sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:395

המובהק של החג , והעובדה שהחלוצים באו מבתים , שגם אם נמנו עם הציבור המשכיל החופשי , עדיין שימרו בהם את מסורת ליל הסדר , הביאו לידי חיפוש של מתכונת חדשה לחג . החלוצים שחג הפסח היה להם חוויה רבת עוצמה בילדותם ביקשו לשמר משהו מטעמו המוכר מתוך התאמתו לעולם המושגים והערכים החדש שהם בונים . בשלב הראשון עוצב ליל הסדר בקבוצות הראשונות מתוך שימור מרבי של המסגרת המסורתית . ניכר היה בקיבוצים , אף שנאבקו על קיומם , שהם עושים מאמץ גדול לשוות לליל הסדר אווירה חגיגית ביותר , ולהכין סעודה שתזכיר את מאכלי הסדר של בית ההורים . אט אט גברה הביקורת הפנימית על שליל הסדר ובייחוד ההגדה אינם משקפים את עולמם הרוחני והממשי של החלוצים . מוטי זעירא מתאר את דרכי ההתמודדות עם האתגר הזה ומספר על הדרך ההומוריסטית שבה הפכו מחברי ההגדה המקומית את דמויותיה לאנשים קונקרטיים . הגדות פארודיות כאלה הופיעו בשנות ה20– בקיבוצים רבים . אלא שחיפושי הדרך לעיצוב נאות של החג שיהלום את ערכיו של הקיבוץ לא חדלו . באורח טבעי גברו הקולות שביקשו להתחבר אל היסוד החקלאי של החג כחג הקציר ואל ההיבט הטבעי–העונתי שלו כחג האביב . "טקס העומר" הראשון התקיים בעין–חרוד ב , 1924– ובמסגרתו קצרו הילדים שיבולים והביאו אותן בערב , בטקס חגיגי , בהשתתפות כל חברי הקיבוץ . מכאן ואילך התפשטו טקסי עומר ברחבי ההתיישבות העובדת . במהלך שנות ה20– נתקבע הדפוס של הסדר הקיבוצי רב המשתתפים , אך חיפושי הדרך בנוגע לתכניו ולתבניתו לא פסקו . ההגדות הקיבוציות הראשונות , שעיצבו , כמובן , את תבנית ליל הסדר , הופיעו בראשית שנות ה , 30– והראשונה היתה , ככל הנראה , זו של עין–חרוד . במרוצת השנים כבש לו ליל הסדר מעמד של בכורה בחיי התרבות של הקיבוץ והיה לחוויה קולקטיבית מעצבת בקיבוצים רבים . "סדר הפסח " , כותב מוקי צור , "היה ברית של אנשי עבודה שבאו מן השדות והמטעים עם אנשי אמנות , ציירים , רקדנים , קריינים , מנגנים ושרים , טבחים , עורכי שולחנות , משפצי ספסלים . " זירת התמורות המהפכניות ביותר בחגיגת חג הפסח היתה בקיבוצים , שבהם חיפשו מתכונת חדשה , שלא תהיה דתית ולא תסתמך רק על המסגרת המשפחתית . בתמונה : סדר פסח בקיבוץ בית השיטה , 1947

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help