sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:427

רוב היהודים ולכן העדפת סמלי הלאום היהודי יש בה גם ממד של העדפת הדת היהודית . גם רוב הלא–יהודים בארץ ובעולם מתקשים לבצע את ההפרדה בין הלאומי לדתי כשמדובר בתווית היהודית של המדינה . העירוב בין הלאומי והדתי ניכר גם במגילת העצמאות . חרף אופייה הלאומי–החילוני ביסודו יש במגילה התייחסות לדמותו ה"דתית" של העם היהודי , ל"ספר הספרים הנצחי , " לקשר ה"מסורתי" ( ולא רק ה"היסטורי ( " לארץ–ישראל , לתפילות העם בארצות הפזורה ול"חזונם של נביאי ישראל . " בסוף המגילה מובע ביטחון ב"צור ישראל" – מושג של פשרה שיש בו משמעות דתית למאמינים וחילונית לאחרים . גם הגדרת המדינה "יהודית ודמוקרטית" כפי שהדבר נעשה לראשונה בחוקי היסוד : "כבוד האדם וחירותו ; " "חופש העיסוק ; " "חוק המפלגות" בראשית שנות ה90– נותנת עדיפות לתווית היהודית של המדינה . ( על הדעות השונות ביחס להגדרת ישראל שיח מדינה יהודית ודמוקרטית – שישה מבטים במדור זה ( . בישראל העדיפות הניתנת ליהודים כלאום או כקהילה דתית נמצאת הרבה מעל למקובל במדינת כנסייה נתמכת . כך "כל יהודי זכאי לעלות ארצה" ( חוק השבות , ( והגדרתו של "יהודי" " ) מי שנולד לאם יהודייה או שנתגייר והוא איננו בן דת אחרת" – בתיקון חוק מרשם האוכלוסין , ( 1970 היא באופן בולט דתית . כאן ראוי לציין כי לא כך היו פני הדברים בעשור הראשון למדינה . בהחלטת ממשלה מ1958– נקבע כי "אדם המצהיר בתום–לב שהוא יהודי ואינו בן דת אחרת , יירשם כיהודי . " באותן שנים היה מוסכם כי המונח "יהודי" בחוק השבות "מובנו חילוני" ( כפסיקתו של השופט הדתי מ' זילברג , שלדעתו בנידון הצטרפו כל עמיתיו להרכב בבג"ץ רופאייזן . ( 1962 התמורה המהותית התרחשה עם תיקון חוק השבות ב1970– ( בעקבות פסה"ד במשפט רב סרן שליט , ( שבו נקבע כי יהודי הוא "בן לאם יהודייה או מי שנתגייר . " ( ר' גם הערך חוק השבות במדור זה ( . יש בישראל גם קרבה לדגם הקהילות המוכרות , שבו זוכה כל קהילה מוכרת על ידי המדינה לאוטונומיה פנימית והיא רשאית לקבוע הסדרים משלה בענייני מימון מוסדותיה וכוהני יש בישראל מהבחינה החוקתית-חוקית סטיות מהמקובל במדינות דמוקרטיות ליברליות , אף שבית המשפט העליון הכריז על תמיכתו בעקרונות ליברליים-דמוקרטיים וקבע כי חקיקת-משנה הסותרת מושגי יסוד של חופש הדת היא "בלתי סבירה ואחת דינה להיבטל . " עמדה זו אינה מקובלת על רבים בציבור הדתי ובמיוחד בציבור החרדי . בתמונה משנת : 1999 הפגנה של חרדים בירושלים נגד בית המשפט העליון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help