sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:398

הצבא ובמוסדות החינוך ; הדגלים על הבניינים הציבוריים יורדו לחצי התורן ; תוכניות השידורים ברדיו יביעו את ייחודו של היום , ובבתי השעשועים יעלו אך נושאים ההולמים את רוחו . " רק בשנת 1961 תוקן החוק וקבע שיום הזיכרון יתחיל בכ"ו בניסן בערב ויסתיים בכ"ז בניסן בערב . בעשור הראשון למדינה לא צלחו המאמצים לשוות ליום הזיכרון למרד הגטאות צביון של אבל לאומי וליצור בו אווירה מתאימה ללימוד השואה והפנמת לקחיה . רק אחרי משפט אייכמן ( 1961 ) גברו הקולות שתבעו הפקת לקחים . בעקבות מלחמת יום הכיפורים ( 1973 ) התעצמו בקרב חלקים רחבים של הציבור תחושות של איום קיומי על עתידה של המדינה . על רקע זה העמיקה ההתייחסות לשואה , לסיפוריה וללקחיה , וממילא גם ליום הזיכרון . עם זאת נמתחה , מכיוונים שונים , ביקורת על אותם פוליטיקאים שהרבו לעשות אנלוגיות בין הסכסוך הישראלי–ערבי לעימות שבין העם היהודי לנאצים וניצלו את טראומת השואה כדי להעצים את הפחד מהסביבה הערבית . כמו כן החריפה הביקורת נגד גילויים של פגיעה ברגשות הציבור מצד מי שנהגו לבלות ביום השואה בבתי קפה או בבתי עינוגים אחרים . ב1978– תוקן החוק ונוסף לו סעיף שבו נאמר כי "ביום הזיכרון לא יקוימו עינוגים ציבוריים ובערב יום הזיכרון יהיו גם בתי הקפה סגורים . " ניתן לומר כי הציבור ברובו הגדול למד לכבד את יום הזיכרון . לתכניו של יום הזיכרון הקישור למרד , בשמו הראשון של יום הזיכרון , וההפרדה הברורה בין "שואה" ל"גבורה , " בשמו הנוכחי , מבטאים יסוד ביחסה של החברה הישראלית בשנות ה50– ( יסוד שהיה שליט פחות או יותר עד משפט אייכמן ) כלפי הנרצחים והשורדים : הערצת המעטים שאחזו בנשק המרד , לצד הרחמים , ולעתים – הזלזול המתנשא , כלפי הרבים שהלכו "כצאן לטבח . " הפרדה זו קיבלה ביטוי מוחשי קיצוני בעת הדיונים הראשונים בכנסת על יום הזיכרון ב , 1951– שבהם היו שהציעו לקבוע יום זיכרון למרד הגטאות ואילו את זיכרון קורבנות השואה לקש E ר לתשעה באב . אבל , אף שהשם קבוע בחוק עד היום , התחוללו בחברה הישראלית , בשנים שעברו מאז משפט אייכמן , תמורות עמוקות ביחס הדיכוטומי הזה , והן עשו את מושגי ה"שואה" וה"גבורה" לנחרצים פחות ולמורכבים יותר . תכניו הלאומיים וסמליו המודרניים של היום ( יחד עם היותו קבוע בחוק ) תרמו להתקבלותו על רוב שכבות הציבור היהודי בישראל . בהדרגה עוצבה מתכונתו : ערב יום הזיכרון נפתח בעצרת ממלכתית הנערכת ברחבת גטו ורשה ביד ושם , בהשתתפות הנשיא וראש הממשלה , ומדליקים בה שש מ = ואות לזכר ששת המיליונים . באותו ערב מתקיימת עצרת זיכרון במכון ללימודי השואה " משואה , " בקיבוץ תל–יצחק . למחרת מושמעת בשעות הבוקר צפירת דומייה של שתי דקות ( בדומה לצפירת הזיכרון של יום הזיכרון לחללי צה " ל . ( בתי עינוגים למיניהם אינם נפתחים . בערוצי התקשורת עוסקים בתכני היום . ביישובים רבים עולים לאתרי הנצחה מקומיים ויש שנוהגים להניח למרגלות האנדרטות שישה פרחים . יום הזיכרון ננעל בשתי עצרות המוניות המתקיימות כדרך המסורת בשני קיבוצים : בקיבוץ יד–מרדכי ובקיבוץ לוחמי–הגטאות . מקומם הבולט של הקיבוצים נובע ממאמצי ההנצחה שהם הקדישו לפעולות המגן והמרד שבהן נטלו חלק מרכזי אנשי תנועות הנוער החלוציות . במהלך השנים ניתן ביטוי רב יותר לאירועי השואה במישור שהוא אישי–משפחתי יותר . הדבר בולט בייחוד במוספים המיוחדים בעיתונות ובכתבות המשודרות בתקשורת האלקטרונית . אחד הביטויים למפנה זה הוא טקס "לכל איש יש שם , " המתקיים מאז 1989 ביד ושם ובכנסת במהלך יום השואה עצמו ובו מוקראים שמות של נרצחים . מקור שמו של הטקס בשיר של המשוררת זלדה ( מישקובסקי ) בעל אותו השם . אופן ציונו של יום הזיכרון בכנסת הראשונה התמנתה ועדה מיוחדת להציע יום זיכרון לשואה . רוב העוסקים בדבר ביקשו להדגיש שיום הזיכרון נועד פסלו של נתן רפפורט , "מרד גטו ורשה , " המוצב בקיבוץ יד מרדכי ( הקרוי על שמו של מרדכי אנילביץ , ' מפקד המרד בגטו ורשה . ( עצרת מרכזית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה נערכת מדי שנה בקיבוץ זה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help