sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:421

איסור ההנאה שבלימוד תורה מכוון רבים אל קריאה במדרש " איכה רבה" או בתיאורי החורבן שבמסכת גיטין בתלמוד הבבלי . ט' באב מוקף מלפניו ומאחוריו בשבתות של בשורה וסיכום . השבת שלפניו קרויה "שבת חזון , " על שם הפטרתה "חזון ישעיהו" ( ישעיהו א , ( ' ואילו השבת שאחריה קרויה "שבת נחמו , " על שם הפטרתה "נחמו נחמו עמי" ( ישעיהו מ . ( ' השבת המבשרת משתמשת בתוכחות החברתיות–הדתיות של ישעיהו כדי לבאר את משמעות החורבן והשעבוד , והשבת הנועלת פותחת פתח תקווה אל פדיון וגאולה . ט ' באב הוא המועד האחרון בשנה–שתחילתה–תשרי , והוא מסיים אותה באקורד היסטורי–לאומי מצלצל , שאחריו משתררת כעין דממה ריטואלית עד " הימים הנוראים " ( אצל עדות אשכנז , ( או ר " ח אלול , מועד תחילת אמירת ה " סליחות " ( אצל עדות הספרדים . ( רישומו העז ניכר בצירופי לשון עבריים שונים המשתמשים ב " תשעה באב " כמסמן כללי לצער גדול ולאבל . ט' באב בזמן החדש כשהתחילה התרבות היהודית הקלאסית לחוש , במאות ה18– וה , 19– בצירים המבשרים את לידתה של תרבות יהודית חדשה , היה ט' באב לאחד מאותם מועדים ששיקפו נאמנה את תהפוכות הזהות המתפתחת . כבר באמצע המאה ה17– הורה שבתי צבי לנאמניו ( בהסתמכו על נבואת הנחמה בספר זכריה , שהבטיחה כי יום יבוא וכל ימי הצום והאבל ייהפכו לימים טובים , ( להפוך את ט' באב "לששון ולשמחה , " שכן הבין שיום טעון–משמעות זה ניתן לבטא באמצעותו ערכים משיחיים–מדיניים דרמתיים . העיקרון הזה הנחה , במאות הבאות , יהודים שונים . שעה שבתודעה היהודית הקלאסית היו חורבן בית המקדש וחורבן ירושלים ( והריבונות הלאומית ) עשויים מקשה אחת , עלו ובאו כעת על בימת ההיסטוריה יהודים אשר הפרידו בין שתי הקטסטרופות הללו , מתוך ההפרדה שנוצרה בתוכם בין זהות דתית לזהות לאומית . "מתבוללים" רבים זנחו את היום הזה בשל התרחקותם משתי הזהויות הללו גם יחד , ואילו רבני ה"רפורמה" בגרמניה צמצמו את הפן הלאומי של היום הזה ( למשל , בהפחתת מספר הקינות הנאמרות בו ) מתוך ניסיונם לסמן קו ברור בין זהותם הדתית לזהותם הלאומית . לא ייפלא אפוא שבחוגים יהודיים מתרחבים והולכים היה ט' באב במהלך המאה ה19– לאחד מאותם מועדים המושפעים ביותר מהמיית הלב הלאומית המתחדשת . הגדרתו של אחד העם ל"חיבת ציון" יפה בהקשר הזה ליהודיות הלאומית בכלל : ... " לא חלק מן היהדות ולא הוספה עליה , כי אם היהדות עצמה בשלמותה , רק בשינוי המרכז " ( תורה שבלב , . ( 1894 הסטת נקודת הכובד מדתיות ללאומיות קבעה מכאן ואילך את אופני התגבשותם של סמלי זהות יהודיים רבים ושונים והשתקפה גם בצביונו של ט' באב . משה הס , הנזכר , ברומי וירושלים , ( 1862 ) בסבו הקורא מתוך בכי באגדות החורבן התלמודיות , וכמוהו אחד העם , העומד , שלושים שנה אחר כך , בליל ט' באב מול הכותל המערבי בירושלים וצופה מהורהר באמירת הקינות , נתנו פירוש לאומי לסמלים הישנים , אבל לא היו חלק מציבור המקיים זיקת מעשה פעילה אל הסמלים הללו . גם אהרן שמואל ליברמן הסוציאליסט בעל האוריינטציה הקוסמופוליטית , האיש שיסד בלונדון את המפלגה הסוציאליסטית היהודית הראשונה , סירב לקיים את ההתכנסות הקבועה של פעילי מפלגתו , שנועדה דרך קבע למוצאי שבת , בליל תשעה באב , מתוך זיקה עמוקה למשמעותו התרבותית ( ר' הערך אהרן שמואל ליברמן במדור תנועות לאומיות וחברתיות . ( העמדת המועד על הרגל הלאומית בתוך כדי ניתוקו מן הרגל הדתית הביאה את מי שראו בעצמם את בוני ירושלים החדשה להפסיק לקונן , מתוך שמחת הבניין , על כאבי החורבן . תשעה באב ליד הכותל המערבי בשנת . 2005 בעלותם הפומבית של החוגים הדתיים על סמלי היום הזה מרחיקה מעליו חילונים . אולם גם בין הדתיים יש המורים על הסתירה בין המצב החדש שנוצר בירושלים לבין התפילה על "העיר החרבה , הבזויה והשוממה בימים אלה"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help