sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:426

דת גם אם הדבר נעשה בדרך עקיפה ובלתי רשמית . גם דגם הכנסייה הרשמית נחלש בהדרגה . המדינה מתערבת פחות ופחות בענייני הכנסייה . המגמה היא אקומנית – הכרה שוויונית הולכת וגדלה בכל הדתות העיקריות , פיחות בעליונות הכנסייה הרשמית ומיתון היחס המועדף שקיבלה . רוב מדינות הכנסייה הרשמית נעות לכיוון דגם הכנסייה הנתמכת ( כך , למשל , אנגליה ויוון . ( מדינות קומוניסטיות שהיו בעבר הקדםקומוניסטי מדינות כנסייה רשמית ( לדוגמה : פולין , רומניה והונגריה ) לא חזרו לדגם זה אחרי התמוטטות הקומוניזם . רוב מדינות ההפרדה ומדינות הכנסייה הרשמית מתעצבות יותר ויותר על פי שני הדגמים המרכזיים – דגם הקהילות המוכרות ודגם הכנסייה הנתמכת . לכל המדינות באירופה ובצפון אמריקה יש גישה בסיסית אוהדת כלפי הדת . כמעט כולן – לעתים בהתלהבות ולעתים בהסכמה מסויגת – נותנות לדת מעמד לגיטימי בתחום הציבורי והפרטי . ה'הפרטה' המלאה של הדת , בעבר האידיאל של כל חסידי ההפרדה הטוטלית , קשה להשגה עקב אופיין של המדינה והדת . המדינה עוסקת במוסר הציבורי והפרטי ומחפשת צידוק דתי לעמדותיה , ופעילות המנהיגות הדתית בתחום הדתי והמוסרי מביאה אותה לתמוך בשלטון או להתנגד לו . כך , למשל , בכמה ממדינות אמריקה הלטינית התייצבו כמרים מהכנסייה הקתולית בגלוי נגד הדיכוי של המשטרים הדיקטטוריים וגוברת בתוכם הנטייה להתערב גם במאבקים נגד קיפוח חברתי וכלכלי . הכלל הנוצרי 'מה שלקיסר לקיסר ומה שלאלוהים – לאלוהים' לא מומש במלואו לא במדינה ולא בכנסייה באלפיים שנות נצרות . ניתן לומר שכל המדינות הדמוקרטיות מכירות בזכותם של פרטים וקהילות ל'חופש דת' – גם 'חופש דת שלילי' וגם 'חופש דת חיובי . ' 'חופש דת שלילי' פירושו חופש מדיכוי מדינתי ( למשל : חופש האמונה והפולחן , ( ו'חופש דת חיובי' פירושו החופש להשפיע כאנשים דתיים ( למשל : החופש להתארגנות פוליטית , הזכות לחינוך דתי , הזכות לקבל באופן ישיר או עקיף מימון ציבורי לפעילויות דתיות , הזכות לזמן אוויר באמצעי התקשורת . ( יש לציין כי במדינות דמוקרטיות רבות , מכל הדגמים הנזכרים לעיל , נהוגים סמלים דתיים ( כמו הצלב בדגלי בריטניה , שווייץ וארצות סקנדינביה , ( חגים רשמיים של דת הרוב ומסורות דתיות שונות . בארה"ב , למשל , למרות עקרון ההפרדה , מצהירים ילדי בתי הספר הממלכתיים יום יום על נאמנותם ל"אומה אחת תחת אל אחד , " כל מטבע וכל שטר כסף נושאים את המילים "באל נשים מבטחנו" , ( Trust In God We ) ושבועת האמונים של הנשיא , השרים והשופטים לחברי הקונגרס מסתיימת במילים "כה יעזור לי אלוהים" . ( Me God So Help ) נוסף על כך מקובל בדמוקרטיות העיקרון של ' חופש מדת , ' שמשמעו החופש של כל אדם לא להיות דתי ולא לנהוג כמצוות הדת . כמו כן אין מחייבים אזרח להזדקק למוסד דתי , לטקס דתי , להצהרה דתית או לכל מחויבות דתית שהיא , כדי שיוכל ליהנות מחירויות האדם והאזרח , ובכלל זה זכותו לכבוד , לחופש ביטוי , לחופש מצפון , לחופש נישואים ולשוויון בפני החוק . ולבסוף , אין מגבילים זכויותיו וחירויותיו של אדם מסיבות דתיות . בנושא הזה ישראל והודו חורגות מהמקובל בעולם הדמוקרטי . ישראל ישראל רחוקה מאוד מדגם ההפרדה בין דת למדינה – הן האוהדת , "האמריקנית , " הן המסויגת , "הצרפתית . " יש בהגדרת המדינה היהודית מאפיינים דתיים ; חלק מהמוסדות הדתיים הם ממלכתיים ( הרבנות הראשית והמקומית , המועצות הדתיות , מערכת החינוך הממלכתית–דתית ;( המדינה הפקידה תחומי חיים חשובים ( כגון נישואים וגירושים וקבורה ) בידי מוסדות דתיים ; קיימת חקיקה ממלכתית–דתית והמדינה מזרימה תקציבים ממלכתיים בהיקף גדול למימון שירותי הדת . כל אלה אינם נהוגים במדינות המקיימות הפרדה בין דת למדינה . יש בישראל מאפיינים של הדגמים הדמוקרטיים האחרים – דגם הכנסייה הרשמית , דגם הכנסייה הנתמכת ודגם הקהילות המוכרות , אך יש בישראל גם סטייה בולטת מהמכנה הדמוקרטי המשותף של ארבעת הדגמים הדמוקרטיים . אין בישראל "כנסייה רשמית" במובן האנגלי–סקנדינבי , שדת אחת אכן הוכרזה "רשמית" ו"לאומית" וראש המדינה משתייך אליה ואף עומד בראשה . עם זאת יש מרכיב של "כנסייה רשמית" בעליונות שיש לדת היהודית במדינה , הן במובן החוקי הן במובן הסמלי . אילו היה היתרון מוגבל לממד הסמלי , היה אפשר לדבר על "כנסייה נתמכת , " אך אין ספק שהוא חורג הרבה אל מעבר לסמלים . במובן הסמלי העדיפות היהודית – שיש הרואים בה לאומית–חילונית , יש הרואים בה דתית , ויש הרואים בה מורכבת בדרך כלשהי – היא בשם המדינה , מדינת ישראל , בהגדרתה " מדינה יהודית בארץ–ישראל" ( מגילת העצמאות ) או "מדינתו של עם ישראל כולו" ( חוק מעמד ההסתדרות הציונית העולמית – הסוכנות היהודית לא"י תשי"ג , ( 1952 – ובאימוץ סמלים ממלכתיים שהם דתיים , לפחות במקורם . כך דגל המדינה הכחול–לבן – שהיה גם דגלה של התנועה הציונית עד לקום המדינה – הוא כצבעי הטלית , וסמל המדינה – המנורה – מקורו בבית המקדש . להרבה יהודים חילוניים סמלים אלה הם בגדר "דת אזרחית , " בעלי משמעות לאומית ולא דתית , אך אין להתכחש לעובדה שקשר כלשהו בין דת ולאום מקובל על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help