sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:437

בא לתת מענה למציאות מתמדת , אלא לזמן חולף . למה לריב עכשיו ? הרי הנכדים שלך יהיו אצלי . כל כך קל להיות סובלני כלפי הגוסס . " בשנים האחרונות גברה בקרב חלקים הולכים וגדלים של החוגים הדתיים–לאומיים ההכרה , שהמשך החקיקה בענייני דת גורם נזק עצום למעמדה של הדת במדינה ומהווה גורם מפלג בעם . ביטוי חד לכך נתן המשפטן אריאל רוזן–צבי , מהאינטלקטואלים הבולטים במחנה הדתי , במאמר שפרסם ב : 1995– "הציבור הדתי אינו מעמיד עצמו במצבו של החילוני , שבשבילו אין לדת משמעות כלשהי ואיסורים דתיים המוטלים עליו נראים לו כמטלה מיותרת וחסרת כל משמעות . כשמטילים על אדם נטל כבד , שאין בצדו שום גמול אישי או חברתי , תגובתו היא התקוממות . הציבור הדתי אינו רגיש מספיק לתחושות אלה ולמשמעותן . " לנוכח הביקורת הגוברת , הן בקרב הציבור החילוני והן בקרב הציבור הדתי , על מדיניות הסטטוס קוו , ובמיוחד על רקע ההכרה , גם בקרב רבים מאלה שצידדו במדיניות זאת בעבר , כי היא מיצתה את עצמה ואינה עולה בקנה אחד עם ההתפתחויות הטכנולוגיות , התרבותיות והחברתיות במדינה , הופיעו בחוגים שונים יוזמות להמרת הסטטוס קוו באמנה חברתית חדשה בין החילוניים והדתיים . היוזמה הראשונה יצאה בשנת 1988 מהקיבוץ הדתי , אולם נגנזה לנוכח התנגדות רבים במפד"ל ובמיוחד הרבנים הראשיים . הניסיון המקיף ביותר נעשה על ידי המשפטנית רות גביזון והרב יעקב מדן , משנת . 2003 המבחן הראשון לאפשרות יישומה של האמנה בא לידי ביטוי ביוזמת חקיקה של "חוק השבת , " המבוסס עליה , ולפיו תותר בשבת פעילות תרבותית ובידורית וכן תותר תחבורה ציבורית מוגבלת , ומנגד ייאסר המסחר בשבת וייסגרו כל מרכזי הקניות . הצעת הפשרה עוררה התנגדות משני עברי המתרס – גם בקרב החרדים וגם בקרב החילוניים . גם יוזמת "המכון הישראלי לדמוקרטיה" לקבלת "חוקה בהסכמה , " אשר אומצה בעיקרה על ידי ועדת חוקה , חוק ומשפט של הכנסת , חותרת למעשה להמרת מרכיבים שונים של הסטטוס קוו הישן בהסכמות חדשות . המעמד האישי בישראל שולמית אלוני המושג " מעמד אישי " מגדיר את המערכת החוקית–המשפטית הקובעת את הסדרי הנישואים והגירושים בין בני זוג ועניינים הנגזרים מההסדרים האלה . המערכת החוקית–המשפטית הזאת מלמדת בדרך כלל על הזיקות ההדדיות שבין המדינה לכנסיות הדתיות השונות וכן על מעמדה של האישה באותה חברה . מדובר אפוא בתחום חיים חורץ גורלות של אנשים ובעיקר של נשים , שנוגע לכל תושבי המדינה , לזכויותיהם , לכבודם האנושי , למימוש של רגשותיהם האינטימיים ושל יחסי האהבה ביניהם , ולעתים קרובות – לעצם יכולתם להקים משפחה בישראל . חוקי המעמד האישי בישראל עומדים , לדעת רבים , בניגוד לערכים דמוקרטיים בסיסיים , ובניגוד לאופייה האזרחי החילוני של המדינה , שמומש בתחומים רבים אחרים . הם פוגעים בעקרונות הגלומים בהכרזת העצמאות , שהיא המסמך המכונן של מדינת ישראל , ובה הוכרז כי היא תהיה מדינה מודרנית ולא דתית , מדינה ה"מושתתת על יסודות החירות , הצדק והשלום" ש"תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת , גזע ומין" ו"תבטיח חופש דת , מצפון , לשון , חינוך ותרבות . " בשום פסקה במסמך הזה אין רמז לחלוקת האזרחים מכוח חוק לעדות דתיות , תוך כפיפ 3 ת מלידה עד פטירה לשיפוט דתי מכוח חוק מדינה מחייב , וזאת בתחום הנוגע לחייהם האישיים והפרטיים ביותר ובכל תחום אחר , וגם לא שהשיפוט הזה יהיה מנותק מהחוק האזרחי ומערכי השוויון המשמשים אבן יסוד לכל שיטה דמוקרטית . ההבטחה הגלומה בהכרזת העצמאות לקיים "שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל מוצא גזע , דת ומין" לא התממשה , ותחום המעמד האישי ממחיש זאת : בהבחנה המבדילה בין אזרחי ישראל לפי שייכות מלידה לעדה דתית ובאפליה לרעה במעמד האישה הנשואה , בזכויותיה כאדם ריבון , ובהכפפתה לדינים , שנתפסים בעיני רבים כדינים משפילים וארכאיים . יתר על כן : מדינת ישראל , שהיא עצמה היתה במידה רבה תוצר של תהליכי מודרניזציה וחילון שפקדו את העם היהודי , לא השלימה את עיצובה כישות ממלכתית חילונית כי היא דחתה את קבלת החוקה כאמור בהכרזת העצמאות . עקב פשרה פוליטית שנרקמה עם קום המדינה ( ר' סטטוס קוו בענייני דת במדור זה ) והתמידה בעיקרה עד היום , בזכות הסכמים קואליציוניים , נעשה התחום החיוני של חוקי המעמד האישי למרכיב תיאוקרטי בולט במבנה החילוני הכללי של המדינה . בסמוך להקמת המדינה פורסמה "פקודת סדרי השלטון והמשפט" , ( 19 . 5 . 1948 ) והיא החוק מס' 1 לחוקי מדינת ישראל , אשר אימצה את החוק האזרחי והפלילי שנהגו בארץ עד קום המדינה , וכן את החלוקה לעדות דתיות , שהיתה נהוגה בארץ

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help