sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:390

למסע אל החירות בארץ המובטחת , מסע ממושך שבמרכזו עומדת דמותו המרתקת של משה ; סיפור המדבר גם אל יהודים חילוניים המכירים בעוצמתו הסמלית כמייצג את רעיון החירות . מיטב הוגי התקומה הלאומית , חוזיה ומבטאיה הספרותיים ראו בסיפור יציאת מצרים ובדמותו של משה ציר מרכזי לזהותם כיהודים , וחיוניותו של החג בהוויה הלאומית בעינה עומדת עד עצם היום הזה . מקורותיו של החג חילופי העונות וסדרי החקלאות הנגזרים מהם קבעו באזורנו חגים מרכזיים בעת בואו של החורף ובעת צאתו מפני הקיץ המחכה בפתח . החג שבין חורף לקיץ נחוג באזורנו בחברות הרועים ( לציון של עונת ההמלטות ותחילת מרעה הקיץ ) ובחברות עובדי האדמה ( לציון תחילת קציר השעורים וסיום עונת הגשמים . ( התורה מספרת בספר שמות על "חודש האביב , " ובספר ויקרא על "חג המצות" – מושגים הלקוחים מעולמם של מגדלי השעורה – ועל קורבן המובא "מן הכבשים ומן העזים , " שהוא דבר הקשור בעולמם של רועי הצאן . חג הפסח , כהצגתו במקרא , הוא הנוסח שהקנו קדמונינו למועד הטבע העתיק שאותו מצאו לפניהם בעת שנתעצבה זהותם ההיסטורית , ולכן גם מקדימה המסורת המקראית , בספר שמות , להצהרה הנמסרת בשם האל על קיומו של החג את ההכרזה : " החודש הזה [ ניסן ] לכם ראש חודשים , ראשון הוא לכם לחודשי השנה" ( יב , ב . ( עיצוב הזהות הלאומית נזקק לעיצובו המחודש של לוח השנה . חודש ניסן , שהיה בלוח הקדמוני החודש הראשון , מכוח היותו "חודש האביב , " מקבל עתה את בכורתו באמצעות קישורו לאפוס השחרור הלאומי מבית עבדים . סיפור יציאת מצרים , כבסיס מעין–היסטורי ודתי לחג הפסח , הוא יס E ד מ 4 סד בתרבות עם ישראל לדורותיו . הוא היה , כנראה , החג הראשון שחרג בתכניו מן המעגליות של עונות השנה אל התודעה ההיסטורית , וקיבע את סיפור יציאת מצרים כעוגן להיסטוריזציה של שני הרגלים האחרים – שבועות וסוכות . ספר שמות מקפיד ביותר בתיאור היווצרותה של מסורת החג , המוצבת בראשונה כדגם חד–פעמי ( בלשון חז"ל : "פסח מצרים , ( " שבעקבותיו עתיד להתקיים מדי שנה בשנה טקס חגיגי ( בלשון חז"ל : "פסח דורות , ( " לשם זיכרון השחרור וההצלה . "פסח דורות" נמשך שבוע : "בראשון בארבעה עשר חג הפסח , לפני שהתקשר לאפוס השחרור הלאומי , היה בדומה לחגים אחרים , חג חקלאי של חילוף עונות . בחברות של עובדי אדמה הוא היה החג המציין את תחילת קציר השעורים . בשנת 1920 נעשה בעין-חרוד ניסיון ראשון לחוג בפסח את "קציר העומר . " בתמונה : קציר העומר בקיבוץ אשדות יעקב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help