sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:436

יש בהם פגיעה בזכויות אזרח ליברליות . לעתים גררה אחריה פסיקת בג"ץ מעשה חקיקה שהתיימר לעגן בחוק הסדר שהוצג כחלק מהסטטוס קוו . דוגמה בולטת לכך היא תיקון חוק השבות במארס , 1970 שלפיו "לעניין חוק זה , יהודי – מי שנולד לאם יהודייה , או שנתגייר ואינו בן דת אחרת . " תיקון זה , שגרר אחריו ביקורת חריפה מצד החוגים הליברליים במדינה ובתפוצות , נעשה לאחר שבג"ץ פסק בעניינו של בנימין שליט , והורה לרשום את ילדיו כיהודים למרות שאמם אינה יהודייה . דוגמה נוספת היא פרשת היבוא של בשר לא כשר : יבוא הבשר לישראל היה מופקד מאז ומתמיד בידי מנהל הסחר הממשלתי , שהקפיד על כשרותו . כחלק ממדיניות ההפרטה הוחלט גם להפריט את יבוא הבשר והממשלה , בראשותו של יצחק רבין , התכוונה לעשות זאת תוך שמירה על הסטטוס קוו , כדי למנוע פרישת ש " ס מהקואליציה . לנוכח החשש , שאי אפשר יהיה לממש זאת , בגלל השלכותיו על עניין זה של חוק יסוד : חופש העיסוק , ולאחר פסיקת בג " ץ שנענה לעתירת חברת יבוא להתיר לה לייבא בשר לא–כשר , קיבלה הכנסת במארס 1994 את חוק יבוא בשר קפוא , המונע יבוא בשר לאכשר , ותיקון לחוק יסוד : חופש העיסוק , המאפשר לכנסת לסטות ממנו . עתירות שהוגשו לבג"ץ על ידי הרפורמים והקונסרבטיבים , בתביעה להכיר בגיורים הנעשים באמצעות רבניהם , עוררו את המפלגות החרדיות לתבוע את הפקעת סמכותו של בית המשפט העליון לקבוע הלכה בשאלות עקרוניות שהן בתחום סמכותה של הכנסת . במקביל הן תבעו לתקן את "פקודת ההמרה , " באופן שלא יוכרו גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים . לנוכח הסערה שעוררו יוזמותיהם של החרדים , בארץ ובתפוצות , ובעיקר בקרב יהודי ארה"ב , החליטה ממשלת נתניהו על הקמתה של ועדה ציבורית מיוחדת , בשיתוף נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים ( ועדת נאמן , ( שהמליצה על הקמת מכון משותף לכל הזרמים , שיכין את המועמדים לגיור , אך הגיור עצמו ימשיך להתבצע אך ורק בידי רבנים אורתודוקסים . הרפורמים והקונסרבטיבים הודיעו , כי ימשיכו במאבקם להכרה מלאה בשוויון מעמדם של כל הזרמים . עריכת מאזן רב–שנתי של הישגי הדתיים מול הישגי החילוניים היא עניין מורכב : עם עליית ממשלת הליכוד , ב , 1977– גברו הדרישות הדתיות לכרסום בסטטוס קוו , אך רק חלקן מומש , כגון : הפסקתן של טיסות "אל–על" בשבת , הוצאת הסעיף הסוציאלי מחוק ההפלות , הכנסת סעיפים מגבילים בחוק האנטומיה והפתולוגיה וכן הגבלות שונות שהארכיאולוגים אולצו לקבל על עצמם . בראשית המאה ה21– התברר , כי התאמתה הערכתו של מי שכיהן מטעם "העבודה" כשר המשפטים והיה מעורב במספר ניכר של מגעים קואליציוניים עם המפלגות הדתיות , חיים צדוק , כי "הסטטוס קוו נע באופן דו–כיווני : בעניינים עקרוניים והלכתיים , כמו 'מיהו יהודי , ' הוא נע בכיוון הדתיים . בעניינים של אורח חיים וחופש הפרט – הוא נע בכיוון החילוניים . " המחנה הדתי–חרדי יכול לרשום לעצמו כמה הישגים , שחלקם ניתנים להגדרה כהישגים זמניים ( גם על דעת חוקרים דתיים : ( בלימת הלחצים להנהגת נישואים אזרחיים ; שמירת מעמדן ותקציביהן של המועצות הדתיות ; המשך אי–גיוסם של בחורי ישיבות והכישלון ביישומו של "חוק טל" ( שנועד לחולל שינוי חלקי בהסדרי הגיוס שלהם ;( פסקי–דין האוסרים על הפעלת חנויות , גם אם הן נמצאות בתחומו של קיבוץ ; אי–ההכרה ברפורמים ובקונסרבטיבים ואת מניעת חקיקת חוק יסוד : זכויות האדם וחוק יסוד : החקיקה . במחנה החילוני רשמו את ההישגים הבאים : כרסום מרחיק לכת בהדרתם של הרפורמים והקונסרבטיבים ( ההכרה המתרחבת של בג"ץ בגיורי זרמים אלה , עד להחלטתו להכיר ב"גיורי–קפיצה , " של מי שלמדו לקראת גיורם בישראל ואת הגיור עצמו עשו בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית בחו"ל ;( התגברות התמיכה הציבורית והפוליטית ברעיון "חוק הזוגיות" ( שלפיו יותר רישום ממלכתי של בני זוג שכרתו ביניהם ברית זוגיות לא דתית , "מעין נישואים ;( " ריבוי הדרכים העוקפות את חוקי האישות , שגרמו לכך שהשיעור היחסי של זוגות הנישאים באמצעות הרבנות נמצא בירידה תלולה ; חילונה מרחיק הלכת של השבת וחוסר יכולתה של המדינה לאכוף את חוקי השבת ; הגידול העצום שחל במדינה בכל הנוגע לפתיחתם של מקומות בילוי בשבת , שיתוף נשים ורבנים לא אורתודוקסים במועצות הדתיות , ובתחום החקיקה – את חקיקת חוקי היסוד החדשים ( כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק , ( את עיגונה של מגילת העצמאות בחוקי היסוד , את חוק הקבורה האזרחית ואת פתיחת בית הקברות האזרחי הראשון בבאר–שבע ; וכמו כן , את ביטול קיומו של משרד הדתות ( אם כי מרבית הפונקציות שלו המשיכו לתפקד . ( תמונת מצב זאת מלמדת כי תוקפם של הסדרי הסטטוס קוו התערער באורח מרחיק לכת . פרופ' אביעזר רביצקי , מחשובי ההוגים במחנה הדתי–ציוני , גרס , כי ההסכמה שהונחה ביסוד "הסטטוס קוו" בטעות היסטורית יסודה : "היה מכנה משותף אחד שגוי לשני הצדדים – העמדה הנפשית של כל צד היתה 'העתיד שלי , ' והצד השני עתיד להיעלם . מבחינת החרדים , במושג 'יהודי חילוני' יש סתירה פנימית , זו תופעה שלא קיימת , וכדרך כל תאונה היסטורית – היא תחלוף . החילונים יתבוללו או ישובו בתשובה , וייעלמו . מבחינת המהפכה הציונית היתה היהדות ההלכתית תופעה גלותית , ששיבת ציון והנורמליזציה של העם היהודי ידחקוה לשוליים , אם לא יעלימוה לחלוטין . הסטטוס קוו לא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help