sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:392

מערכת טקסית , שרק מן המאה ה16– ואילך הפסיקה להתחדש ולהתפתח מצד נוסחה , אך המשיכה לייצר ספרות ענפה של פירושים והתייחסויות . המאות הראשונות של האלף הראשון לספירה טבעו חותם ב"ליל הסדר" הן מצד התרבות היוונית–הרומית הדומיננטית , שסיפקה ליהודים את דגם ה"סימפוזיום , " הסעודה הפילוסופית , והן מצד התרבות הנוצרית המתפתחת כאלטרנטיבה מאיימת , ששאילותיה הנרחבות מאוצר הסמלים היהודי הביאו לתגובות פולמוסיות עזות . כך , לדוגמה , מציג החוקר ישראל יובל את הדגש שמודגשת שתייתן הטקסית של ארבע הכוסות כפולמוס נגד הזיהוי הנוצרי של היין עם דמו של ישו , ואת הדגשת ה"הא לחמא עניא" כפולמוס נגד זיהוי הלחם עם גופו של ישו . סוגיית העדרו של משה מההגדה והעלמת תפקידו הראשי באפוס של יציאת מצרים הטרידה פרשנים וחוקרים דורות רבים . ראוי להזכיר כי גם הפסוק היחיד בהגדה שנזכר בו משה ( במדרש המאזכר פסוק מספר שמות : "ויאמינו בה' ובמשה עבדו ( " אינו מצוי בנוסחים קדומים של ההגדה . רבים מקרב הפרשנים המסורתיים מסבירים כי הדבר נובע מהרצון לייחס את מעשי הנסים והגאולה אך ורק לה . ' ואולם יש מחוקרי ההגדה המעלים השערות אחרות , הנגזרות מתקופת חיבורה של ההגדה , בין סוף תקופת הבית השני לתקופת הגאונים . בפרק הזמן הזה היתה היהדות הרבנית נתונה במאבקים עזים עם השומרונים והנוצרים , שייחדו למשה תפקיד מרכזי באמונתם : השומרונים הכירו רק בתורה ( ובספר יהושע ) ובמשה , ואילו הנוצרים תיארו את ישו : "משה השני . " על רקע זה ניתן להבין את הצנעת מקומו של משה בהגדה . בהווי של הקהילות היהודיות בחלק מהתפוצות שררה , בתקופות שונות , סביב חג הפסח , אווירה שבה נתערבו רגשות של חג וקדושה עם תחושות של מועקה וחרדה מפני עלילותדם ופוגרומים . כמעט כל עלילות הדם היו כרוכות בעלילה שנרקמה סביב נוהגם , כביכול , של היהודים להשתמש בדם נוצרים ( בייחוד ילדים ) להכנת המצות . תפילת יום השישי שלפני חג ה"פסחא" ( הגרסה הנוצרית לחג הפסח היהודי , ( היום שבו נצלב ישו , על פי המסורת הנוצרית , כללה דברי גינוי חריפים נגד היהודים . בהשפעתם אירעו לא פעם התפרצויות אנטישמיות אלימות , ואף פוגרומים . היו מראשי הכנסייה , ובהם האפיפיור אינוצנטיוס הרביעי ( אמצע המאה ה , ( 13– וכן מן השליטים , ובהם קיסר האימפריה הרומית הקדושה פרידריך השני ( בן אותה תקופה , ( שיצאו בפומבי נגד עלילות הדם , אך הן לא חדלו . רק האפיפיור יוחנן ה , 23– שפעל להצלת יהודים בשואה וצידד בהקמתה של מדינת ישראל , פתח בתהליך של הכרת הוותיקן באחריות הכנסייה לגילויי האנטישמיות הנוצרית , וכצעד ראשון הורה על הוצאת דברי ההסתה נגד היהודים מתפילת יום השישי שלפני הפסחא . עוצמתו של ליל הסדר אינה מטשטשת , כמובן , את העיקרון הטקסי המארגן של ימי החג כולם , הלא הוא הציווי המקראי העתיק על איסור אכילת החמץ , שהתפתח במהלך דורות רבים לכדי קורפוס הלכתי נרחב . מן החוויה המתמשכת של החג – למן ההכנות לקראתו עד ליל הסדר ועד שבעת ימיו – ינקו מי שבאו , לימים , לחולל בצביונו שינויים מופלגים ומהפכניים , שהלמו את שאיפותיו של הציבור החילוני הלאומי . חג הפסח בעת החדשה כשהופיע דוד בן–גוריון לפני ועדת החקירה של האו"ם , בשנת , 1947 וטען לזכותו של העם היהודי למדינה שהיא שלו , כלל בנאומו את הדברים האלה : "לפני כשלוש מאות שנה הפליגה ב"הגדה" המסורתית , שנוסחה הקדום ביותר שהגיע לידינו הוא מהמאה ה , 10- נצטרפו זה לזה טקסטים מתקופה של יותר מ 1 , 600- שנים . בתמונה : הגדה של פסח מגרמניה מהמאה ה14-

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help