sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:434

סטטוס קוו בענייני דת יאיר צבן המושג "סטטוס קוו בענייני דת" הופיע לראשונה בהסכם הקואליציוני על הקמת הממשלה הראשונה , אולם שורשיו נעוצים בתקופות קודמות . משמעותו : הסכם בין מפלגות השלטון לבין מפלגות דתיות בדבר הסדרים בענייני דת . הסדרים אלה מתבססים בדרך כלל על צילום תמונת מצב נתונה , ושני הצדדים מתחייבים לפעול על פיו ולא לחרוג ממסגרתו אלא בהסכמה . הסכם כזה מוצג כפשרה הכרחית , כ"מודוס ויוונדי . " הנטייה להתפשר עם דרישות הנציגים הדתיים נומקה לעתים כמדיניות עקרונית המחייבת ויתורים לשם התלכדות כלל–לאומית , לעתים כצורך בהצגת חזית אחידה כלפי חוץ , ולעתים כהכרח הנובע מהצורך להשיג רוב שלטוני או לכונן קואליציה ממשלתית . הניסיונות להגיע להסדרים מוסכמים עם המפלגות הדתיות החלו כבר בראשית ימיה של התנועה הציונית . בקונגרס הציוני העשירי , ב , 1911– התקבלה לראשונה החלטה בדבר תמיכה בבתי ספר דתיים . בוועידה הציונית שהתכנסה בלונדון לאחר המלחמה , ביולי , 1920 הוחלט לראשונה , בעקבות לחצם הכבד של מנהיגי "המזרחי , " על הקמת ועד מפקח נפרד למערכת החינוך הדתי ( שהיווה את הגרעין שממנו צמח ברבות הימים הזרם הממלכתי–דתי . ( תמרור דרך חשוב מהווה הקונגרס הציוני הי"ט שהתכנס בשנת 1935 בלוצרן שבשווייץ , אחרי כיבוש ההנהגה של התנועה הציונית בידי מפלגות הפועלים בראשותו של בןגוריון . על סדר יומו של הקונגרס עמדה שאלת אופי החיים היהודיים בארץ–ישראל . "המזרחי" וגורמים דתיים נוספים תבעו השלטת דיני ההלכה , ואילו מפלגות הפועלים הגנו על אורח חיים פתוח וחופשי . עליית כוחו של הימין הרוויזיוניסטי , והחשש מיצירת חזית ימנית–דתית , דחפו כבר אז את מפא"י לחתור לברית עם הדתיים . המחווה כלפי "המזרחי" באה בדמותם של סעיפי שמירת שבת , אשר נכפו על מתיישבים שחכרו קרקעות מקק"ל . הקונגרס הציוני הי"ט אישר לכלול בחוזי החכירה סעיף המחייב שמירת שבת וקבע מערכת פיקוח שתשגיח על ביצועה . נחתמו הסכמים לשמירת כשרות המזון ושמירת השבת במוסדות הלאומיים והציוניים . בעקבות הסכמים אלו הוקמו יחידות רבנים ושומרי כשרות , נקבע מעמדה של הרבנות הראשית ונקבעה האוטונומיה של החינוך הדתי . עד לאחרונה היה מקובל לראות את הבסיס להסכם הסטטוס קוו במכתב שכתבו ב 19 . 6 . 1947– דוד בן–גוריון , יו " ר הנהלת הסוכנות , הרב יהודה לייב פישמן ( מיימון ) ויצחק גרינבוים , חברי ההנהלה , אל הסתדרות " אגודת ישראל " העולמית . לפי הגרסה השגורה , מכתב זה נועד להבטיח , כי נציגי אגו " י יימנעו מהבעת התנגדות להקמת מדינה יהודית בפני ועדת החקירה של האו " ם לשאלת א " י . המכתב האמור פותח בהדגשה , כי " הקמת המדינה זקוקה לאישור האו " ם , וזה לא ייתכן אם לא יובטח חופש המצפון במדינה לכל אזרחיה ולא יהיה ברור שאין הכוונה להקמת מדינה תיאוקרטית . " בהמשך נמסרת במכתב עמדת הסוכנות בסוגיות הבאות : א . יום המנוחה החוקי במדינה היהודית יהיה יום השבת ;" ב . יש להבטיח ש " בכל מטבח ממלכתי המכוון ליהודים יהיה אוכל כשר ;" ג . בענייני אישות ייעשה כל מה שאפשר כדי " לספק את הצורך העמוק של שלומי הדת , למנוע חלילה חלוקת בית ישראל לשנים ;" ד . " תובטח אוטונומיה מלאה של כל זרם בחינוך . " בניגוד לגרסה המקובלת , קובע פרופ' מנחם פרידמן , כי אגו"י לא ראתה במכתב זה בסיס להסכם ולכן החליטה על הופעה עצמאית של נציגה , איצ'ה מאיר לוין , בפני ועדת החקירה של האו"ם , ובנאומו התחמק מכל אמירה המצדדת בהקמת מדינה יהודית . רק ב , 5 . 11 . 47– שלושה שבועות לפני ההכרעה באו"ם , החליטה הנהגת אגו"י שלא לפעול נגד החלטה באו"ם על הקמת המדינה . עם ההכרעה באו"ם ותחילתה של מלחמת העצמאות החל תהליך של השתלבות אגו"י בחלק מהמערכות הלאומיות . הוועידה הציונית הראשונה אחרי מלחמת העולם הראשונה התכנסה בלונדון ביולי . 1920 בוועידה זו הוסכם , בלחצם של מנהיגי " המזרחי , " על הקמת ועד מפקח נפרד למערכת החינוך הדתי , שממנה צמח ברבות הימים הזרם הממלכתי-דתי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help