sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:430

בלעדיותו של הממסד האורתודוקסי במתן שירותי קבורה ( חברה קדישא ) אף היא אינה עולה בקנה אחד עם העיקרון הליברלי של פלורליזם וחופש בחירה . התקדמות דמוקרטיתליברלית בנושא הזה היתה עם חקיקת " חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית התשנ " ו " 1996 – שנאמר בו כי " אדם רשאי לבחור להיקבר בבית עלמין אזרחי חלופי , " אך ביצוע החוק מתמהמה ועד כה אין פתרון של ממש לאזרחים הרוצים בקבורה אזרחית מטעמים רעיוניים ולאזרחים הזקוקים לקבורה אזרחית כי אינם יהודים על פי ההלכה ( כגון ילדים לאב יהודי ולאם לא יהודייה . ( דוגמה להסדרים חוקיים אחרים שאינם עולים בקנה אחד עם עקרונות דמוקרטיים היא החוקים המגבילים גידול חזיר ( על פי "חוק איסור גידול חזיר , התשכ"ב , ( " 1962 – שיווק בשר חזיר ( על פי תיקון לחוק משנת תש"ן , 1990 – "לא ישווק אדם ולא ימכור חזירים או בשר חזיר ומוצריו הנועדים לאכילה ולא יגרום ולא ירשה שישווקו או יימכרו , ( " הצגת החמץ בפומבי בפסח ( על פי "חוק חג המצות [ איסור חמץ ] התשמ"ו , " 1986 – " לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה ( " ופיתוי להמרת דת ( על פי "החוק לתיקון דיני עונשין [ פיתוי להמרת דת ] תשל"ז , " 1977 – יופעל החוק הפלילי כנגד " המפתה להמרת דת בתשלום כסף או כל דרך אחרת ועל המקבל פיתוי זה . ( " גם הגדרת מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית כפי שהדבר נעשה בחקיקה מאז שנות ה " ) 90– חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו , " "חוק יסוד : חופש העיסוק , " "חוק יסוד : הכנסת" ו"חוק המפלגות התשנ"ב ( " 1992 – אינה פותרת את הבעיה . יש סתירה גם בין הפירוש ההלכתי–הדתי של התווית "יהודית" לפירוש המערבי–הליברלי המקובל של התווית "דמוקרטית , " וגם בין כמה וכמה הסדרים הנהוגים במדינת ישראל , הנובעים מהפירוש ההלכתי–הדתי של התווית "יהודית , " לבין סדרי ממשל דמוקרטיים–ליברליים המקובלים במדינות המערב . הבעיה אינה בנוסחה "מדינה יהודית ודמוקרטית" אלא בפירוש ההלכתי–הדתי של התווית "יהודית . " אין בהכרח ניגוד בין התווית "דמוקרטית" לבין פירוש התווית "יהודית" במובן הלאומי–הציוני ( מדינה של העם היהודי המוגדר על ידי שותפות גורל , זיכרון היסטורי ומורשת תרבותית פלורליסטית , מדינה המקיימת את חוק השבות , המקנה מעמד ממלכתי ל"מוסדות הלאומיים" המשותפים לה ולתפוצות ושסמליה לאומייםיהודיים גם אם מקורם דתי , ( כפי שאין כל ניגוד בין התווית " דמוקרטית" לתווית "יהודית" במובן הדמוגרפי " ) מדינת היהודים" כפי שחזה אותה הרצל , מדינה שיש בה רוב יהודי ולאותו רוב יש השפעה מכרעת על לשון המדינה , התרבות הדומיננטית וחוקי ההגירה , בהתאם לרצונו החופשי ולהחלטתו הריבונית . ( וכמו כן , אין סתירה בין התוויות , אם "מדינה יהודית" פירושה מדינה בעלת ערכים מוסריים אוניברסליים ששורשיהם יהודיים ( כך מדובר במגילת העצמאות על מדינה ש"תהא מושתתת על יסודות החירות , הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל . ( " ( ור' עוד , כאמור , מדינה יהודית ודמוקרטית – שישה מבטים במדור זה ( . לקריאה נוספת : יצחק גלנור ומנחם הופנונג ( עורכים , ( משטר מדינת ישראל – ספר מקורות , ירושלים . 1993 בנימין נויברגר , סוגיית החוקה בישראל , האוניברסיטה הפתוחה , ת"א , . 1997 בנימין נויברגר , דת , מדינה ופוליטיקה , תל–אביב . 1994 זאב סגל , דמוקרטיה ישראלית – עיקרים חוקתיים במשטר מדינת ישראל , תל–אביב . 1988 קלוד קליין ודוד קרצ'מר ( עורכים , ( קובץ מקורות בדיני חוקה ( כרכים א-ה , ( ירושלים , תשנ"ב-תשנ"ה . אמנון רובינשטיין וברק מדינה , המשפט החוקתי של מדינת ישראל , כרכים א' ו–ב , ' ירושלים ותל–אביב . 2005 אריאל רוזן–צבי ( עורך , ( מדינה יהודית ודמוקרטית , תל–אביב . 1996 חוק השבות אמנון רובינשטיין הכרזת העצמאות מדברת על הקמת "מדינה יהודית בארץישראל . " היותה של ישראל מדינתו של העם היהודי מתבטאת , בראש ובראשונה , בחוק השבות , תש"י , 1950 – הקובע , בסעיף , 1 כי "כל יהודי זכאי לעלות ארצה . " ליהודי העולה על פי חוק השבות מוענקת אזרחות אוטומטית , על פי סעיף 2 לחוק האזרחות , תשי"ב . 1952 – בכך באה לידי ביטוי לא רק מדיניות של מתן זכות כניסה לכל יהודי – לשם כך לא היה צורך בחוק מיוחד – אלא אף השקפה , הרואה בכל היהודים בעולם אזרחים–בכוח של מדינת ישראל . חוק השבות התקבל בהסכמה כללית בכנסת – גם נציגי המפלגה הקומוניסטית הצביעו בעדו , אך בתוך זמן קצר הפך מגורם מאחד לסלע של מחלוקות עזות . חוק השבות מעמיד את העם היהודי כולו בפני שאלה מהותית ביותר של הגדרת עצמו . הוויכוח הציבורי הניטש זה למעלה משלושים שנה סביב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help