sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:401

מחלוקת בצמרת המדינה , בשנותיה הראשונות , אם עיקר עניינו של יום הזיכרון הוא באבל או בזיכרון , ונראה שעד ימינו אלה מתעצב אופיו מתוך התכתם של שני מרכיבים אלה זה בזה . תחילתו של יום הזיכרון הישראלי בכינוסי זיכרון וולונטאריים אזרחיים וצבאיים שהתקיימו בשלהי מלחמת העצמאות עצמה ומיד לאחריה והמחישו לציבור ולהנהגתו את הצורך בהאחדתם לכלל סמל ממלכתי משותף . ארגון "יד לבנים , " שהקימו הורים שכולים כבר ב , 1949– נמנה עם היוזמים הראשונים לקביעת יום זיכרון ממלכתי . מוסדות המדינה הצעירה דחו הצעות לשלב את תוכני הזיכרון במועדים קיימים , ששניים מהם מייצגים אתוס של גבורה והשניים האחרים – אבל על חורבן ( י"א באדר , הוא 'יום תל–חי , ' ל"ג בעומר , י"ז בתמוז ותשעה באב , ( ובן–גוריון אימץ את הדעה שיש למזג את יום הזיכרון עם יום העצמאות . נראה שהכוונה לשלבו בתוך אירועי יום העצמאות עצמו שונתה , הן בשל לחציהן של משפחות שכולות והן משום שבאביב , 1950 שבו חל ה' באייר בשבת , נדחה יום העצמאות ליום ראשון , ו' באייר , ואילו האזכרות נערכו ביום חמישי , ג' באייר . תקדים זה נהפך לנוהג ואחר כך לדפוס המקובע בחוק , שהשפיע רבות על אופיו של היום . בראשית שנות ה50– הקים בן–גוריון מועצה ציבורית להנצחת הנופלים במערכות ישראל , והיא המליצה על המתכונת הנהוגה מאז : היום שלפני יום העצמאות הוכרז יום הזיכרון . בתחילת דרכו היה זה יום מקוצר ( משבע בבוקר עד שבע בערב , ( אבל משנקבע מקומו בחוקי המדינה ( 1963 ) כבר ניתנה לו דמותו הקיימת עד היום , מערב עד ערב . בחקיקה ראשונה זו נקבע שמו של היום ל " יום הזיכרון לחללי מלחמת הקוממיות וצבא הגנה לישראל , " כותרת שכינסה תחתיה גם חללי מלחמה שלא נפלו בהיותם במסגרת הפורמלית של הצבא וגם חללים שנפלו לאחר תום מלחמת העצמאות . לחוק הזה נוספו במשך השנים 4 תיקונים , ( 2004 , 1994 , 1980 , 1978 ) שעיקרם שינוי שם היום ( 1980 ) ל " יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל . " כאן ניטלה בלעדיות הזיכרון מחללי מלחמת העצמאות , מתוך מתן אפשרות לרוצים בכך לכלול באזכרות השונות לא רק חללי מלחמות , כי אם גם נרצחי פעולות טרור . ואכן , משנות ה90– ואילך יש המכנים מועד זה " יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות הטרור [ או : האיבה , "[ אף שאין זה שמו הרשמי , וכינוי זה משמש לפעמים אף בפיהן של רשויות המדינה למיניהן . סמלי היום הם צפירת דומייה , אזכרות , ענידת מדבקה של פרח "דם המכבים" והורדת דגל המדינה לחצי התורן ביחידות צבאיות . צפירת הדומייה היא מנהג בריטי ( מהזמן שלאחר מלחמת העולם הראשונה ) שאומץ כאן . תחילה היא נמשכה שלוש דקות , ועם הזמן צומצמה לשתיים , והיא מושמעת פעמיים : בערב יום הזיכרון בשעה שמונה בערב , וביום הזיכרון עצמו בשעה אחת עשרה בבוקר . בשעה זו נערכות האזכרות בחלקות הצבאיות בבתי העלמין ברחבי הארץ . האזכרה המרכזית נערכת בהר הרצל . שעתיים לאחר מכן נערכת האזכרה המרכזית לנפגעי פעולות הטרור . המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות מתרחש בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל . רשימת הנופלים כוללת את כל מי שנפלו במערכות ישראל , משנת 1860 ( שבה החלה היציאה מהחומות בירושלים , ( ומספרם הגיע בשנת 2006 ליותר מ . 20 , 000– מספר נפגעי פעולות האיבה הגיע לכ . 3 , 000– הטלוויזיה נוהגת להקרין באחד מערוציה במשך עשרים וארבע שעות את שמותיהם של חללי המלחמות ותאריכי נפילתם בלוויית שירי עצב . התקשורת , הכתובה והאלקטרונית , מקדישה מקום נרחב ביום הזיכרון לכתבות ובהן סיפורי קרבות מהמלחמות השונות , ובייחוד סיפורי גבורה אישיים . סירובם של חרדיים רבים לכבד את צפירת הדומייה , והימנעותם ממתן ביטוי כלשהו של הזדהות עם יום הזיכרון , עוררו תמיד רגשי מחאה חריפים בקרב חלקים של הציבור החילוני והדתי–לאומי . אם מתאבלת על קבר בנה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנת . 1974 הכוונה לשלב את יום הזיכרון באירועי יום העצמאות שונתה בגלל לחצי משפחות שכולות והוא נקבע ליום שלפני יום העצמאות . תחילה היה זה נוהג ואחר כך דפוס המקובע בחוק

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help