sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:418

סמלי החג היו תהלוכה חגיגית שבה נישאת תוצרת חקלאית למיניה , בתוך כדי שירה וריקודים , אל מקום התכנסות שבו נישאים דברים מעניינו של היום . חיל ; נו הנועז של החג בא לידי ביטוי ביצירת האנלוגיה בין הבאת הביכורים לבית המקדש לבין הבאתם אל "הקרן הקיימת לישראל , " שעסקה ב"גאולת הקרקע" ובהבטחת בסיסו הטריטוריאלי של המפעל הציוני . זעירא מדגיש את "השוני העקרוני" בין מעמד הביכורים במקרא לזה שבהתיישבות : "עובד האדמה בימי המקרא הביא את ביכוריו אל בית המקדש כדי לחלות את פני אלוהיו ולבטא את אמונתו המוחלטת בו ; ואילו איש ההתיישבות העובדת הרים את תרומתו לבניין הארץ , שבעיניו היתה המשימה הלאומית של הדור . " דבקותם של החלוצים במסורת היהודית הכתיבה להם את קיומו של הטקס ביום החג עצמו , אך מה שבעיניהם נתפס כקידושו של היום נתפס בעיני חוגים דתיים כחילולו בנסיעה אסורה ובשאר עברות על חוקי הדת . מהתנגשות פרשנית זו נוצר עימות ציבורי נרחב בין הרבנות הראשית , שעשתה אז את צעדיה הראשונים על פי חוקי המנדט הבריטי , לבין חלוצי העמק ו"תנועת העבודה" על פלגיה . עימות זה , ששורשיו מצויים כבר בפולמוסי הקונגרסים הציוניים הראשונים , נגע בעוצמה רבה בלב לבה של המחלוקת הפנים–יהודית : האם זכותם של יהודים שבחרו באורח חיים חילוני לפרש את מסורות הדורות הקודמים , לפעול בתוכן כראות עיניהם ולעשות כן בתוך המסגרת הלאומית המתחדשת בלי קבלת רשות משאר השותפים למסגרת זו ? עיצובו של חג הביכורים היה דוגמה חיה למהפכה תרבותית משמרת סמלים ומחדשת תכנים , שענתה במרץ רב תשובה חיובית לשאלה זו . המחלוקת הסוערת סביב חג הביכורים בין הציבור הדתי , והרב קוק בראשו , לבין יישובי עמק יזרעאל , וקיבוץ עין–חרוד בראשם , פרצה בקיץ , 1926 בשנה השלישית לחגיגת החג בעמק . הרב י"ל פישמן ( מיימון , ( מראשי "המזרחי , " תקף בחריפות את "המוסדות הלאומיים" על שלא מנעו את "חילול החג . " רבני הציונות הדתית ראו בכך הפרה של החלטות הקונגרס הציוני הי"ב ( קרלסבד , . ( 1921 היישובים , שהיו שותפים ליוזמת החגיגה בעמק , דחו את ההתקפות ועמדו על זכותם לעצב בדרכם את חגי ישראל . הלחץ הדתי על ההנהגה הלאומית הלך וגבר . מחלוקת זו הסעירה גם את הקונגרס הציוני שהתכנס בבאזל ב . 1927– הרב מאיר ברלין ( בר–אילן ) ייצג את המזרחי וחיים ארלוזורוב ייצג את תנועת הפועלים . הקונגרס נענה בהחלטותיו לתביעת הדתיים . המוסדות הלאומיים תבעו מהסתדרות העובדים להטיל את מרותה על יישובי העמק , וזו נענתה ללחצים , בין השאר משום שידעה כי סירובה עלול לסכן את תקציבי התנועה הציונית . המוסדות הציעו ליישובי העמק לקיים את החגיגה למחרת החג . לחץ נוסף הופעל באמצעות " תנובה" שעה שהרבנות הראשית הודיעה כי לא תיתן תעודת כשרות לתוצרת חקלאית של קיבוצים שישתתפו בחגיגת העמק . קיבוץ עין–חרוד ניסה להדוף את הלחצים . דובריו טענו כי " התנגדות החוגים הדתיים היא עדות מדרגה ראשונה לחיוניות הגלומה במעשה ההתחדשות התרבותי והמעמדי " , ותבעו " לשמור על המסורת שלנו , לחוג את החג ביומו כמקדם . " הפרוטוקולים של אספות הקיבוצים מאותם ימים משקפים את ההיקרעות בין הרצון שלא להיכנע ולהישאר נאמנים לעקרונותיהם במימוש זיקתם למורשת היהודית על פי השקפתם , לבין הרתיעה מהפרת המרות ההסתדרותית והחשש מסנקציות כלכליות . יישובי העמק נכנעו לבסוף וחגיגת הביכורים הועברה , למן שבועות תרפ " ט , ( 1929 ) אל מחרת החג . בשנות ה30– הלך ורב מספר המשתתפים בחגיגות הביכורים בעמק , שנעשו שם דבר , ונהרו אליהן לא רק מיישובי העמק , אלא גם מיישובים , מערים וממושבות שבמקומות אחרים בארץ . ב , 1927– בעקבות הסערה סביב חגיגות הביכורים בעמק , נערכה בחיפה חגיגת ביכורים בהשתתפות רבבות מבוגרים ובני נוער מכל רחבי הארץ , מן הערים והמושבות ומההתיישבות העובדת . באותה שנה קמה גם "מועצת המורים למען הקרן הקיימת לישראל , " והיא אימצה מיד את החג , כמנוף לגיוס תמיכה בפעולותיה . ב1928– נערכה חגיגת הביכורים הראשונה בתל–אביב . החוקרת נילי אריה–ספיר מציינת כי "כבר בחג הפרחים נרמז בעיתונות התקופה , שהיתה מגמה להעביר את כתר בירת ישראל לתל–אביב , שהיתה אז העיר המפותחת ביותר בארץ , כשהמרכז יהיה בעל אופי לאומי–חילוני . ... עם הגשת הביכורים לקרן הקיימת ופדייתם ע"י שליחיה הם נעשו לסמל חילוני במקום דתי . " בחגיגת הביכורים הראשונה , שבה השתתפו רבים מתושבי העיר ומיישובי הסביבה , צעדה תהלוכה ובראשה , כפי שתיאר דבר , "הלכה תזמורת התלמידים של הגימנסיה 'הרצליה . ' עגלה רתומה לשני שוורים הובילה 'כל טוב' ממקוה–ישראל . משכונת בורוכוב באה עגלה רתומה לסוס ומיתר המקומות אבטומובילים . הילדים והמרכבות היו מקושטים פרחים וירק . " אנשי המזרחי יצאו חוצץ נגד חגיגות הביכורים , בטענה כי הניסיון לשחזר את טקסי הבאת הביכורים לבית המקדש יש בו משום פגיעה קשה במסורת . לאחר משא ומתן ממושך הגיעו המזרחי ומועצת המורים לכלל פשרה , שלפיה לא יהיה בטקס כל ניסיון לחקות את הטקס העתיק , אלא הוא רק יזכיר בדרך מתאימה את אופן הבאת הביכורים בימי המקדש . הסכם הפשרה קבע כי הטקס ייקרא "חגיגת זיכרון הביכורים" ( במקום "חגיגת הביכורים , ( " והטקסטים של הטקס שונו בהתאם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help