sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:432

כולל המונח גם יהודי שהמיר את דתו ונטבל לנצרות – אך רואה ומרגיש את עצמו כיהודי מבחינת לאומו למרות המרת דתו ? לשון אחר : מהו המבחן אשר ינקוט בית המשפט בבואו לפרש את המונח "יהודי" המופיע בחוק השבות : מבחן דתיהלכתי או מבחן חילוני ? הפרדוקס היה , שלפי המבחן ההלכתי – לדעת כל השופטים – נחשב העותר יהודי , והמבחן הזה היה מחייב את עשיית הצו על תנאי החלטי . על דעת כל השופטים קבע בית המשפט , כי אין מבחן אחיד למונח "יהודי" בחוקי ישראל , וכי ייתכנו מבחנים שונים בחוקים שונים . כך נקבע , כי בהבדל מ"יהודי" בחוק שיפוט בתי דין רבניים ( נישואין וגירושין , ( תשי"ג , 1953 – מונח שיש לתת לו מובן דתי–הלכתי – מובנו של "יהודי" בחוק השבות , תש"י , 1950 – הוא חילוני . כדברי השופט זילברג : ... " לא הרי היהודי האמור בחוק השבות כהרי היהודי האמור בחוק שיפוט בתי דין רבניים . האחרון מובנו דתי , כהוראה המוקצית לו בדיני ישראל . הראשון מובנו חילוני , כהוראתו הרגילה בלשון בני אדם ; " וכך נפסק כי רופאייזן , על פי מבחן לאומי לא הלכתי , אינו נחשב יהודי לצורך חוק השבות . בדעת מיעוט חולק השופט חיים כהן על המבחן האובייקטיבי וקובע כי לדידו , מי שמצהיר בתום לב שהוא יהודי , יירשם כיהודי . למרות שהתוצאה היתה זהה מבחינת עמדותיהם של כל השופטים , ביטא השופט כהן את העמדה הלאומית החילונית , שבה דגל גם דוד בן–גוריון , בצורה הברורה והחדה ביותר . בהקמת המדינה הוא רואה מאורע מהפכני בתולדות עם ישראל , המחייב שינוי ערכים ורוויזיה של המחשבה הגלותית , שלה הורגלנו מאות בשנים . לפיכך מחייב שינוי זה , לדעתו , לקבל כל מי שמצהיר בתום לב ובכנות שהוא יהודי . משנקבעה הבחנה חדה וחלקה זו בין הפירוש ההלכתי לבין הפירוש החילוני למונח "יהודי , " צפה ועלתה מאליה השאלה : מה דינו של מי שאינו נחשב יהודי על פי ההלכה , משום שנולד לאם שאינה יהודייה – אך טוען כי על פי מבחנים חילוניים הוא יהודי ? השאלה הזאת עולה בתגובתו של פרופ' גד טדסקי , משפטן מהולל , איש האוניברסיטה העברית , לפסק הדין בפרשת רופאייזן , והוא משיב עליה כדלקמן : "בפרשנו את חוק השבות לפי מבחנים הראויים לו , כלומר מבחנים חילוניים ולא הלכתיים , נראה לנו שיהדותו של בן לאב יהודי אינה נופלת , א–פריורי , מיהדותו של בן לאם יהודייה . אם אדם כזה מרגיש את עצמו יהודי עד כדי רצון לעלות ארצה כיהודי , האם לא יהיה ראוי להיחשב כיהודי בעיני חוק השבות . " ? לעמדתו של פרופ' טדסקי היו תומכים רבים וביניהם דוד בן–גוריון וחברי כנסת רבים מהמפלגות הלא–דתיות . השאלה "מיהו יהודי" התעוררה מחדש עקב בג"ץ 58 / 68 שליט נ' שר הפנים , שבו ביקש העותר מבית המשפט שיורה לפקיד מרשם האוכלוסין לרשום את ילדיו , בנים לאם לא יהודייה וחסרת דת , כ"בני הלאום היהודי וחסרי דת . " במהלך המשפט עשה בית המשפט , בהרכב של תשעה שופטים , צעד בלתי שגרתי : הוא פנה לממשלה בהצעה להסיר את עצם העילה לוויכוח על ידי השמטת הפריט "לאום" מפריטי מרשם האוכלוסין ; אך ב24– בנובמבר 1968 דחתה הממשלה את ההצעה ובית המשפט נאלץ להכריע בסוגיה . ( בשנת 2000 קיבלה אמנם ועדת הפנים של הכנסת החלטה למחוק את סעיף הלאום מתעודת הזהות , אך ההחלטה לא התממשה ( . השופטים נחלקו בגישתם לבעיה שעמדה בפניהם , בעיקר בכל הנוגע לעצם השאלה העומדת להכרעה שיפוטית . דעתם של שופטי הרוב היתה ש"מיהו יהודי " ? אינה הבעיה והם ציוו על רישום ילדי העותר שליט כיהודים מבחינת הלאום , מכוח דיני המשפט המנהלי . בסופו של דבר היתה לפרשת שליט השפעה מכרעת על חוק השבות . בעקבות ההחלטה , והאיום של המפלגות הדתיות לגרום למשבר קואליציוני , הגישה הממשלה הצעת חוק לתיקון חוק השבות , שמטרתה לקבוע הגדרה דתית–הלכתית למונח " יהודי . " הצעת החוק עברה כמה שינויים , עד אשר נתקבלה בכנסת במארס 1970 כתיקון לחוק השבות . תיקון זה בא לתת לראשונה הגדרה סטטוטורית למונח "יהודי , " בסעיף ) 4 ב ) לחוק השבות , תש"י , 1950 – וזו קבעה בפשטות "לעניין חוק זה , יהודי – מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר , והוא אינו בן דת אחרת . " מצד שני הורחבה הזכות המוקנית בחוק השבות גם לצאצאיהם של יהודים . קבלת ההשקפה ההלכתית–האורתודוקסית , שלפיה הדרך היחידה להצטרף לעם היהודי לאדם שעל פי מוצאו אינו יהודי היא דרך הגיור , לא זו בלבד שלא פתרה את הבעיה , אלא יצרה שלל בעיות חדשות . הענקת הכרה לגיורים אורתודוקסיים בלבד ושלילתה מגיורים רפורמיים או קונסרבטיביים , לא זו בלבד שהיא מעניקה סמכות בעניינים אזרחיים לממסד הדתי , היא גם יוצרת סלע מחלוקת בין ישראל לבין הרוב המכריע של יהודי התפוצות . יתר על כן , גם לאחר תיקון החוק לא בא קץ להידיינות , ושאלת הגיור הלא–אורתודוקסי ממשיכה להיות שנויה במחלוקת פרלמנטרית וציבורית . סעיף 4 א ( א ) לחוק הרחיב באורח מוחשי את מעגל האנשים הרשאים ליהנות מזכויות עולים ואזרחים בקובעו , כי "הזכויות של יהודי לפי חוק האזרחות , וכן הזכויות של עולה לפי כל חיקוק אחר , מוקנות גם לילד ולנכד של יהודי , לבן זוגו של יהודי , ולבן זוגו של ילד ושל נכד של יהודי ; להוציא אדם שהיה יהודי והמיר דתו מרצונו . " סעיף זה הושפע בניסוחו מההגדרה הנאצית של יהודים , בבחינת , מה אלה גזרו על נכדו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help