sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:424

בזכות . תיאוקרטיות קיצוניות נעלמו מן העולם , אך בכמה מדינות בעולם המוסלמי כגון איראן , סודאן , ערב הסעודית ואפגניסטאן בתקופת שלטון הטליבאן מתקיימים משטרים שניתן לכנותם 'חצי תיאוקרטיים . ' הדיקטטורה החילונית–האבסולוטית . עם התמוטטות המשטרים הטוטליטאריים–הקומוניסטיים במזרח אירופה שבק חיים גם הדגם החילוני–האבסולוטי באירופה ( אם כי הוא מתקיים בדרך זו או אחרת בסין , בצפון קוריאה ובקובה . ( משטרים אלה דגלו באופן רשמי בהפרדה בין דת למדינה , אך הלכה למעשה הפרדה שכזו לא התקיימה . האידיאולוגיה הקומוניסטית לא יכלה לקבל הפרדה בין דת למדינה , הפרדה שביסודה התפיסה כי הדת היא עניינו הפרטי של האדם והמדינה צריכה להיות ניטרלית בענייני דת . בפועל התערבו המשטרים הקומוניסטיים התערבות מאסיבית בענייני דת וכנסייה , והם עשו זאת גם באמצעות כוח ודיכוי . הפעילות הדתית הוגבלה מאוד : אלפי כנסיות , מסגדים ובתי כנסת נהרסו ; מוסדות דת נסגרו ; שיעורי דת בבתי ספר בוטלו ונאסרו , ומאמינים רבים הופלו ונרדפו . עם זאת , הגוש הסובייטי לא היה מונוליטי בסוגיית הדת והמדינה . באלבניה הסטאליניסטית הוצאה הדת אל מחוץ לחוק ואילו בפולין התקיים דו–קיום בין המשטר הקומוניסטי לכנסייה הקתולית . הדגמים הדמוקרטיים דגם הכנסייה הרשמית . בין המדינות הדמוקרטיות ניצבות מדינות שיש בהן כנסייה רשמית בקצה הדתי של הרצף הדתיהחילוני . במדינות אלו – אנגליה , סקוטלנד , פינלנד , נורווגיה , יוון וקפריסין – המדינה מכירה רק בדת אחת ובכנסייה אחת כ'רשמית' או 'לאומית . ' מעמדה הרשמי של הדת ממוסד , והכנסייה היא במובן מסוים רשות של המדינה . המדינה מעורבת על פי חוק בענייני הכנסייה , והכנסייה ממלאת תפקידים ממלכתיים . יצוין , כי גם בדגם זה , מקור הסמכות העליון – גם לכנסייה – הוא המדינה האזרחית , החילונית במהותה . אנגליה היא דוגמה מובהקת למדינה שבה יש כנסייה רשמית – הכנסייה האנגליקנית . המלך או המלכה הם הממנים רשמית את הבישופים של הכנסייה , והם עושים זאת בהתאם להמלצת ראש הממשלה . כללי הכנסייה חייבים לקבל את אישור הפרלמנט . כך למשל ב1992– אישר הפרלמנט את המלצת הכנסייה למנות גברים גרושים לכמרים , וב1994– שוב אישר הפרלמנט את מינוין של נשים לדרגות כמורה נמוכות . עם זאת , במציאות , מעמדה הרשמי וההגמוני של הכנסייה נחלש והולך עם השנים . הפרלמנט מעורב פחות ופחות בענייני הכנסייה . בהתאם לחוק הרפורמה בחינוך מ , 1988– החינוך הדתי בבתי הספר הוא 'נוצרי בעיקרו' והתפילה היומית היא 'נוצרית במובן הרחב' אך אין הם עוד אנגליקניים בהכרח . בטקסים רשמיים המגמה היא לערב נכבדים לא רק של הכנסייה הרשמית אלא גם של דתות וכנסיות מרכזיות אחרות ( כגון קתולים ויהודים . ( המדינה אף מממנת בתי ספר פרטיים דתיים של כל הכנסיות והדתות . גם גישה חופשית לאמצעי התקשורת הממלכתיים יש לכל הדתות ולא רק לדת הרשמית . דגם ההפרדה . בדרך כלל במשטרי הפרדה המדינה מכריזה על עצמה בחוקתה : 'חילונית' ( במובן של לא דתית ולא בהכרח אנטי–דתית ) ו'ניטרלית , ' או שהיא מכריזה במפורש על 'עקרון ההפרדה . ' בארצות הברית החוקה אינה אומרת דבר מפורש על ' הפרדה' וגם לא על 'חילוניות' ו'ניטרליות' של המדינה . ההפרדה בארצות הברית נובעת מפרשנות שניתנה לחוקה , פרשנות הנשענת גם על הערכת רצונם של 'האבות המייסדים . ' הפרדת דת ומדינה נהוגה בצורה זו או אחרת , מלבד בארצות הברית , גם בצרפת , הולנד , ויילס , הקנטונים של ז'נבה ונוישאטל בשווייץ ובמקצת המדינות הפוסט–קומוניסטיות . היסטורית , שורשיה של הפרדת הדת מהמדינה יכולים להיות בתפיסה האוהדת את הדת ( כמו בארצות הברית ) או בהשקפת עולם העוינת את הדת ( כמו בצרפת . ( עם זאת בחלוף הימים ייתכן ש'ההפרדה האוהדת' תיעשה לאוהדת פחות , ו'ההפרדה העוינת' – לעוינת פחות . בכל משטרי ההפרדה לחקיקה הממלכתית יש מטרות חילוניות וניכרת המגמה שלא לפגוע בכל דת שהיא ושלא להפלות אחת מהן , ועוד מוסכם במשטרי ההפרדה כי אין המדינה רשאית להיות מעורבת בדת או בארגון מלכת בריטניה , אליזבת השנייה , נפגשת עם הארכיבישוף מקנטרברי . במדינות דמוקרטיות שיש בהן כנסייה רשמית , מקור הסמכות העליון הוא במדינה האזרחית , החילונית במהותה . ראש הכנסייה האנגליקנית והבישופים שלה מתמנים בידי המלך או המלכה , על פי המלצת ראש הממשלה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help