sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:414

ככל שנצטברו במהלך הדורות משמעויות קודרות יותר ל"ימי הספירה , " כציוני זכרם של פרעות מסעי הצלב במאה ה , 11– או גזירות ת"ח ות"ט במאה ה , 17– כך נותר ל"ג בעומר כמקור אור של נחמה ועידוד . ל"ג בעומר בזמן החדש כאשר הגיעה עת ההתעוררות הלאומית היא פגשה את ל"ג בעומר כחג שניתן לאמץ אותו כמות שהוא כמעט , ללא צורך ב"שבירת–כלים" ובהמרתם בכלים חדשים . כל סמליו נותרו על כנם : המדורה , החץ והקשת , היציאה אל הטבע . כמועד הקשור במאבק לאומי הר 9 אי היה ל"ג בעומר מועמד טבעי לקידום מהיר בסולם המועדים שהעמידו התנועה הציונית והיישוב בארץ–ישראל שלפני קום המדינה . בפועל , לא נוצרו כלים של ממש לזיקת מבוגרים אל החג , ועיקר ביטויו נותר נחלתם של בתי הספר , תנועות הנוער והילדים . אמנם , נעשו ניסיונות לא מעטים להקנות לו מעמד חשוב במערכת הסמלים הלאומית : "חובבי ציון" של סוף המאה ה19– יצאו ביום הזה אל היער וערכו בו את חגיגתם השנתית ; הביל"ויים העלו בו משואות ; סטודנטים יהודיים בפראג בחרו בו ליום ייסוד תנועתם הקדם–ציונית ( ב ( 1893– ואחר כך אף שונה שמה ל"בר כוכבא ; " ב1916– צעד ברחובות ורשה מצעד ל"ג בעומר גדול של תנועות נוער יהודיות . כל האירועים הללו לא הצליחו לשבץ את ל"ג בעומר כמועד תקף בעולם המבוגרים היהודי הלאומי , שהסתפק בתכנים הלאומיים של חגים אחרים . עם זאת היה מעמד מיוחד לל"ג בעומר בתנועת "השומר הצעיר" ובקיבוציה , כמסורת תנועתית . שורשה של מסורת זו נעוץ באותו מפגן חסר תקדים , שנערך בוורשה בל"ג בעומר ב : 1916– ראשוני התנועה השומרית היו בין יוזמיו ומארגניו , ואליהם חברו חברי " המכבי , " תלמידי בתי הספר ונציגי כל החוגים הציוניים , וכולם יחד צעדו על תלבושתם ודגליהם . 25 שנים לאחר מכן , בגטו ורשה , שנתיים כמעט לפני המרד , במפקד חגיגי של הקן השומרי לרגל ל"ג בעומר , הבטיחו השומרים הצעירים " להשמיע מחדש באוזני הנוער את שיר המרד . " ל"ג בעומר הוכרז ב"השומר הצעיר" יום התנועה , ובו נערכו המפקדים התנועתיים והטקסים של הענקת סמלי התנועה לחניכיה בשכבות השונות . תנועת בני–עקיבא חוגגת את ל"ג בעומר כיום הולדתה . גם בתנועות נוער אחרות מציינים את החג במסדרים חגיגיים עם כתובת–אש , קומזיצים , טיולים וכנסים . הדיון הציבורי בדבר משמעותו ההיסטורית הלאומית של מרד בר–כוכבא , שהתעצם בשנות ה70– עם הופעת מאמריו הפולמוסיים של יהושפט הרכבי בנושא זה , היה – ועודנו – חשוב ביותר מצד עיצובו של הזיכרון הלאומי והשפעתו על השקפות ודעות אקטואליות . הנמכת קומתו של מרד בר–כוכבא , הערכה ביקורתית מאוד של היסטוריונים שונים באשר לתוצאותיו וגינוי יסודותיו המשיחיים , כל אלו יצרו תמונה מורכבת של מועד זה בתודעה הציבורית , אך לא השפיעו כמדומה על הפופולריות המתמשכת שלו בחוגי הילדים ובני הנעורים . המדורה , הקשת והחץ ותפוחי האדמה המפוחמים הם מנהגים המתאימים ביותר לעולמו של הנוער , ומקיימים אותם עד היום הן במסגרות הארגוניות של תנועות הנוער והן בהתארגנויות ספונטניות ברחבי המדינה . לצדם ממשיכים להתקיים בחוגים הדתיים למיניהם מנהגי אבלות ב"ימי הספירה , " שהשעייתם או הפסקתם בל"ג בעומר , כאמור , הם אצלם עצם גופו של החג . ניצול "חלון ההזדמנויות" של היום שבו מאפשרת הרבנות האורתודוקסית עריכת טקסי נישואים הביא לריבוי חתונות ביום הזה בישראל , מקצתן מתוך בחירה , מקצתן מחוסר ברירה בעונה זו , למי שהחליטו להתחתן במסגרת המועצה הדתית . ה"הילולה" המסורתית במירון עודנה מושכת מספר רב של חוגגים , ואילו התאחדות הסטודנטים בחרה לחגוג במועד זה את "יום הסטודנט . " בישראל אין לומדים בל"ג בעומר , אך אין הוא יום שבתון והוא כלול במניין "ימי הבחירה" שהעובד רשאי לבחור שניים מהם כימי חופשה מיוחדים . שבועות בארי צימרמן " מבין כל חגי ישראל זכה חג השבועות לעיצוב המלא והיציב ביותר בהתיישבות העובדת בשנות העשרים " , כותב מוטי זעירא בספרו קרועים אנו . "היה זה החג היחיד בלוח השנה שהתגבש בו , כבר בראשית העשור , טקס בעל יסודות קבועים פחות או יותר : מספר החוגגים אותו במתכונתו 'ההתיישבותית' עלה משנה לשנה ; הוא חרג מחצר היישוב המקומי והגיע אל מעגלים רחבים יותר ; ואף עמד במרכזו של פולמוס ציבורי – דבר שהעיד , יותר מכול , על השפעתו ההולכת וגדלה של החג בגרסתו זו בקרב היישוב היהודי בארץ כולה . " ואכן , בתקופה ההיא כבר נתעצב חג השבועות כ"חג הביכורים" לא רק בהתיישבות העובדת כי אם ברובו של היישוב . לא היתה זו התפתחות מקרית . לשלושת הרגלים – פסח ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help