sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:391

יום לחודש בערב תאכלו מצות עד יום האחד ועשרים לחודש בערב" ( יב , יח , ( וחוץ מן הזבח הוא כולל אכילת מצות , אוסר אכילת חמץ " ) מחמצת , ( " ומייחד את היום הראשון והשביעי באוסרו עשיית מלאכה בהם ובקובעו בהם "מקרא קודש . " תיאור הקרבת הקורבנות בספר במדבר מתאים לטקס ציבורי רשמי יותר מאשר לטקס משפחתי , ובספר דברים המגמה הזאת מקבלת את צביונה הסופי לעת ההיא בדרישה לזבוח את הפסח אך ורק "במקום אשר יבחר ה' אלהיך בו . " חוקרי המקרא מסכימים רובם כי עמדת ספר דברים משקפת את מגמת הרפורמה של המלך יאשיהו ( סוף המאה ה7– לפסה"נ , ( שפעל לחיסול הבמות ולריכוז הפולחן . כסמל למלחמתו בעבודת האלילים יוזם יאשיהו את חגיגת חג הפסח כאירוע לאומי גדול . לפי ספר מלכים ב , ' מצווה יאשיהו את העם להתכנס בירושלים ולחוג את חג הפסח לפי "ספר הברית הזה" ( הוא ספר דברים ) ומבטיח "כי לא נע = ה כפסח הזה מימי השופטים " ... ( כג , כא-כב . ( החוקר ישראל פינקלשטיין , ולא הוא לבדו , מעלה טיעונים מנומקים כי הספר נכתב בתקופת יאשיהו או בסמוך לה וכי זוהי למעשה תקופת האוריינות הישראלית הראשונה . הוא גם מאשש את הכתוב בספר מלכים ב' שאותו פסח ( בשנת 622 לפנה"ס ) הוא הפסח הראשון שנחוג על פי הכללים של ספר דברים . כך נמסר חג הפסח מדור לדור , מחורבן הבית הראשון , גלות בבל , שיבת ציון , עזרא , נחמיה , וימי הבית השני , עד לבואו לידי חכמי התלמוד , שבתוך מאה שנותיו האחרונות של בית המקדש השני , ובייחוד במאות השנים שחלפו מאז חרב , שינו את פניו של חג הפסח שינוי דרמתי והתאימו אותו לזמניהם ולמקומותיהם . במאות שלפני החורבן התפתח , בצד בית המקדש השני , מוסד בית הכנסת , שבו התנהל פולחן מילולי , במעין השלמה לפולחן הקורבנות שבירושלים . עיצובו של חג הפסח בתקופה ההיא נשען אפוא גם על בית הכנסת , גם על בית המקדש וגם על הסעודה המשותפת של בני המשפחה , בין שעלו לרגל ירושלימה ובין שנותרו בביתם . עיקר השינוי הידוע לנו התרחש בתחום המשפחתי , שבו הצטרפו יסודות סמליים לסעודת זבח הפסח , כפי שאנו למדים מן המסורת על הלל הזקן , שבמהלך הטקס היה "כורך מצה ומרור . " טקס הקציר הראשון של השעורה התקיים , לפי ספר ויקרא , " למחרת השבת , " כלומר , למחרת מה שאנו מכנים " שביעי של פסח " ( על המחלוקת בנושא זה ר ' ערך שבועות במדור זה . ( טקס מקראי זה התקיים גם בימי הבית , ותיאורו הדרמתי מופיע במשנה , במסכת מנחות , והוא שימש השראה לטקסי עומר מודרניים . לאחר חורבן הבית ובטילת הקורבנות נותרו שולחן המשפחה וחלל בית הכנסת הכלים המרכזיים לביטוי תכניו של החג וסמליו . ריטואל בית הכנסת התרחב מאוד . תפילות מיוחדות ( שבחלקן הן מקבילות לאלו שבשני הרגלים האחרים ) הצטרפו לנוסח , נקבעו קריאות מיוחדות בתורה ובנביאים ונצטרפה הקריאה החגיגית של מגילת שיר השירים . פיוטים רבים שנצברו במשך הדורות השלימו את עיצובו של החג בבית הכנסת לנוסחים המוכרים לנו היום . יחד עם כך צבר תאוצה גדולה עיצובו של " ליל הסדר , " ובמרכזו קריאת ה " הגדה של פסח . " סעודת החג , על סמליה וטקסיהם , היא היורשת של קורבן הפסח , ואילו חלקו המילולי של הערב התפתח מן הנוסחים שנהגו עוד בזמן הבית השני , הן בחוג המשפחה והן בבתי הכנסת . " ארמי אובד אבי " הוא טקסט מרכזי בהגדה , הלקוח מספר דברים והקשרו המקראי הוא חג השבועות דווקא , והוא מכונה בפי חז " ל " מקרא ביכורים ;" זהו נוסח קבוע של סקירה מעין–היסטורית חטופה שהיה משמיע מביא הביכורים לפני הכוהן בהביאו את יבולו אל הקודש בחג השבועות . היקפו הצנוע של הטקסט והיותו ידוע בעל פה למביאי הביכורים – ושמא אף העדרו של משה ממנו – תרמו להצבתו בלבה של ההגדה , שבה נדרשים פסוקיו מתוך קישורם לסיפור יציאת מצרים שבספר שמות ולפסוקים מקראיים אחרים . בנוסח ההגדה המסורתית שבידינו ( שהוא אחיד כמעט לחלוטין ברוב עדות ישראל ) נצטרפו זה לזה טקסטים מתקופה של יותר מ 1 , 600– שנה . בין העתיקים שבהם נמצא הפיוט " דיינו , " הנחשב לשייך לתקופת הבית השני , שכן סיומו של הפיוט הוא שיא הטובות שהביא הקב " ה על עמו – בניין בית המקדש . קשה להניח שטקסט כזה היה נוצר אחרי החורבן . את פתיחת ההגדה , " הא לחמא עניא , " מתארכים החוקרים למאה ה , 10– ואילו הקללה המקראית " שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך " אינה מצויה כלל בנוסחי ההגדה שלפני המאה ה12– והיא מופיעה לראשונה בהגדה של " מחזור ויטרי , " שכתיבתו הסתיימה בראשית המאה ה . 13– מאז אין היא נעדרת , בצורה זו או אחרת , מהגדה כלשהי . החוקר אביגדור שנאן גורס שזמן חיבורה הוא , ככל הנראה , בעת מסעי הצלב והפרעות שליוו אותם . הפזמונים המסיימים ") אחד מי יודע " ו " חד גדיא (" מיוחסים למאה ה , 16– וחוקר ההגדה , דניאל גולדשמידט , גורס שמקורם בשירי עם ואף ייתכן שמוצאם אינו יהודי דווקא , והם נועדו , כנראה , לשעשע את הילדים שלא יירדמו לפני סיום הסדר . נוסחה הקדום של ההגדה המצוי בידינו הוא זה של רב סעדיה גאון ( המאה ה . ( 10– בבסיסו מונח הנוסח שערכו חכמי ישיבות סורא ופומבדיתא הבבליות במאה ה7– וה , 8– שהועדף על פני הנוסח הארצישראלי . עיקריה הפדגוגיים של ההגדה ( הנחלת הזיכרון הלאומי מדור לדור בדרך של סיפור תיאטרלי ) הצטרפו אל עיקריה הערכיים ( שחרור לאומי משעבוד , הצלה נסית , השגחת האל על עמו , התגלות האל בהיסטוריה הלאומית ) ויצרו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help