sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:399

להנציח לא רק את הנספים במחנות ההשמדה , אלא לא פחות מכך , ואולי בעיקר , את לוחמי הגטאות . מכיוון שהמרד הידוע ביותר היה מרד גטו ורשה , שפרץ בערב חג הפסח , הוצע לקבוע את יום הזיכרון בין חג הפסח ליום הזיכרון לחללי מלחמת העצמאות וליום העצמאות עצמו . בחירת מועד זה הציבה קושי רב לפני הנציגים הדתיים , שכן , ההלכה אוסרת לקיים ימי אבל ומספד בחודש ניסן . לאחר שהרוב החילוני עמד על דעתו בנוגע לקיום יום הזיכרון בתאריך המוצע , נאלצו נציגי המפלגות הדתיות להשלים עם ההחלטה . כאשר הציג , מטעם ועדת משנה שנבחרה לכך , חבר הכנסת נורוק , איש הפועל המזרחי , באפריל , 1951 את ההצעה לציין בכ " ז בניסן את " יום הזיכרון לשואה ולמרד הגטאות , " הוא נשא דברים נרגשים שבהם העלה את זכר מיליוני הקורבנות , אך הקדיש רק שני משפטים למורדי הגטאות . את בחירת חודש ניסן הסביר באמירה ש " רוב השחיטות של יהדות אירופה " מאז ימי מסעי הצלב אירעו בחודש ניסן . הרבנות הראשית יזמה , כבר בשלהי , 1948 את עשיית י' בטבת , אחד משלושת הצומות הקשורים בחורבן הבית , ל"יום הקדיש הכללי" למיליוני קורבנות השואה , ובו אמורים מי שתאריך הירצחם של קרובי משפחתם אינו ידוע להם לומר " קדיש" לזכרם . כאן האבל הפרטי מצטבר לאבל לאומי , ולעומת זאת , "יום הזיכרון לשואה ולגבורה" התמקד מלכתחילה באבל הציבורי ובמשמעותו הלאומית . השואה הציגה , כידוע , לפני כל אדם חושב דילמות קשות בניסיון להבין את פשר התופעה המפלצתית ואת לקחיה ; דילמות אלה היו חמורות פי כמה אצל הוגים ורבנים דתיים , ובייחוד חרדיים : התיאודיציאה , צידוק הדין , שהיא עמוד תווך באמונה הדתית היהודית ( כמו באמונות דתיות אחרות , ( עמדה במבחן שאין קשה ממנו . השאלה הקלאסית " מה חטאו מיליון הילדים שהושמדו בשואה "? לא נתנה מנוח לרבים . האדמו " ר מליובביץ , ' ועמו רבנים אחרים , ראו בשואה חבלי–משיח המבשרים גאולה . רבנים חרדיים אחרים הציגו את השואה כעונש משמים על " חטאיהם הנוראים " של הציונים " שעלו בחומה ומרדו כנגד שמיא . " רבני החרדיים ראו בטקסי יום השואה בכללותם , ובייחוד בדקות הדומייה ובצפירה , " מנהג של גויים . " בראשית ימי המדינה הם אף כינו את ימי הזיכרון " ימי אידם , " ביטוי השמור למועדים של גויים . הם עצמם לא קבעו יום אחר לאבל על קורבנות השואה , בנימוק כי אין כיום סמכות לרבנים לקבוע ימי זיכרון ומספד חדשים . כמה מחשובי הרבנים החרדיים הוסיפו קינות מיוחדות על השואה לקינות תשעה באב . סירובם המופגן של חרדיים לעמוד ברגעי הדומייה לזכר דגם של מחנה טרבלינקה המוצג בבית לוחמי הגיטאות . עצרת גדולה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה נערכת מדי שנה גם בקיבוץ לוחמיהגטאות . מקומם המרכזי של הקיבוצים נובע ממאמצי ההנצחה שהם הקדישו לפעולות המרד , שבהן מילאו חברי התנועות החלוציות בפולין תפקיד מרכזי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help