sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:393

לעולם החדש אונייה ושמה מייפלאואר . היה זה מאורע גדול בתולדות אנגליה ואמריקה . אבל תאב אני לדעת , אם יש אנגלי אחד היודע בדיוק אימתי הפליגה אונייה זאת ; וכמה אמריקנים יודעים זאת ; ... והנה יותר משלושת אלפים ושלוש מאות שנה לפני הפלגת מייפלאואר יצאו היהודים ממצרים – וכל יהודי בעולם ... יודע בדיוק באיזה יום יצאו : בחמישה עשר בניסן ; וכולם יודעים בדיוק איזה לחם אכלו היהודים : מצות , ועד היום הזה אוכלים יהודים בכל העולם כולו מצה זו בחמישה עשר בניסן ... ומספרים ביציאת מצרים . ... והם מסיימים בשני מאמרים : השתא עבדי , לשנה הבאה בני חורין . השתא הכא , לשנה הבאה בירושלים , בציון , בארץ–ישראל . " בן–גוריון יכול היה לומר את הדברים האלה לחברי הוועדה משום שסיפור יציאתו של עם ישראל ממצרים היה לאחד מנדבכיה המרכזיים של התרבות האנושית הכללית . ואולם , יותר מכך , הוא היה למיתוס מכונן בעם היהודי , שגם לעת מודרנה וחילון , אף אם שינה דמותו , לא נס ליחו . מיתוס זה הזין את עוצמתו של החג , ששיאו בראשיתו , ב"ליל הסדר , " ובמרכזו ההגדה , שהיא הציר שסביבו מתארגנת החגיגה המשפחתית , ודאי מן הוותיקות בעולם . ליל הסדר , וצירו – ההגדה , שילבו במהלך הדורות צירוף נדיר של רציפות והתחדשות . סיפורה של ההגדה ממחיש זאת . כבר בזמנים קדומים עורר נוסח ההגדה שאלות שפרשנים נזקקו להשיב עליהן , בייחוד מתקופת רש"י ותלמידיו ואילך . יותר מחמש מאות פרשנים פירשו את ההגדה . אביגדור שנאן רואה בפרשנות המסועפת "תהליך של רה–אינטרפרטציה של ההגדה והתאמתה לתפיסות חדשות ומתחדשות . " דבר זה נעשה לא רק בידי הפרשנים , אלא גם בידי המאיירים . דווקא המאיירים הם שהגנו על "כבודו האבוד" של משה והחזירו לו את מעמדו באיוריהם . ההגדה נחשבת ליצירה יהודית פופולרית ביותר . מאז המאה ה15– הופיעו יותר מ 2 , 700– מהדורות שונות בשפות שונות . זוהי גם היצירה המעוטרת ביותר . עיטורי יצירות דתיות אחרות , החל במקרא , זכו להתנגדויות של רבנים . לא כן ההגדה . הגדות מעוטרות הופיעו כבר בתקופת כתבי היד , וכמובן , בתקופת הדפוס . עם התפתחות ההשכלה והתגברות תהליכי החילון גבר העניין במחקר ביקורתי של ההגדה ותולדותיה ונעשו ניסיונות ראשונים להכניס שינויים בנוסח ההגדה . הדבר בלט בייחוד עם הופעת תנועת הרפורמה , ששימרה את מעמדו המרכזי של חג הפסח , אך חתרה לשנות כמה מדפוסיו ברוח התיקונים הכלליים שאימצה . על עוצמת נוכחותו של חג הפסח בתודעה הלאומית מעידה התופעה שהיו רפורמטורים רדיקליים , שעם התפשטות תנועת הרפורמה באירופה המליצו להתנתק מכמה סמלי יהודיות שהחזיקו מעמד תקופה ארוכה , אבל גם הם נזהרו מלפגוע בסמליו של חג הפסח . משה בריק , למשל , מלומד והוגה דעות רדיקלי , שהמליץ על תפילה בגילוי ראש ( כי הסרת הכובע היא ביטוי למתן כבוד , ( ועל ביטול דיני הכשרות והמרת השבת ביום ראשון , אפילו הוא קרא לאכילת מצות בפסח , אם כי לא הסכים לאיסור אכילת חמץ . כבר במאה ה19– החלו ניסיונות לנצל את מסורת ההגדה ותבניתה כדי להביע השקפת עולם . ב , 1882– למשל , הופיעה באודסה הגדה בכותרת "סדר הגדה למלמדים , כמנהג ליטא , פולין , רייסען , גאליציען ורומיניה , " שכתב ברוח משכיליתפארודית לוי ראובן זימלין ובה נכללה ביקורת חריפה על פרנסי הקהילה המשלימים עם היות ה"חדר" בסיס ההוראה והחינוך של הילדים . בשנת , 1907 כשפרסם איחוד הרבנים הרפורמיים של ארצות הברית את "הגדת האיחוד" מתוך כוונה לעודד בין הרפורמים עריכת סדר בחוג המשפחה ולא רק בבית הכנסת ברוח התנועה הרפורמית , הוא השמיט מתוך ההגדה המסורתית את אותם קטעים שנתפסו כסותרים את העקרונות ההומניסטיים של התנועה הרפורמית ( תיאור מכות מצרים , "שפוך חמתך" וכיו"ב , ( אך שימר את המסגרת המסורתית ביסודה . עם עלייתן של התנועות היהודיות הלאומיות , החילוניות , על בימת ההיסטוריה היה חג הפסח לאבן שואבת לכל מי שביקש לשלב באורח חייו החילוני את הסמלים המסורתיים העתיקים שעל פיהם חונך בילדותו . הטקס הביתי , שאינו מחייב הליכה לבית הכנסת ותכניו וסמליו עמוסים רגש לאומי , שימש היטב חילונים שערערו על המסורת העתיקה אבל ביקשו לשמר את זהותם היהודית . גם מי שלא הקפיד על איסור חמץ , מצא לנכון , לעתים , בעיקר במסגרות ציבוריות חוץ–משפחתיות , לייצר נוסח אחר של הגדה . ב1886– השתמשו חוגי מהפכנים יהודיים בווילנה בתבנית ההגדה והתקינו נוסח משלהם , שהיה בו עירוב בין פאתוס סוציאלי לפארודיה סאטירית . את בית העבדים דימו בהגדה זו למשטר הקפיטליסטי , ואת הגאולה , את היציאה ממצרים – למהפכה הסוציאליסטית . ההגדה הזאת , שהודפסה בלונדון , שימשה בסיס למהדורות נוספות , דומות אך שונות , ובין השאר , להגדה מפורסמת שהפיק ה 4 Q" נד" בז'נבה בשנת . 1900 במאמרו המקיף "פסח ארץ–ישראלי" כותב מוקי צור : " בסדרי הפסח של מהפכנים יהודיים הוחלף הטון המדרשי , הפדגוגי והממוסד בטון של תקוות מהפכה , השואבת את כוחה מסיפור יציאת מצרים . ... יציאת מצרים פורשה כביטוי למרד עבדים המקביל למרד הפועלים האוניברסלי . " המהפכנים והרפורמים המירו את הטקסט המסורתי של ההגדה בטקסט חדש , או צנזרו את הישן .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help