sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:387

של החג ניתן לו , לפי המגילה , על שם הפור – הגורל – שהטיל המן לצורך קביעת מועד השמדתם של יהודי פרס . המן , צורר היהודים , הוא "בן המדתא האגגי , " ואילו הגיבור החיובי–היהודי – שעמו מזדהים קוראי הסיפור – הוא "מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני , " כלומר , מזרעו של שאול המלך . העימות בין האגגי–העמלקי לימיני–היהודי מסתיים בניצחון מוחץ של היהודים ומה שלא צלח בידי שאול צלח בידי צאצאיו . לסיפור המגילה אופי עממי , ססגוני , בנוסח סיפורי הרמון מסוגם של סיפורי אלף לילה ולילה ודקאמרון . שם האלוהים אינו מוזכר בו כלל , גם לא שום נס מן השמים . מבחינה זו קלה יותר דרכו של הקורא החילוני בנתיבי המגילה מאשר בכתובים מסורתיים אחרים . אמנם קיימת בה תפיסה עמוקה של שנאת ישראל : "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים" ( ג , ח , ( אך רקעה ההיסטורי , אם הוא קיים , מעורפל ; שכן , לא ברור אם סיפור מגילת אסתר והחג הנובע ממנו מתייחס לאירוע היסטורי שהתרחש במציאות , בגולה . ייתכן שחג הפורים אינו אלא תוצר של השפעה פרסית בעלת אופי קרנבלי ומגילת אסתר היא סיפור פיקטיבי שמטרתו "גיור" הסיפור הנוכרי והתאמתו למסורת היהודית . רוב החוקרים מסכימים כי אין לסיפור בסיס היסטורי : לא זו בלבד שבשום מקור היסטורי אין זכר לסיפור דומה , אלא אפילו שמו של אחשוורוש אינו נזכר כלל ברשימת מלכי פרס . יתר על כן : מלכות פרס היתה הידידותית ביותר לעם ישראל מבין הממלכות של הזמן העתיק , דבר העומד בסתירה לאווירה המתוארת במגילה . על מקורו של החג הועלו במחקר , במהלך מאתיים השנים האחרונות , השערות רבות , ועדיין לא הגיעה המחלוקת בסוגיה הזאת לכלל הכרעה . קביעת החג באמצע החודש , כשהירח במילואו , מעידה , בין השאר , שהוא היה ביסודו חג טבע . הסוברים כי קיימות השפעות זרות על החג מציינים את החג הפרסי הפרודיגן , שהיה מעין יום זיכרון שבו ביקרו בקברי הנפטרים , ערכו לכבודם סעודה והניחו מנות לנפטרים . צום אסתר , שהפך לתענית אסתר , משקף , לפיכך , את תקופת האבל . לפי השערה אחרת , משקף הסיפור את ניצחונם של אלי בבל מרודך ואשתאר ( מרדכי ואסתר , ( על אלי עילם , חומבה וקירירישה ( המן וזרש , ( ויש הסבורים שראשיתו של מועד זה נעוצה בחגי השוויון האליליים הקדומים , חגי הטבע 25 ) במארס . ( ומכאן שאולי יש ביסוד החג שרידים של חגיגות קדומות שציינו את סיום החורף ואת ראשיתו של האביב . המאבק בין כוחות המוות ( חורף ) לבין כוחות החיים והצמיחה ( אביב , ( בתוך כדי הריגת סמלי הרשע ( השעיר לעזאזל , המן , ( שזכה להאנשה בדמויות פסבדו–היסטוריות . אופייני לחגיגות אלו , שנחוגו לאחר צום בעל היבטים סימבוליים–מאגיים ( מוות סמלי , ( הוא המעבר לחיים חדשים המתבטאים בשתיית יינות , שמחה והוללות , ובתקופה מאוחרת יותר ( ימי הביניים המאוחרים , כנראה בהשפעה נוצרית ) גם בשימוש בתחפושות . פורים נעשה אפוא לקרנבל היהודי , שבו נרמזו אלמנטים של הוצאת החיים ממסלולם הרגיל , וביטול , לזמן קצוב , של המחיצות ההייררכיות בין בני האדם ושל הניגודים החברתיים . האקסצנטריות אף היא אופיינית לקרנבל , וכך גם הצחוק , הקשור במוצאו לצחוק הפולחני : צחקו לשמש ( אל עליון ) ולאלים האחרים וחירפו אותם כדי לאלצם להתחדש . על כן כל דימויי הקרנבל מאחדים בתוכם את שני קוטבי התחלופה והמשבר : לידה ומוות , ברכה וקללה , ושימוש בבגדים וכלים בהיפוך שימושם המקורי . בספר חשמונאים ב , ' שנערך ככל הנראה באמצע המאה הראשונה לפסה"נ , נאמר כי בי"ד באדר נחגג "יום מרדכי . " אין בידינו ידיעה מובהקת כיצד ומתי נהפך "יום מרדכי" לחג הפורים . מבחינה היסטורית מסתבר , כפי שצוין במסכת מגילה , כי אנשי כנסת הגדולה סירבו לכלול את מגילת אסתר בכתבי הקודש , כפי שסירבו קודמיהם לקבוע את החג בארץ–ישראל . בשלב מסוים , כך גורסים חוקרים שונים , הוסכם על אימוץ החג , שהעלילה שעליה הוא מתבסס מתרחשת כולה בגולה , ואז חיפשו תוכן דתי–לאומי לחיזוקו . לכן קבעו כי יש לקרוא את המגילה ( פעמיים , בליל החג וביומו , ( וכעבור זמן , בימי הגאונים , תוקנה תפילה לזכר הנס וחוברו פיוטים שונים , שכמה מהם שולבו בסדר התפילה לחג הפורים . אשר למועד החג , הנהיגו חז"ל שבערים מוקפות חומה – כשושן וכירושלים – יוחג פורים בט"ו באדר , יום "שושן פורים . " מבחינת ההלכה , פורים אינו נחשב ל"יום טוב , " ולמרות זאת הוא כבש לו מקום נכבד בלוח השנה העברי . רוב מנהגי חג הפורים הם מנהגים עממיים ולא דתיים . כך , למשל , סעודת פורים היה תמיד חג המוציא את החיים ממסלולם הרגיל ומשמש הזדמנות לשמחה והוללות , מעין קרנבל יהודי . בתמונה : תהלוכת ה'עדלידע' בחולון בשנת 2003

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help