sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:394

המפגש של אנשי העלייה השנייה עם הפסח , ובייחוד עם ליל הסדר , היה מורכב יותר . אלה שהיו בעלי משפחות נטו להמשיך את מסורת בית ההורים וערכו סדר מסורתי , אלא שבאווירה החלוצית של אז הם קיצרו את החלק המסורתי ויצאו מבתיהם אל החולות או אל המרחבים הפתוחים וחברו אל הפועלים הצעירים , רווקים רובם , בשירה ובריקודים , שהיו לעיקרה של החגיגה . במקומות רבים בארץ , מספר מוקי צור , קטעו הפועלים את קריאת ההגדה המסורתית המונחת לפניהם , ועברו לקריאת פרקי ספרות ושירה עבריים , משולבים בשירה ובריקוד . "ליל פסח היה מעין תפילה ומצעד ניצחון של זמר עברי , שגם אם הגיע מרחבי הגולה , הרי שכאן קיבל תבלין מיוחד . " בתולדות היישוב ייזכר הסדר המיוחד שנערך בקבוצת כינרת בפסח 1917 ובו אירחה הקבוצה הקטנה את הפליטים התלאביביים שגורשו מהעיר בידי השלטונות העותמאניים . באוויר ריחפה חרדה קשה . לארץ הגיעו הידיעות על הטבח האיום שטבחו התורכים בארמנים . "ליל הסדר המשותף בכינרת ביטא את הרצון לעמידה משותפת גם בעת משבר נורא . ... הסדר לא הכריז על עצמו כמורד , כשונה , כמהפכני , ההגדה המסורתית היתה כנראה במקום , אך האווירה היתה אחרת . " בשנות ה20– וה30– התפתח בערים שונות , אך בייחוד בתלאביב , דפוס חדש של "סדרים ציבוריים" שיועדו בעיקר לפועלים רווקים ולעולים חדשים . הביקוש לסדרים האלה היה גדול והם נערכו לא רק במסעדת הפועלים הגדולה שכונתה " מטבח הפועלים , " אלא גם באולמות גדולים כגון "אוהל–שם" ו"מוגרבי . " המעלעל בעיתוני הימים ההם אינו יכול שלא להתרשם מהאווירה המיוחדת ששררה סביב החג באותם ימים . הנה , לדוגמה , ידיעה קצרה בדבר המתארת את ליל הסדר של שנת 1927 בתל–אביב : 750 " פועל היו מסובים אל ה'סדר , ' שערכה ועדת התרבות באחד מאולמי התערוכה , ביניהם 400 לפי כרטיסי מחוסרי עבודה , ב2– ג"מ [ גרוש מצרי ; בארץ השתמשו עד שנת 1927 בכסף מצרי ורק אז הנהיגו שלטונות המנדט מטבע מקומית ] לכרטיס , שאר הכרטיסים – ב8– ג"מ . עובדות הקורסים לחקלאות ולבישול הכינו את הארוחה בעבודת התנדבות , וחברי 'הפועל' היו הסדרנים . השולחנות נערכו בטעם רב , הסדר היה מופתי באדיבות ובנוחות . היה ב'סדר' חלק מסורתי וחלק אמנותי . מקהלת 'אוהל' שרה מזמירות הפסח של אנגל . חברים אחדים מ'אוהל' דקלמו מהשירה הצעירה . קהל אלפי פועלים התאסף בתום הסדר אל גן התערוכה ובילה בריקודים כל אותו הלילה . " ידיעת כרוניקה זו אוצרת בחובה תמונה מעניינת מן ההווי ששרר בארץ באותה שנה , כשהאבטלה היתה בשיאה , אך גם היא לא הפריעה לשמחת החג . מסורת הסדרים הציבוריים נמשכה , בצורות שונות , בשנות המנדט ומאז כך גם בתקופת המדינה : סדרים ציבוריים לעולים חדשים וסדרים לחיילים במחנות צה " ל , ולצדם – סדרים בבתי מלון שנערכו על בסיס מסחרי , וכמעט כולם במתכונת המסורתית . רוב גדול מאוד של מי שמזדהים כחילונים משתתפים בסדר כלשהו , משפחתי , בהשתתפות חברים , או ציבורי . הציבור החילוני , רובו , משלב בהתייחסותו לפסח היבטים מסורתיים לצד היבטים חילוניים . ביעור החמץ , ששומרי מצוות מקפידים עליו בחומרה , אינו תופס מקום מרכזי בחיים החילוניים . אכילת מצות בפסח היא מן המנהגים המסורתיים שגם חילונים שומרים עליהם , אבל רובם אינם נמנעים מאכילת חמץ בפסח . אמנם בהשפעת המפלגות הדתיות קיבלה הכנסת , ב , 1986– חוק האוסר " הצגת חמץ למכירה " בפסח , אבל הוא איננו נאכף , מה גם שתמיד אפשר למצוא חמץ בחנויות של לא–יהודים . ניתן לומר שאכילת מצות בצד חמץ בפסח היא הוכחה נוספת לרצונם של חילונים רבים למצוא כלי ביטוי חגיגיים שיש בהם מן המסורת אבל הם אינם דתיים גרידא . העובדה שחופשת הפסח בבתי הספר נמשכת כשבועיים וחצי , ומקומות עבודה רבים נסגרים לכל תקופת החג ועובדיהם יוצאים לחופשה , עושה את הפסח לחג החופשות הפופולרי , ומשפחות ישראליות רבות מנצלות את הזמן לבילוי באתרי נופש ולטיולים , בארץ ובחו"ל . הזירה שהתרחשו בה התמורות המהפכניות ביותר בחגיגת חג הפסח היא זירת הקיבוץ . מוטי זעירא מדגיש , בספרו קרועים אנו , כי חג הפסח , בגלל אופיו המסורתי , "העמיד את הציבור החלוצי בכללו , ואת ההתיישבות העובדת בתוכו , בפני הצורך המיידי הכפול : לערוך בירור רעיוני על תכניו של החג , ולעצב באופן מעשי את צביונו בחיי היישוב . " האופי המשפחתי בשנות ה20- וה30- התפתח בארץ דפוס חדש של סדר-פסח – " סדר ציבורי" שנועד בעיקר לפועלים רווקים ולעולים חדשים . בתצלום סדר ציבורי שנערך בירושלים ב , 1935- שבו השתתף גם משה שרת ( אז שרתוק )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help