sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:423

בין דת למדינה , בין חילונים לדתיים היבטים חוקתיים של יחסי דת ומדינה בנימין נויברגר שישה דגמים בסיסיים מקובלים בתחום יחסי דת ומדינה – שניים מהם מזוהים עם דיקטטורות וארבעה מהם רווחים בדמוקרטיות . הדגמים הדיקטטוריים הם התיאוקרטיה והדיקטטורה החילונית–האבסולוטית , והדגמים הדמוקרטיים הם הכנסייה הרשמית , ( Established Church ) ההפרדה בין דת למדינה , דגם הקהילות המוכרות ודגם הכנסייה הנתמכת . ( Endorsed Church ) הדגמים הדיקטטוריים התיאוקרטיה . תיאוקרטיה היא מדינה שמנהלים אותה אנשי דת בהתאם לחוק דתי , או שליטים לא דתיים הנשמעים להוראות הממסד הדתי . במדינה שכזו רק דת אחת היא חוקית , ואילו דתות המיעוט והמיעוטים הדיסידנטיים בתוך הדת השלטת נרדפות בהוראה של המדינה , או נסבלות כחסד מיוחד , ולא קדומים–מיתיים כסיום הגזירה על מות יוצאי מצרים במדבר או אירועים היסטוריים מאוחרים–ביחס כקבורת הרוגי ביתר ( אחרי מרד בר–כוכבא . ( ריבוי ההסברים מעיד על חיוניותן של המסורות העממיות , המאלצות את חכמי הדורות להצמיח להן תכנים מתחדשים . המסורת המפורסמת ביותר בנוגע לט"ו באב מובאת במשנה , במסכת תענית , מפי הנשיא רבן שמעון בן גמליאל : "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים , שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן ... וחולות = ] רוקדות ] בכרמים . ומה היו אומרות ? בחור , שא עיניך וראה , מה אתה בורר לך . אל תיתן עיניך בנוי , תן עיניך במשפחה . " במהלך הדורות , מאז ימי הבית השני נותרו מחיוביו ההלכתיים רק איסורי צום והספד . דווקא מעמד צנוע זה , של מי שירד מגדולתו , עשה אותו לחביב יותר על אנשי ה"השכלה" וה"תחייה , " שהדגישו בו תכנים ארצישראליים לאומייםחילוניים וייחלו לפריחה מתחדשת של סמליו עם התחדשות חיי העם בארצו . ואכן , בתקופת העלייה הראשונה היה יום זה לחג הבציר , שנחוג לראשונה בראשון–לציון עם חנוכת היקב הראשון . ( 1890 ) חגי הבציר היו למסורת במושבה ומדי פעם בפעם השתתפו בהם אישים שנסכו במעמד נופך של חשיבות . זכורה בייחוד השתתפותו של הרצל ב . 1898– גם בזיכרון–יעקב , שבה הקים הברון רוטשילד את היקב השני , ( 1892 ) התקיימו חגיגות הבציר בט"ו באב . המסורת מימי התנאים בדבר המחולות בכרמים , שאין לדעת עד כמה משתקפת בה אמת היסטורית , עמדה לנגד עיניהם של קיבוצים בעמק יזרעאל שבמשך כמה שנים ( בשנות ה40– של המאה ה ( 20– ניסו לקיים מעין אירוע מבוים של שדכנות אזורית יזומה שכזאת . ב1941– נעשה ניסיון ראשון לחדש בט"ו באב חג מחולות בקיבוץ גניגר ובעקבותיו עשו כן גם קיבוצים אחרים . בשנים האחרונות מסתמנת בחברה הישראלית נטייה לעשות את ט"ו באב למעין "חג אהבה , " אך , בהעדר סמלים מוסכמים ותכנים מספקים , הדרך לתחייתו של מועד זה תהיה , כנראה , ארוכה למדי . ט"ו באב היה על פי ההשערה חג טבע עתיק מלווה בשמחה עממית ובשכרות על רקע הבציר . בעבר היה קשור גם בשידוכים בין בני שבטים שונים . בראשית היישוב הוא נחוג לראשונה בראשון לציון עם חנוכת היקב בשנת . 1890 בימינו נעשים ניסיונות לחדשו כחג אהבה . בתמונה : בציר ענבים בראשון לציון , 1910

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help