sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:409

יום הניצחון על גרמניה הנאצית – תשעה במאי יאיר צבן חגיגת יום הניצחון על גדול אויביו של העם היהודי בכל הזמנים לא היתה נחלתו של הציבור הישראלי בכללותו מעולם : בראשית ימי המדינה חגג אותה בעיקר השמאל , ומאז גל העלייה הגדול מברית המועצות לשעבר , בשלהי המאה , חגגוה בעיקר העולים החדשים . אמנם בשנת , 1945 ביום הניצחון עצמו , חגג "היישוב" את הניצחון בשמחה רבה , אבל רק בשנת , 1995 במלאת חמישים שנה לניצחון , שולב יום הניצחון בלוח המועדים הרשמי של מדינת ישראל . מקורותיו של החג את הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה מציינים במדינות המערב ב8– במאי , ואילו במזרח אירופה חוגגים אותו ב9– במאי . בראשית מאי 1945 הוסכם בין צבאות המערב לצבא האדום שב7– במאי יגישו מפקדי הוורמאכט את כתב הכניעה לפיקוד האנגלו–אמריקני בריימס שבצרפת וב8– במאי – לפיקוד הסובייטי בברלין . הוסכם שהידיעה על הטקסים תפורסם במוצאי 8 בחודש , וה9– בו יוכרז יום חגיגת הניצחון . נסיבות שונות גרמו שבמערב הקדימו וחגגו ב8– במאי ואילו בברית המועצות חגגו כמוסכם ב9– במאי . גם במערב , ובייחוד בלונדון , היו גילויי שמחה גדולים , אבל בברית המועצות היתה השמחה אדירה והחגיגות נמשכו שלושה ימים . את חוויית השמחה בברית המועצות העצימו תחושת ההקלה העצומה שחשה מדינה ששילמה מחיר–דמים כבד מנשוא במלחמה 25 – מיליון קורבנות – והגאווה הרבה על חלקו המכריע של הצבא האדום בניצחון . בשנים שלאחר מכן הנמיכה ההנהגה הסובייטית , משיקוליה שלה , את פרופיל החגיגות . רק במלאת עשרים שנה לניצחון נקבע שוב ה9– במאי ליום שבתון , שבמרכזו מצעד צבאי גדול . במערב , ובייחוד בבריטניה , המשיך יום שביתת הנשק במלחמת העולם הראשונה , 11 בנובמבר , להיות היום שבו מתייחד הציבור עם החיילים שנספו במלחמות השונות , ואילו טקסי יום הניצחון , ב8– במאי , היו צנועים יותר , למעט בשנים שציינו עשרות שנים לניצחון . במלאת 60 שנה לניצחון צוין המועד באירועים חגיגיים במדינות המערב , וגולת הכותרת שלהם היתה הטקס הממלכתי במוסקבה , שבו השתתפו כחמישים ממנהיגי העולם , ובהם נשיא ארצות הברית וקאנצלר גרמניה . יום הניצחון בארץ ביום הניצחון עצמו פרצו ברחובות הערים , בכל רחבי הארץ , גילויי שמחה אדירה על סיום המלחמה . ב8– במאי פרצו המונים לרחובות , הלימודים בבתי הספר הופסקו , מפעלים רבים נסגרו ועובדיהם הצטרפו לחוגגים ובכיכרות הערים הגדולות הותקנו יותר ויותר לתהלוכות הישגים , שבהן הציגו מפעליה של חברת העובדים וחברי ההתיישבות העובדת את הישגיהם . מפלגות השמאל , "אחדות העבודה" ( עד איחודה עם מפא"י ורפ"י בשנת , ( 1968 מפ"ם ומק"י , הופיעו בהפגנות אלו בסיסמאות רדיקליות יותר . בסיסמאות , ובנאומים שנלוו אליהן , באו לידי ביטוי עיק D י דרכן של כל אחת מהן , בכל תחומי החיים כמעט , מתביעות של איגוד מקצועי בתחומים של שכר , תוספת יוקר ואבטלה ועד תביעות לשוויון מעמדן של הנשים , לחתירה לשלום עם מדינות ערב ולשוויון לאוכלוסייה הערבית . הכרסום הנמשך בכוחם של האיגודים המקצועיים , בארץ , כמו ברוב ארצות המערב , והמשבר הרעיוני שפקד חלקים רבים בשמאל הסוציאליסטי , גם בהשפעת ההתרחשויות בברית המועצות וקריסתה , באו לידי ביטוי גם בירידת מניותיו של אחד במאי ( ר' הערך עלייתה ושקיעתה של תנועת העבודה הישראלית , במדור זה . ( בשלהי המאה ה20– הלכו הפגנות ההסתדרות ודעכו . ההפגנה ההמונית האחרונה שארגנה ההסתדרות לרגל אחד במאי התקיימה ב1988– בתל–אביב . חד"ש המשיכה לקיים עצרות הפגנה בעיקר בנצרת ובחיפה . במפנה המאות התעוררו תנועות נוער הסתדרותיות לפעילויות שונות סביב אחד במאי – מלימוד תולדותיו של החג ודיונים רעיוניים ועד לעצרות הפגנה . הפעילויות האלה היו ביטוי נוסף לתופעה מקפת יותר של מעורבותן של תנועות נוער במאבקים חברתיים . יחד עם כך מנסים ותיקי אחד במאי לשמר את זיכרונות החג בכינוסים עיוניים ובמפגשי שירה נוסטלגיים , ויש ביניהם שמביעים פליאה על אובדן הרלוונטיות של אחד במאי , דווקא בתקופה שבה האתגר להבטיח קיום בכבוד , המבוסס על יום עבודה של שמונה שעות , נעשה פחות בר השגה וקשה יותר ויותר לעמוד בו . גם בראשית המאה ה21– נותר אחד במאי בלוח השנה הישראלי כ"יום בחירה , " משמע : אחד משני הימים שרשאי עובד להיעדר בהם מעבודתו כביום חופשה בתשלום .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help