלו צו רישום , וזאת בנימוק שבני הזוג היו עולים חדשים , ועל כן לא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help