sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:433

של יהודי השמדה , כך אנו , ישראל , נכיר בזכותו לשיבה למדינת היהודים . בשנות ה70– לא נחזתה מראש משמעותו המעשית של סעיף 4 א ( א , ( אך משנפתחו שערי ברית המועצות לשעבר , בשנות ה , 90– עלו לישראל אלפי משפחות של בני אדם שעל פי ההלכה נחשבו ללא–יהודים אך היו זכאים לעלות על פי הסעיף הזה . שאלה בפני עצמה התעוררה , למשל , סביב סוגיית תחולתו של החוק המחייב יהודים להתגייס לצה"ל גם על מי שלפי ההלכה אינו נחשב ליהודי . עניין זה טרם הועמד להכרעת בית המשפט , אבל הנוהג הוא שצה"ל מגייס לשורותיו גם צעירים שהגיעו ארצה לפי חוק השבות , אך הרבנות אינה מכירה בהם כיהודים . חומרתה של הבעיה נחשפה באותם מקרים שבהם קיפחו חיילים אלה את חייהם בעת שירותם הצבאי , אך מוסדות הרבנות סירבו לקוברם בבית קברות צבאי , כשאר החיילים היהודיים שנפלו במערכות ישראל , או כאשר הורה לא יהודי של חייל כזה לא קיבל אזרחות ישראלית . המצב רווי הסתירות עודד העלאת שורה של הצעות לתיקון החוק ואף ערעורים על עצם קיומו , גם מצדם של גורמים אורתודוקסיים וגם מצדם של גורמים חילוניים . הגורמים החרדיים חידשו את תביעתם להגדיר בחוק כי הגיור צריך להיות " גיור כהלכה . " כן הם מבקשים לצמצם את תחולת הסעיף המקנה את זכות העלייה ולא להחילו על קרובים מסוימים שאינם יהודים על פי ההלכה , למשל על נכדים של יהודים . בקרב גורמים מסוימים , בעיקר בציבור הערבי , עלתה התביעה לבטל את חוק השבות , בטענה כי מדובר בחוק שמפלה בין יהודים למי שאינם יהודים , ופוגע בכך בעיקרון הדמוקרטי של שוויון כל האזרחים בפני החוק . גם בקרב הציבור היהודי קיימים חוגים הגורסים כי ניתן כיום לבטל את חוק השבות . תביעות אלה נדחות בידי רוב הציבור ובקרב חוגים רחבים בציבור היהודי נתפס חוק השבות כחוק המבטא את זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית ומתקן עוול היסטורי רב–דורות שנעשה לעם היהודי , במעין "העדפה מתקנת , " כמקובל גם במדינות לאום אחרות ; יתר על כן , העדיפות הניתנת ליהודים על פי חוק השבות אינה סותרת על פי השקפה זו שום אמנה בינלאומית , אינה מונעת פעולה נחושה להשגת שוויון זכויות מלא לאוכלוסייה הערבית , ויחד עם זאת אינה מונעת את החזרה להגדרות המקוריות של חוק השבות , שהיו תקפות לפני שינויו ב1970– והתבססו על הגדרה לאומית חילונית של יהודי . לקריאה נוספת : נעמה כרמי , חוק השבות – זכויות הגירה וגבולותיהן , תל–אביב . 2003 חיים גנז , "חוק השבות והפליה מתקנת , " עיוני משפט יט . 1995 , 3 / מיכאל קורינאלדי , "חוק השבות – הלכה למעשה , " קרית המשפט א' 155 תשס"א . יפה זילברשץ , "האזרחות : מהי ומה תהיה " ? בתוך המשפט בישראל – מבט לעתיד 139-135 , 123 ( ידידיה צ' שטרן , יפה זילברשץ ואיתי ליפשיץ עורכים , תשס"ג . ( חיים גנז , "לאומיות והגירה , " בתוך רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית , עורכים מ' מאוטנר , א . שגיא ור . שמיר , הוצאת רמות – אוניברסיטת תל אביב , . 1998 רות גביזון , "מדינה יהודית ודמוקרטית : אתגרים וסיכונים" בתוך רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית , 213 תשנ"ח . אמנון רובינשטיין וברק מדינה , המשפט החוקתי של מדינת ישראל – כרך א – עקרונות יסוד , ירושלים ותל–אביב . 2005 אלכסנדר יעקובסון ואמנון רובינשטיין , ישראל ומשפחת העמים – מדינת לאום יהודית וזכויות האדם , ירושלים ותל–אביב . 2003 University Studies in Law 13 , 53 1997 . Klaude klein , The Right of Return in Israeli law , Tel Aviv תיקון חוק השבות , שלפיו הדרך להצטרף לעם היהודי היא דרך הגיור , עורר את השאלה מהו גיור . התביעה להכיר רק בגיור אורתודוקסי יצרה מוקד מחלוקת חדש . בשנת 1988 הורה בג"ץ לשר הפנים לרשום כיהודייה במרשם האוכלוסין ( וללא כל הערה נוספת ) את שושנה מילר ( בתמונה ) שגוירה גיור רפורמי בארה"ב לפני עלייתה לארץ

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help