sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:396

החירות שנטלו להן הגדות הקיבוצים בשינוי הטקסט המסורתי לא הגיעה עד כדי ניתוק מוחלט ממסורת העבר . בכותרת "הגדה של פסח , " שנשמרה כמעט תמיד , נמצאו בדרך כלל כמה וכמה רכיבים מסורתיים " ) הא לחמא עניא , " "עבדים היינו" ועוד ) וסעודת החג נערכה על פי ההרגלים הקולינריים שהביאו עמם החלוצים מאירופה . מתוך שמירת הזיקה אל המסורת הכריזו ההגדות של הקיבוצים על המהפכה כאקט יהודי לכל דבר , אבל התמורות הדרמתיות במקורות הכתובים ובתוכניהם הכריזו על שינוי ערכים שהתחולל בעולמם של היהודים . ההגדה הקיבוצית תלשה מן ההגדה המסורתית את תבניתה הדרשנית , רוקנה אותה מאווירתה הדתית וניתקה את זיקותיה אל מחזור החיים היהודי המסורתי . במקום תבנית דרשנית של מימרות חכמים שמשובצים בהן קטעי פסוקים מקראיים , ציטטה ההגדה הקיבוצית את הנוסח המקראי הרצוף של סיפור יציאת מצרים מספר שמות , מתוך השבת כבודו של משה , שנעדר כמעט לחלוטין מהנוסח המסורתי . במקום שליטה בלעדית של בורא עולם במהלך השעבוד והגאולה הנסיים הכריזה ההגדה הקיבוצית על הרעיון הציוני כניסיון אנושי לאומי לתיקונו של העולם היהודי . מפרקי ה"ה B ל" מתהלים – מילים–של–חובה בכל אחד מ"שלושת הרגלים" – נותר ברוב המקרים רק בדל של רמז , ומ"ברכת המזון" לא נותר שריד . לצד כל זאת שילבה ההגדה הקיבוצית בתוכה טקסטים מודרניים , מן הספרות העברית החדשה , מן הפובליציסטיקה בת הזמן , לעתים מן המיטב של היצירה האנושית הכללית , ומהמיית רוחם של מסדריה . לעתים קרובות שונו פניה של ההגדה המקומית משנה לשנה , או אחת לכמה שנים . ההגדות של התנועות הקיבוציות , שהחלו להופיע באמצע שנות ה , 30– נועדו , מטבע הדברים , לשרוד זמן ארוך יותר . היה הבדל בין הגדה להגדה והוא הושפע מהשיוך התנועתי . ברבות מההגדות של " חבר הקבוצות " נשמר יותר מעמדו של הטקסט המסורתי . בקוטב הנגדי ניצבה הגדת הקיבוץ הארצי משנת , 1943 שהותירה מקצת הטקסט המקורי , המירה רבים מהטקסטים המדרשיים בקטעים מקראיים , סילקה את האל מהטקסט כולו והדגישה שהגאולה הלאומית והחברתית היא פועל ידם של בני האדם . השואה והמאבק על הקמת המדינה הטביעו חותם גם בנושאיהן של ההגדות שחוברו בשנות ה . 40– אך משקמה המדינה , ומשנוצרו , בשנות ה , 50– דפוסים קבועים לימי הזיכרון הלאומיים וליום העצמאות , פחת הצורך בהגדה ככלי לביטוי רגשות וערכים בתחומים האלה . ובד בבד עם הגעתו של הדור השני , ואחר כך שלישי ורביעי , בתנועות הקיבוציות לבגרות , התפתח תהליך של שילוב נוסחים רבים יותר ויותר מן ההגדה המסורתית בתוך ההגדה הקיבוצית , אף כי עצמאותה של זו לא אבדה לה . השואה והמאבק על הקמת המדינה הטביעו את חותמם על ההגדות הקיבוציות שחוברו בשנות ה . 40- בתמונה : הגדת "הסתדרות השומר הצעיר בהעפלה" משנת 1947 ההגדות של הקיבוצים ( בתמונה "הגדה של פסח" מקיבוץ ניר דוד , ( 1940 לא הגיעו עד כדי ניתוק מוחלט ממסורות העבר . בצד רכיבים מסורתיים , שולבו בהן טקסטים מודרניים מהספרות העברית החדשה ורמזים לעניינים אקטואליים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help