sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:415

שבועות וסוכות – שהם "בכירי החגים" במורשת היהודית , יש מכנה משותף , המייצג מתח פנימי : שלושתם מקורם בחגי טבע קדמונים–פגאניים ושלושתם עברו תהליך של היסטוריזציה , שמיקם כל אחד מהם בסיפר המעין–היסטורי של העם על ראשית ימיו , מיציאת מצרים והדרך הארוכה ורבת העלילות אל הארץ היעודה . גם בימי קדם כבר בצבץ מתח מסוים בין שני מקורותיו של החג : הטבעי–החקלאי וההיסטוריהאמונתי . במאה ה20– בכלל , ובארץ בייחוד , התחדד המתח הזה : גברה הנטייה להבליט את היבטיו הטבעיים–החקלאיים של החג , וגם בצמד ההיסטורי–האמונתי נבעה סדק : גבר הרצון , בעיקר בקרב הציבור החילוני , אך לא רק בקרבו , להדגיש את ההיבט המעין–היסטורי , הלאומי , על פני ההיבט האמונתיהדתי . מתח זה קיים בייחוד בנוגע לחג השבועות , וזאת בשל האופי המיוחד של שני קטביו . הקוטב הטבעי–החקלאי בשבועות הוא , בייחוד בארץ , בעל משמעות רבה יותר מזו של שני הרגלים האחרים . "חג הקציר , " שהוא גם "חג הביכורים , " נעשה , בגין גורמים שונים , ובעיקר בגין מסורת שהתפתחה בארץ במערכת החינוך , לחג בעל משמעות רבה יותר מזו של " חג האביב" ושל "חג האסיף . " ואילו , בקוטב הנגדי , מעמד הר סיני – יותר משהוא מייצג תחנה חשובה בדרך ממצרים לארץ , הוא מעמד "מתן תורה , " הסימבול האמונתי העילאי . המתח הזה עבר תמורות דינמיות , מאז ההתקפה החריפה של הרבנים על חוגגי "חג הביכורים" בעמק יזרעאל בשנות ה20– של המאה ה20– ועד "תיקוני ליל שבועות" שעושים גם יהודים חילוניים , על פי דרכם , למן שלהי המאה ה . 20– מקורותיו של חג השבועות יותר מכל שאר המועדים מרובים כינוייו של החג הזה , ומעיד מספרם על ריבוי פניו . ספר שמות מכנה אותו "חג הקציר" ומציב אותו כאחד מ"שלש רגלים , " אך בהמשך מכנה אותו ספר שמות גם "חג שבועות . " ספר ויקרא נמנע מלהכתירו בשם ברור , מדבר על קיומו "שבע שבתות" מחג הפסח ומדגיש מאוד את "לחם הביכורים" כרכיב מרכזי בריטואל הנוהג בו , ואילו ספר דברים חוזר אל "חג שבועות . " ספרות חז"ל של תקופת הבית השני מכנה אותו "עצרת" ו"ביכורים , " ואילו רק אחרי חג השבועות , לפני שהיה גם ל"חג מתן תורה , " היה במקורו חג חקלאי הקשור בביכורי יבול החיטה . מנהג הבאת הביכורים , שנפסק אחרי חורבן בית המקדש השני , התחדש בימינו כאשר ביקש הציבור החילוני בארץ להקנות לחג צביון שונה ממנהגי הוריו . בתמונה : ילדי בית ספר בירושלים שרים "סלינו על כתפינו" בטקס הבאת ביכורים , בשנת 2001

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help