sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:412

מקומיים המספרים את סיפורם . בשנות ה90– ערכו הווטראנים בירושלים מצעדים חגיגיים ביום הניצחון , וצעדו , גברים ונשים , כשהם ענודים באותות המערכות שבהן השתתפו . לרגל יובל החמישים לניצחון התקיימו ברחבי הארץ אירועים רבים , והמרכזי שבהם הוא עצרת המונית שהתקיימה ב9– במאי , 1995 ביוזמת שר הקליטה יאיר צבן , בתל–אביב . בעצרת , שנכח בה גם ראש הממשלה יצחק רבין , השתתפו יותר מ 10 , 000– וטראנים מכל חלקי הארץ ( ובהם ארבעה " גיבורי ברית המועצות . (" משלחת דגלנים של יחידות צה " ל הצדיעה להם . באותה שנה פנה שר הקליטה אל ועדת השרים לסמלים ולטקסים בתביעה לשלב את 9 במאי בלוח השנה של האירועים הממלכתיים של המדינה . באפריל 1996 אימצה הממשלה את ההצעה , ובהחלטה מפורטת קבעה את דפוסי החג : עצרת ממלכתית שנתית ביד ושם ; אחת לחמש שנים עצרת גדולה ; אחת לעשר שנים אירוע המוני בשטח פתוח שיוכל להקיף רבבות משתתפים ; הנצחת כל הלוחמים היהודיים בצבאות השונים בנטיעת יער ובהקמת אנדרטה ; פעילות מיוחדת במערכת החינוך ובצה"ל ; והמרצת הרשויות המקומיות לקרוא רחובות וכיכרות בערים על שמם של הלוחמים . ואכן , מ1997– התקיימו עצרות ממלכתיות ב9– במאי ביד ושם , ובשנת , 2005 במלאת 60 שנה לניצחון , התקיימה עצרת מרכזית גדולה . את רבים מטרידה השאלה : מדוע דווקא היום המיוחד הזה , שנועד לציין את הניצחון על גדול צוררי עמנו בכל הדורות , נדחק לשוליו של לוח השנה של "היישוב" ושל המדינה , עד בואה של העלייה הגדולה מברית המועצות ? האם היה זה אחד מגילוייה של ה"פלשתינו–צנטריות , " אותה תסמונת שמקצת ההיסטוריונים טוענים שהיתה קיימת בחלק ממנהיגי היישוב , שהתמקדותם בהצלחת המפעל הציוני בא"י האפילה לעתים על ראיית צרכיו של העם היהודי ? האם אותה התמקדות במפעל הציוני בארץ , שהיתה טעונה במשקל עודף של "שלילת הגולה , " היא שמנעה מהשואה לתפוס את מקומה הראוי בשיח הציבורי הישראלי עד משפט אייכמן ? או שמא גברה דעתו של בןגוריון שלא התקיימה גבורה יהודית מאז בר–כוכבא ועד להקמת צה"ל , למעט מרד גטו ורשה , שכן המושג גבורה יהודית ראוי , לדידו , שיחול רק על מי שלוחמים במסגרת יהודית , ולא על חיילים יהודיים שמשרתים בצבאות זרים ? ואולי ההכרה שהיישוב חייב להיערך לקראת הקרב המכריע על הקמת המדינה היא שלא הותירה מקום לעניינים אחרים , בייחוד כאשר במאבק הזה הצבא הבריטי , שהיה שותפו של העם היהודי ושל היישוב בארץ במלחמה בנאצים , ואשר איתו ראוי לחגוג את חג הניצחון , נהפך לאויב ? או שמא רב היה באותן שנים חששו של בן–גוריון שציון יום הניצחון יבליט את חלקם של מורדי הגטאות והפרטיזנים , שרובם נמנו עם מפלגות השמאל , ואת חלקו של הצבא האדום , שהאהדה כלפיו היתה רבה ( שיריו הושרו בהתלהבות בתנועות הנוער , ה'תנ"ך' שלו , הספר אנשי פנפילוב , כיכב באוהלי הפלמ"ח , וסיפורי הגבורה מקרבות סטלינגרד ריגשו והלהיבו את הדמיון , ( ויסייע בכך למפלגות השמאל להגביר את כוחן ? כך או כך , בינתיים תוקן העוול ההיסטורי ויום הניצחון על הצבא הנאצי במלחמת העולם השנייה היה ליום מועד חגיגי מוכר במדינת ישראל . רק ימים יגידו אם החברה הישראלית תשכיל לעשות את היום הזה לחגה , ותכיר תודה ללוחמי כל החזיתות על מלחמתם למיגור הנאצים , או שמא תותיר אותו בבחינת "חג סקטוריאלי" של עולי ברית המועצות לשעבר . ל"ג בעומר בארי צימרמן ל"ג בעומר , שמלכתחילה נתפס גם בין פוסקי הלכות כ"קצת יום–טוב" ולא היה כרוך בציוויים הלכתיים , בתפילות או בטקסי פולחן מיוחדים , התאים מעצם טבעו להיעשות לחג בעל אופי לאומי–חילוני עם התעוררות התנועה הלאומית של העם היהודי . דבר זה החל להסתמן כבר בתפוצות , ונמשך ביתר שאת ביישוב החדש בארץ–ישראל ובמדינת ישראל . בראשית המאה ה21– נותר ל"ג בעומר , כחג המדורות וה"קומזיצים , " אהוב מאוד על הילדים , אך איבד הרבה מ"זהרו הלאומי . " כמו פורים וט"ו בשבט , שלא נמצאה להם מתכונת ראויה לחגיגה משפחתית , כך גם ל"ג בעומר הפך בדורות האחרונים להיות חגם של הילדים . מקורותיו של החג ל"ג בעומר חל בי"ח באייר . מכל מועדי ישראל הוא הסתום ביותר , הן מצד סמליו והן מצד פשרם והסיפור שאותו הם אמורים לספר . שלא כשאר שמות "תאריכיים , " ט"ו בשבט וט"ו באב , שמו של היום אינו מוענק לו על ידי ציון מועדו בלוח העברי , אלא על פי מקומו כיום השלושים ושלושה בסדר " ספירת העומר" ( אלומת השעורה הנקצרת ראשונה , ( המתחילה , לפי הגישה הפרושית , למחרת החג הראשון של הפסח ונמשכת 49 יום עד לחג השבועות . מצוות "ספירת העומר" נוהגת על פי מדרש החכמים לציוויה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help